Hjälp önskas....Förgiftningssymtom häst?

lillamy73

Trådstartare
Har en god vän med hästar.
Nu under ca fyra veckors tid har hennes fjording haft väldigt ont i benen. Veterinären har varit ute vid minst tre tillfällen utan att kunna diagnostisera hästen.
Symtomen är väldig ont i benen stel hästen ligger mycket och i början hade hon riktiga kramper så att hon kastade sig, Nu har hon bara:oont och går på fénylbutason mot värken. Äter bra och har ingen feber.

Nu har även deras welch fått liknande symtom så det verkar som om de lider av någon form av förgiftning.

Någon som har varit med om detta:confused: hur gick det för hästarna i fråga? Fanns det botemedel?

Carina

Sv: Hjälp önskas....Förgiftningssymtom häst?

Det beror väl på vad för slags förgiftning det handlar om, eftersom det rör sig om hästar från samma stall och om de går i samma hage bör man nog gå på jakt i hagen efter växter som hästen inte bör äta.

Ett annat tips är också att kolla vatten, var dricker de någonstans och ev ta ett vattenprov på detta. Finns det en pöl i hagen, kan de ju av bekvämlighets skäl dricka där och kanske är inte det så bra.

Hästar med förgiftningssymptom brukar kunna uppvisa förhöjda levervärden, har man tagit sådana prover på hästarna?

Det låter som fång tycker jag....

Det kanske finns någon växt som hästarna inte tål som utlöst både förgiftningsymptom med kramper och efterföjande fång. (Fång är ju en typ av förgiftning dessutom)

Jag har själv haft en häst där fånganfallet började med att hon blev vinglig och ramlade oförklarligt. Fångsymptomen kom strax därefter...

En växt som kan ge förgiftning med neurologiska symptom på häst är Alsikeklöver ffa om det intas i stor mängd. Har själv drabbats av detta för ett tiotal år sedan. Hästen ramlade omkull, gick över ryggen och fick"kramper" en kort stund. Levervärdena var kraftigt förhöjda. Tog blodprov på samtliga hästar i hagen och alla hade förhöjda levervärden. Vid närmare undersökning av hagen visade det sig att där fanns mängder med Alsikeklöver. Hästarna flyttades och på ett par månader normaliserades levervärdena helt och symptomen upphörde direkt vid flytten.

I början av Juni blommar ju dessutom klövern som mest....

Veterinärerna konstaterade från början att det inte var fång på fjordningen. De var ute nu förra veckan och tog blodprover så det väntas svar på dem. Det var innan welshen blev dålig.

Tänkte ta mig en tur dit och fotografera betet. För att i lugn och ro kunna sitta och kolla vilka sorts växter det är. vill ju så gärna kunna hjälpa till.

Tycker så synd om kompisen och hennes hästar..

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 468
Senast: cassiopeja
·
L
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon kan ha några funderingar angående något min ponny fått på insidan av bakbenen.. Det började med att jag...
Svar
5
· Visningar
3 785
Senast: Lurvig
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt var jag borde lägga denna tråd, tänkte på Hästvård först, men då det egentligen handlar mer om vårt (människornas)...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: vildros
·
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig... 2
Svar
22
· Visningar
5 323
Senast: mvz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka