• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Ebbs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 993
E

Ebbs

Jag har en tendens att luta mig framåt när jag rider, och jag vet inte vad jag ska göra för att träna bort det. Men det är bara när jag rider på medryttarpållen, och aldrig på lektion. Jag försöker verkligen luta mig bakåt, men det går bara inte. Några tips på vad jag kan göra ?

Medryttarpållen går gärna snabbare och snabbare för varje varv, och när man kramar med tyglarna är det inte alltid han lyssnar.
När man är ute och travar ökar han som in i bomben och samma sak i galoppen, till sist får man tårar i ögonen av fartvinden. Han stannar i slutet av stigen, och typ tvärstannar, jag har provat på övningar där han ska lyssna mer på mig, men det verkar inte fungera :/
Hoppas ni kan hjälpa med de 2 problemen.

Sv: Hjälp !

Ebbs skrev:
Jag har en tendens att luta mig framåt när jag rider, och jag vet inte vad jag ska göra för att träna bort det. Men det är bara när jag rider på medryttarpållen, och aldrig på lektion. Jag försöker verkligen luta mig bakåt, men det går bara inte. Några tips på vad jag kan göra ?

Medryttarpållen går gärna snabbare och snabbare för varje varv, och när man kramar med tyglarna är det inte alltid han lyssnar.
När man är ute och travar ökar han som in i bomben och samma sak i galoppen, till sist får man tårar i ögonen av fartvinden. Han stannar i slutet av stigen, och typ tvärstannar, jag har provat på övningar där han ska lyssna mer på mig, men det verkar inte fungera :/
Hoppas ni kan hjälpa med de 2 problemen.

Jag red som du förut. men jag fick en häst som reds western och provade en western sadel. på så vis satt sadeln längre bak och jag red mer upprätt. Men annars kan du prova med en riktigt stel väst(säkerhets väst) det brukar räta upp om man spänner åt den hårt. Eller rid barbacka . Intraven för att undvika att dety blir skumpigt så lutar man sig lite mer bakåt. Jag brukar träna mina elever på det sättet och de sitter MKT snyggare nu.förutom den segaste hon ser fortfarande ut som en skalbagge. Men det fungerar för de flesta.

Tack så mkt, ska tänka på det med västen och barbacka. Men det är mest när jag rider i paddocken som jag lutar mig fram.. Någon som kan hjälpa med det andra "problemet" ?

ta många halvhalter, så h*n inte "går ifrån dig". försök komma ner i sadlen så du kan "fånga upp" hästen i sitsen. lägg en volt om du känner att du "tappar kontrollen"

Så fort hästen ökar tempot så minskar du det. T ex om hästen ökar i traven så bryter du av till skritt. Upprepa hundra gånger tills hästen lyssnar på dig. När ni kommit dit att detta fungerar så kan det vara dags för att göra halvhalter istället för att växla ner. Tänk på att du ska sitta ordentligt i avsaktningarna, och att du strävar efter att ge finare och finare hjälper för varje gång.

jag skulle inte trava fören hästen tar halvhalter i skritt. heller inte ta galopp fören hästen lyssnar i trav. halvhalten är ju förberedande för allt. framför allt för att FÅ hästen att lyssna.

annars blir det ju "bara" en nödbromning.:crazy:
halvhalten hjälper ju oss att få hästen att arbeta som vi vill-lätt framtill och med bakbenen under sig.det är en av dom viktigaste instrumenten för att få hästen bärig, lydig och i balans..

Hur passar sadeln dig? Kan de vara den som påverkar din sits?
//Camilla

Vad gäller att dyu lutar dig framåt kan det vara att den sadeln inte passar dig eftersom du inte gör det annars.

Rid bara korta sträckor trav och galopp och lägg in skritt emellan för att få tillbaka kontrollen. T ex trav till nästa träd. Fem steg galopp och sen SKA han skritta. Om det inte går i galoppen så rid bara skritt oxch trav ett tag.

Han har väldigt skumpig trav, så när man ska sitta ner blir det mer upp & ner :angel: Jag ska rida honom på söndag och ska då prova alla tips ni gett mig :)

Använd magmusklerna när du travar för på det sättet måste du luta dej tebax plus att du följer med bättre i hästens rörelser när det blir skumpigt.
Å sen när han springer ifrån dej se till att när du tar i tygeln så måste det hända nåt. Ta tillbaka så han saktar ner(ta i om det behövs och rör lite på bette i munne på honom) inte såga utan bara pilla lite. Sen ger du eftergift. Springer han iväg igen så ta igen. Sen är det tålamod som gäller.
Akta dej så du inte sitter å sliter för hästen är mycket starkare än och resulterar bara i att det blir värre.
hoppas det blir bättre=)

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Pinus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 999
Senast: lirco11
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 727
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 362
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur