Hjälp mot bogskav?

Idas

Trådstartare
Ponnyn har bogskav av sitt täcke, inte jättemycket men lite päls har fallit av.
Hon har ett bogskydd i något elastiskt material, men det är dåligt, åker upp under täcket och rynkar ihop sig.
Någon som vet något bättre bogskydd eller om det finns någon salva eller liknande man kan smörja på skavet? Fungerar vanlig hästsalva tror ni? Eller är den bara mjukgörande?

/Ida

Sv: Hjälp mot bogskav?

Ponnyn har bogskav av sitt täcke, inte jättemycket men lite päls har fallit av.
Hon har ett bogskydd i något elastiskt material, men det är dåligt, åker upp under täcket och rynkar ihop sig.
Någon som vet något bättre bogskydd eller om det finns någon salva eller liknande man kan smörja på skavet? Fungerar vanlig hästsalva tror ni? Eller är den bara mjukgörande?

/Ida

Jag har fått sy två veck på vardera sida om täckena ,det är bara att nypa ihop och kolla hur mycket man behöver sy in.
alt sy på glansigt foder på insidan av täckena...

Använder också pälsglans att spreya på. Fast min får iaf bogskav. Bogkydd funkar inte och täcket är även i ett "glansigt" material i bogen. Men det funkar ju på vissa då det är värt att testa..:D

spraya pälsglans på täcket med.

vi sydde fast ett utvecklat fårskinnsnosludd som vi dock fick flytta några gånger innan vi hittade rätta platsen för dem båda. funkade kalasans.

Har två som får skav av allt, men jag använder nu fleece bogskydd...funkar perfekt!

Men sen är det viktigt att bogskyddet sitter tajt, om man nu ska använda det!

Men som överiga sakt...pälsglans är klart det bästa!

det enklaste sättet att undvika bogskav är att aldrig köpa ett täcke som inte har nylontyg i bogen. I stort sett alla hårdare material i bogen ger skav förr eller senare.

Jag läste någon stans att man kan dra åt det översta knäppet på täcket lite extra (utan att 'strypa' sin polle, förståss:D)och lämna det understa löst eller oknäppt.:idea: Detta hjälpte min ponny då hon ofta fick mycket skav på bogarna.;) Detta ska funka bra om man har en häst som är svår att hitta en bra passform till/bogvecken sitter för långt ner.

Täcken med blanka innertyg.Har jag till min och hon får inga skav alls.
Har man "tygfoder" så ger det skav direkt

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 052
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 139
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
734
Senast: Jeps
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 215
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka