Hjälp mig!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare honeybunny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 238
H

honeybunny

Jag har ett arabsto på 19 år gammal. Men hon beter sig och ser ut som om hon vore max 10 år gammal! Nu är de såhär att varje gång när vi är på hoppträning så rusar hon emot hindrena! Spelar ingen roll om hindret ligger på 50cm eller 1m. Så fort man vänder upp henne så tänder hon verkligen till! Vi har tränat mkt bommar, cavaletti osv för att inte få henne att tända till SÅ mkt, men de hjälper endå inte! Har nån något bra tips???:(

Sv: Hjälp mig!

ständigt försvarstal om gammal häst.. "men hon/han beter sig som yngre...

När du rider an mot hindret så fokusera inte bara på att komma över. du kan ju ex ha ett hinder mitt på ridbanan gör avsaktningar innan hindret och sätt igång hästen igen. se till så att den lyssnar på dig!

springer hon bara så lägg en volt tills hon går lungt igen, därefter styr du på hindret. Sluta inte rida kontrollerat efter hindret utan ta tillbaka direkt och fortsätt jobba hästen. lägg ex en volt efter och få hästen att lyssna.

OKej, tack så jättemkt för de tipset!
Ska träna på det!:)

Men om hon bara rusar mot hindren, menar du typ att du inte orkar hålla henne då, att du liksom tappar henne?
eller?
Isåfall kanske en annan häst?

Men om hon bara rusar mot hindren, menar du typ att du inte orkar hålla henne då, att du liksom tappar henne?
eller?

Alltså hon blir så himla pigg när man hoppar!
Min tränare säger att hon vill "gå på fart" mot hindrena pga rädsla.
Jag har liksom ingen aning. Hon tycker ju att det är superskoj att hoppa. Men det är just det att hon laddar på som bara den i anridningen. spelar ingen roll om jag lägger volter osv utan så fort jag vänder upp henne så sätter hon fart! Jag har inga problem att klara av henne, men det är just de mot anridningen!

Alltså hon blir så himla pigg när man hoppar!
Min tränare säger att hon vill "gå på fart" mot hindrena pga rädsla.
Jag har liksom ingen aning. Hon tycker ju att det är superskoj att hoppa. Men det är just det att hon laddar på som bara den i anridningen. spelar ingen roll om jag lägger volter osv utan så fort jag vänder upp henne så sätter hon fart! Jag har inga problem att klara av henne, men det är just de mot anridningen!

Det är inte alltid det är äkta bjudning på hindret som gör att hästen rusar emot det. Det kan vara som din tränare säger att hästen känner sig stressad och vill ha hoppningen "snabbt överstökad". En gammal häst i min ägo var just så. Jag hoppade honom på lägre höjder, mycket trav och gymnastikhoppning. Det gjorde honom lugnare. Det var just min tränare som fick mig att inse att hästen inte bjöd utan kände sig stressad. Lycka till! :)

Okej jo min tränare säger så, att hon vill ha hoppningen fort över!
Men alltså ja kan komma i hur fin och samlad galopp som helst före hindret men så fort man vänder upp henne mot ett hinder så tänder de till! Jag avbryter det hela då och lägger en volt osv och börjar om på nytt.. men de spelar liksom ingen roll, det tänder endå till så fort man vänder upp henne mot ett hinder.. hon hoppar med bra teknik osv! Hon river aldrig, utan är väldigt rädd om sina ben!

mycket hoppning i trav på låga höjder var min tränares idé. på så sätt lärde hon sig att det behöver inte gå fort. det funka super, efter några träningar i trav på låga hinder, hade jag en häst med lagom bjudning på hindrena.

Tack så jättemkt för alla goda tips ni kommer med! Skriver mer sen så får ni veta hur de går för mig och min lilla tjej!:)

2007-10-21, 00:02 Svar på Sv: Hjälp mig! av honeybunny #4
brosen
Gångare

Reg.dat: 2006-11-17

--------------------------------------------------------------------------------

eller?

Svar: Det tyckte jag var ett riktigt dåligt svar!
Bara för att man kankse inte klarar av en häst så ska man väl inte sälja den och köpa en annan!
Hur mkt lär man sig då? Nej ingenting!
Jag tycker att du rider mot hindert och gör volt så att hon lugnar sig och sen att du kankse hoppas studs med hinder, bom, hinder, bom
så brukar jag ha med min häst och han drar oxå jätte mkt mot hinder men studs tycker jag funkar!

Okej tack för ännu ett jättebra svar!=) Det ska jag träna på mkt när vi har träning!:)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 708
Senast: Pratsch
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En tråd här på buke av @TinyWiny fick mig att tänka på en hund jag hade för flera år sedan nu. Hennes namn var Kimmen, hon kallades...
Svar
2
· Visningar
859
Senast: SiZo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka