• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Sergio10
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 725
S

Sergio10

Hej jag skulle behöva tips på hur jag ska få ner min häst (han är alltså för tjock tycker jag) han är 152 och får 7 kg hö om dagen.. räcker det?, eller får han för mycket kraft??. Hjälp!!

Sv: Hjälp!

Hej,

vad får din häst för mat utöver de 7 kg hö han får? Har du någon aning om vad ditt hö innehåller?

Generellt sett får en för tjock häst för mycket mat i förhållande till den motion den får och en mager häst får för lite mat i förhållande till hur mycket den gör av med. Samma som för oss människor. Och somliga behöver mer mat och andra mindre mat.

Sv: Hjälp!

Det stavas MOTION, käre vän! :) Mindre mat och mer arbete! Du kan mycket väl ta bort kraftfodret när han inte arbetar för att på så sätt hindra honom från att lägga på sig. Mina hästar (arab och Nordsvensk) får i stort sett inget kraft när dom vilar. Hö/hösilage och lite betfor plus vitaminer och mineraler är allt. Åter runt äter dom dessutom massor av morötter och äpplen. Jag köper fodermorötter i 25-kilos säckar och äpplen har jag i trädgården..

Liknande trådar

Foder & Strö Behöver tips på vad jag kan ge min häst för att han ska gå upp i vikt. Han äter så mycket hö han orkar men de räcker inte. Han har en... 2
Svar
26
· Visningar
1 357
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
838
Hästvård Hej! Har en valack som har en tendens att få gaskolik. Vi har testat allt, verkligen allt. Men ibland smäller det till utan förvarning...
Svar
0
· Visningar
250
Senast: Mary_Oh
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
582
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈