Hjälp snabbt! Sadelpanik

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kaktusen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 062
K

kaktusen

Jag köpte två sadlar idag, på hoppsadeln kollade jag allting noga, på dressyren däremot kollade jag inte tunneln av nån j*vla dum anledning.
Och upptäckte förtvivlat att man bara får plats med två fingrer från hälften och bakåt, på smalaste stället är den 2,8 cm :crazy:. Är det alldeles för smalt? Tre fingrer (som jag har hört att det ska vara) blir 5 cm....
Ska jag lämna tillbaka den eller är det nån ide att ens pröva på hästen.
Usch vad jobbigt allt blev :(

Sv: Hjälp snabbt! Sadelpanik

Kan inte en bra sadelmakare vidga mellanrumet?

Hästen är 165 cm hög, normalmusklad, varken smäcker eller kraftig.

Vet inte om dom kan fixa det men jag har iaf inte råd med det nu när jag har köpt sadlar :crazy:....

vad är det för sadlar?
låter lite vanskligt att köpa utan att ha provat innan.

Du ska lämna tillbaka den. Man ska inte använda en sadel med en så smal kanal.
5 cm är godtagbart (beroende på hur hästen ser ut), men allra helst ska det vara 6 cm eller mer för att passa på de flesta normalbygda hästar.

Du ska få igenom en knuten näve (på tvären) genom kanalen annars är den alldeles för smal.

Kanske ska förtydliga mitt tidigare svar, måtten jag gav är alltså vad kanalen ska vara längst bak. Mitt på ska kanalen vara bredare än 6 cm (hur bred beror på hästen då kanalbredden också påverkas av bomvidden)

jag lämnade tillbaka den! som tur var, sadeln jag fick med mig hem är 5-6 fingrar bred hela vägen, utom alldra längst bak där den är 3 fingrar.
Känns jättebra! Tack för hjälpen

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula... 2
Svar
23
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Tillbaka