hjälp vid hästköp önkas!

S

salladsjunkie

vet inte om jag lägger tråden rätt, hoppas det :crazy:

så här är det, min svärmor o hennes familj ska flytta till en gård, de har sedan tidigare en häst, ett travsto som är omskolad, funkar hur bra som hellst men är ingen nybörjarhäst direkt.
de har nu köpt sig en gård och de vill nu köpa en häst till som kompis till deras sto, samt att svärmor o svärfar har tänkt sig lära sig rida.
saken är att de frågat mig om ja kan hjälpa dem att hitta en bra häst samt följa med o provrida mm. vi har hittat den som verkar bra i sthlm och funderar på att ringa på annonsen, men vad ska vi tänka på. eftersom det är ganska långt för oss att åka, bor o borås.. så kan vi ju inte provrida hästen flera gånger utan får väl provrida en gång och sedan bestämma oss.. hur gör ni prutar ni på priset? låter ni ägaren rida hästen först o ni provrida sen, är det ni eller ägaren som betaltar besiktning, var frågar ni om? mm mm alla tipps motages varmt

det kanske kan verka som vi är helt lost på ämnet så är dock inte fallet utan jag vill bara ha lite mer kött på benen så berätta hur har era häst köp gått till från annons till att ni har hästen hemma på gården..:bow: tack snälla på förhand

Sv: hjälp vid hästköp önkas!

Sök på google, köpa häst o sånt, klicka dig vidare o du hittar massor av alt. vad du ska tänka på. Lycka till me hästen!

ja jo jag har gjort det men skulle vilja ha lite info om hur ni har gjort det finns massa tips men frågan är om alla frågar om de får provrida sin häst även i ridhus eller om de prutat på priset mm mm.. skulle gärna vilja ha er bukares erfarenheter istället för handfasta listor med tips.. hur det funkar i praktien :angel:

någon, kom igen nu hur många är det inte här om egentligen sitter inne me en historia? :banana:

Vad härligt det låter att vara i hästköpar-tankar!
När jag har köpt hästar har jag frågat det mesta när jag ringer första gången.
T.ex: -Har hästen haft några skador?- i så fall, vilka?
- Hur är den att rida/hantera/sko/klippa/lasta?
- Försäkring?
- Olater?
- Kan den vara ensam i stallet och vid uteridning? (Jag har lärt mig den hårda vägen hur otroligt irriterande det är med hästar som inte är vana att vara ensamma ibland.)
- Vad kräver den av sin ryttare?

Sen har jag pratat lite om mig själv, vad jag söker för häst, hur jag har tänkt att stalla upp den o.s.v.

Vid provridning föredrar jag att säljaren eller någon annan ( t.ex. medryttare) rider först och visar hästen. Jag tycker inte om att bara sätta mig upp på en häst som jag inte sett under ryttare först.

Vad gäller prutning så "sparar" jag det tills jag vet om jag vill ha hästen eller inte, då har jag helt enkelt frågat om säljaren kan tänka sig förhandla om priset.
Hoppas du fick lite nytta av mina tips, lycka till!
/Jazza

toppen! tack snälla jättebra tips! mer mer om någon vill dela med sig! :bump:

Tycker att det är viktigt att du noga talar om vad hästen ska användas till, från beskrivningen låter det som om det gäller en snäll sällskapshäst som nybörjare ska rida. Du måste trycka på ordentligt om det och fråga om hästen är snäll, är den snäll, är den snäll.........var tjatig! Det är viktigt!

Sen ska du förstås fråga allting om sjukhistoria om det finns någon, matvanor, lätt att sko/lasta/fånga i hagen osv osv.

Det vanligaste tror jag är att man låter ägaren rida först så tittar man, sen rider man själv?
Så ska du försöka se till att hästen inte står "klar" när ni kommer utan ni ska helst få vara med o fånga/leda från hagen/rykta/sadla så ni ser hur den beter sig.

Vet du vem du köper av? Har du Googlat på dom någonting? Jag vill veta vem jag köper av, Googlade på ägarna båda gångarna jag köpte häst och förstod snabbt att det var aktiva betrodda hästmänniskor vilket kändes bra.

Det finns en jättebra bok som heter "köpa häst", du kanske kan skaffa den eller låna på bibblis?

Lycka till!! :banana: Det är ett stort beslut och man läser så mycket skräckhistorier....:eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 857
Senast: ako
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 390
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 972
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka