Hjälp mig!

gullsanmullsan

Trådstartare
Är fodervärd åt en fjording på 20 år, har visat sig nu när jag haft henne ett år att hon fått muskelknutor för att sadeln nyper henne. För brett mellan bossorna sa massören. (hon har tappat mycket i vikt)Är på jakt efter ny sadel, var på sadelprovning idag, men de hade bara EN?! ända sadel som skulle kunna passa både henne och mig, jag är tjock och hästen har en kort rygg, så den de plockade fram var en begagnad crown som de ville ha 12900 kr för, dyrt tycker jag! Någon som har tips på korta sadlar med rymligare säte? Eller överhuvud taget tips på kortare sadel som passar fjording? (det finns ju nutrilett till feta tanter) Finns det någon wintec som passar bra? eller höökssadel? har inte råd med jättedyr sadel! Vad har ni för sadel till era fjordingar?

Sv: Hjälp mig!

Jag hade en Thorowgood Griffin allroundsadel till min smäckra fjording, den låg toppen på honom. Men det är ju dessvärre ingen garanti för att den passar din dam dock. =/

Jag skulle kolla efter Thorowgood om jag var du och i alla fall prova. Wintec har tyvärr en förmåga att bli långa. Sen är det ju även bra att veta hur hästens rygg ser ut för övrigt. Takformad/rund? Svängd eller rak? osv:laugh:

Jag skulle kolla efter Thorowgood om jag var du och i alla fall prova. Wintec har tyvärr en förmåga att bli långa. Sen är det ju även bra att veta hur hästens rygg ser ut för övrigt. Takformad/rund? Svängd eller rak? osv:laugh:

Antar att den är "takformad" och "svängd", den blev det efter en rejäl viktminskning, innan var den platt, bred och manklös. Nu har hon normal manke. Den är dessutom ordentligt omusklad. Inte kunnat bygga muskler i den hon har eftersom den nyper henne enligt massören, enligt sadelutprovaren lägger den dessutom tyngdpunkten för långt fram och är för lång, så att det är därför hon har/haft problem med låsningar i länden.

Att fråga vad man har för sadel till sin fjord är som att fråga vilka skor en blondin har :)

Om en crown funkar så skulle jag leta efter begagnad sadel i samma modell och storlek.
Vilken modell och storlek fick du utprovad?

Att fråga vad man har för sadel till sin fjord är som att fråga vilka skor en blondin har :)

Om en crown funkar så skulle jag leta efter begagnad sadel i samma modell och storlek.
Vilken modell och storlek fick du utprovad?

en impala, 18 tum (fast de sa att det var en 17,5) normal mot vid.

Jag har en Kieffer Wien Deluxe (dressyrsadel) till min fjordhäst. Han är bredryggad, rätt rak och kort i formen. Jag har emellertid en 16" eller 16,5", så jag vet inte hur långa de är i större sitsstorlekar. De kostar 5000-8000:- begagnat.
Jag har också en Hector (vidaste bomvidden), som ligger bra på honom. Detta är dock en bladsadel, inte en engelsk, och helt ostoppad i sitsen - passar inte alla ryttare. Kostar runt 4000-6000:- begagnat (tillverkas inte längre). Den jag har, har kortad bom, vilket gör den några cm kortare än ordinarie utförande.

En i stallet rider i en Morris & Nolan, som ligger bra på flera av hästarna i stallet. Det kanske kan vara något att prova.

Hööks/Claridge House dressyrsadel (syntet) har jag haft, och det är inte en sadel jag skulle köpa igen. Då rider jag hellre barbacka, eller promenerar med hästen, medan jag sparar pengar.

Nu vet jag ju inte vilken typ av ridning du håller på med - tränar du aktivt eller skogsmullar du mest? :)

Någon form av bomlös sadel kanske kan vara ett bra alternativ för er båda? Jag rekommenderar att du undviker Pfiff's kuddmodell dock.. :angel:

Nu vet jag ju inte vilken typ av ridning du håller på med - tränar du aktivt eller skogsmullar du mest? :)

Någon form av bomlös sadel kanske kan vara ett bra alternativ för er båda? Jag rekommenderar att du undviker Pfiff's kuddmodell dock.. :angel:

Funderat på att ha en bomlös oxå, men det tyckte inte sadelutprovaren vore bra. Funderar på en iaf, rider i skogen, men mest enkel dressyr och lite bommar/låga hinder.

Då utgår jag helt fräckt ifrån att sadelutprovaren inte hade bomlösa sadlar till salu i sitt sortiment. :grin:

Det finns toppenbra bomlösa sadlar och om man inte sysslar med hoppning på några högre nivåer så funkar även de lite billigare, enklare modellerna utmärkt. Du ska dock se till att du köper en pad avsedd för bomlösa sadlar när du isåfall köper sadeln. För tryckavlastningens skull. :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
3 022
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 997
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 488
Utrustning Okej, jag behöver lite hjälp! Är på jakt efter en ny sadel till min islandsvalack då hans nuvarande (Globus Clic) inte passar. Min...
Svar
0
· Visningar
3 647
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka