hjälp......

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare haflinger92
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 858
H

haflinger92

har ni ngt bra tips på ridövningar? har en häst som är stel i sidorna o svår att få lösgjord. han är även väldigt tjafsig me huvudet (antingen slår han upp o ner eller bara kör upp huvudet så man nästan knockas). han kan bli väldigt stressad o e ganska tung i handen, kan inte bära upp sig själv... rider för dressyrinstruktör ca 1 gång/vecka.....

va kan felet vara? finns de nåt bra bett man kan testa, massera musklerna eller nåt...?

Sv: hjälp......

Rid på en liten volt. Överböj i nacken och halsen samtidigt som du flyttar ut för innerskänkeln, en super övning om man vill ha hästen lösgjord. Var hela tiden lugn med handen och håll den en aning högre upp, om hästen slänger så sitt bara still med handen och krama lätt i tygeln. Sitt ner i sadeln när du jobbar för bättre kontakt med hästen.Lycka till.

Sv: hjälp......

Elisha skrev:
Rid på en liten volt. Överböj i nacken och halsen samtidigt som du flyttar ut för innerskänkeln, en super övning om man vill ha hästen lösgjord. Var hela tiden lugn med handen och håll den en aning högre upp, om hästen slänger så sitt bara still med handen och krama lätt i tygeln. Sitt ner i sadeln när du jobbar för bättre kontakt med hästen.Lycka till.

håller med!
gör mycket övningar på böjda spår i uppvärmingen. mini-serpentiner, ställ och ge ett och annat ledande tygeltag för att lossa bogarna, dock inte för mycket rörelser merd handen som sagt. Det kan göra hästen mer orolig och svårt att vara still med huvudet. Driv fram ett bra påskjut så ska du se att hästen blir sysselsatt och lägger mindre energi på att kasta med huvudet.
Good Luck!;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
904
Senast: svea
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 923
Senast: Dino
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 707
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka