Hjälp mig välja. Prestige/Passier hoppsadel?

marrissparris

Trådstartare
Har precis börjat hoppa min unghäst(som hoppar stort och lite "hur som helst") och söker nu sadel m djup och rejäla stöd för att kanske kunna hålla mig kvar i sadeln. Har blivit rekommenderad två bra hoppsadlar som skulle kunna passa honom(och mig!). Passier PSL hopp och Prestige Eventing. Har någon erfarenhet av dessa så svara gärna och hjälp mig att välja.Bägge går ju att ändra bomvidd i takt med att han breddar sig och bägge ligger ju i samma prisläge. Men hur är de att rida i?

Sv: Hjälp mig välja. Prestige/Passier hoppsadel?

Har bara ridit i gamla Passier modeller, ganska hårda men ger bra stöd och håller sig fina i lädret.

Tycker annars att Crowns hoppsadel ger riktigt mycket stöd. LIte djupare i sätet.

LIkaså Kieffer Donau som har ganska mycket stöd både fram och bak.

Prestige Venezia är också djup med rejäla klossar.....

Har faktiskt provat en Venezia på min häst men den låg inte bra på honom pga bossorna. Har nu en Prestige Paris D(men som är alldeles för flat nu och dessutom minimala stöd) som ligger jättebra på honom därför jag blev rek en Eventing då de tydligen skulle ligga lika (och dessutom har bägge latex i bossorna till skillnad mot Venezian).. Men är osäker om Eventing har lika mkt stöd som Passieren (dvs om man sitter lika "säkert" i en Eventing som en PSL).

Har precis börjat hoppa min unghäst(som hoppar stort och lite "hur som helst") och söker nu sadel m djup och rejäla stöd för att kanske kunna hålla mig kvar i sadeln. Har blivit rekommenderad två bra hoppsadlar som skulle kunna passa honom(och mig!). Passier PSL hopp och Prestige Eventing. Har någon erfarenhet av dessa så svara gärna och hjälp mig att välja.Bägge går ju att ändra bomvidd i takt med att han breddar sig och bägge ligger ju i samma prisläge. Men hur är de att rida i?

Jag kan bara svara för Passier PSL hopp då jag har en sådan. Jag älskar den sadeln, trots att jag helst rider dressyr. Men rider ut en hel del och då är det Passier PSL som gäller. Urbra knä- och vadstöd. Har räddat mig många gånger när damen hoppat åt sidan eller kastat sig runt. Normaldjupt säte som i alla fall passar min rumpa. Har precis haft min hos Passier och fått bommen breddad och bossorna omstoppade. Min Passier är från -88 men det syns absolut inte. Hur fin i lädret som helst. Denna sortens sadlar är helt outslitliga ;)

/Lizzie

Ja, det lutar åt en PSL faktiskt..Min sadelmakare lovordar dessa PS-bommar dessutom, "det bästa för hästarna" enligt honom/PW. Hur mycket fick du betala för att få bommen breddad och bossorna omstoppade? Gick det genom Ingdams?

Ja, det lutar åt en PSL faktiskt..Min sadelmakare lovordar dessa PS-bommar dessutom, "det bästa för hästarna" enligt honom/PW. Hur mycket fick du betala för att få bommen breddad och bossorna omstoppade? Gick det genom Ingdams?

Har skickat PM till dig :)

/Lizzie

Liknande trådar

Utrustning Hola allesammans! Äntligen är det dags för hoppsadel, efter ca 1,5 år i dressyrsadel. Vi var ute och kollade och hittade en Roma för ett...
Svar
4
· Visningar
2 346
Senast: spinxx
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 509
Utrustning Nu hoppas jag äntligen kunna köpa mig en ny hoppsadel, men dock vet jag inte riktigt märke/modell som skulle passa mina krav :angel...
Svar
9
· Visningar
1 714
Senast: ameo
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka