Hjälp ! vilket bett ?

LIICHOO

Trådstartare
Hej du som läser .

Jag rider min ponny på Pehlam och vanligt tre delat, såklart funkar Pehlam bäst i böjbarhet m.m. eftersom han inte är speciellt lösgjord.
Förut red jag med de två betten för att variera men nu rider jag bara med det tre delade, och det funkar bra, han går faktiskt jättefint nu när han väl kommit igång efter att vi haft det ett bra tag.
Men han blir oftast väldigt framtung med det, inte stark (han är inte pigg) men liksom ja, väldigt tung i munnen, vilket blir väldigt jobbigt.

Så jag undrar om någon vet någon bra träning så att han blir mer lösgjord och inte lika framtung ?

Eller om det finns något "lätt bett" om man säger så, dvs inte pehlam elr något liknande, men som får upp hästens huvud mer + "lättheten" i munnen .

Tacksam för svar, hejsvejs :D

Sv: Hjälp ! vilket bett ?

om jag var dig skulle jag forsätta med tredelade men försöka att rida mer frammåt-uppåt!:)
Alltså rid fram hästen och samla ihop den, så h*n blir tvungen att sätta in under sig med bakdelen och lätta fram+ att du själv inte får ge hästen för mycket stöd i munnen! Ge honom bara så pass att han får ett stadigt mjukt stöd i munnen, om han drar ner huvudet så ta upp huvet på honom lite och rid frammåt!;)
Bäst av allt är om du skaffar/pratar med din tränare så h*n kan hjälpa!:bow:

Sv: Hjälp ! vilket bett ?

håller med SirWillgott.

det är ridnigen som lägger grunder bakom det, inte bettet!

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
519
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 339
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka