Hjälp oss med en sadel! (Rund nordis).

Moggie

Trådstartare
Hej!

Nu hoppas jag att ni kan se bilderna här. Jag har en rund nordis på foder. Han är felmusklad och med några trivselkilon. Eftersom att han är felmusklad vill jag gärna ha en bomlös sadel på honom.

Som ni ser så har han som stora "bullar" vid bogarna och upp till manken. Det gör att sadelläget blir jättesvårt att hitta. Den bomlösa vi har nu glider bak och snurrar runt. Vi som rider är långa och därför vill vi ha en sadel som passar både hästens muskulatur och en vuxen ryttare. Eftersom han redan är bred så vill vi inte ha någon som breddar på ännu mer.

Den ska användas till mestadels skogsridning och lite dressyr. Från manken till där revbenen börjar är han cirka 44 cm lång. Väldigt tacksam för alla tips så att vi vet vart vi ska börja leta! :bump:

IMG_0598.jpg

IMG_0622.jpg

IMG_0602.jpg

IMG_0625.jpg

Sv: Hjälp oss med en sadel! (Rund nordis).

Om inte Thorowgoods cob-modeller blir för raka kanske det kan vara något att kolla upp?

Hva med en Bates Wide dressage eller en Wintec wide? Min fjordhoppe er ganske lik i formen, og hun passer disse. Har også en Thorowgood T4 cob, men denne skal byttes ut da den glir (for rett). Wintec 500 Close Contact med hvitt bomjern ligger også godt på min. Dersom disse blir for smale kan kanskje bomløs være et alternativ? Barefoot London er en god bomløs dressursal som i alle fall jeg synes var en knallgod tursal (veldig myk sal med passe mengde støtte)! :)
Ellers vil jeg bare si at jeg føler med deg, å lete etter passende sal er et evig mas til du finner den rette. :p

Har nu köpt en wintec wide. Den är lite vinglig i sidled och vill gärna snurra när man sitter upp men det beror förmodligen på att han är dåligt musklad + rund.

Annars ligger den jättebra.

Tack alla!

Jag har en antiglidpadd under vilket gör en stor skillnad. Billig svart med lufthål.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 467
Senast: Badger
·
Utrustning Jag har en häst som är ganska bred över manken/bogarna och jag börjar fundera på att köpa en ny sadel eftersom den hon har som är...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: Toxid
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 285
Senast: Lavinia
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka