Hjälptyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 1 941
J

Jill

Vad tycker ni om hjälptyglar? Jag brukar rida min häst på gramantyglar ibland, men de andra i stallet tycker att det är fel av mig. de säger att man inte är en bra ryttare om man behöver hjälptyglar.

Har ni varit med om liknande? vad svarar ni dem då?

Sv: Hjälptyglar

Jag tycker inte att man är en bra kamrat om man säger sådana saker utan att förklara hur man ska göra istället.

Huruvida man är en bra ryttare eller inte sitter knappast i *om* man använder gramantyglar eller inte. Däremot bör man väl låta bli dem om man inte är rätt duktig på att rida.

Jag tror inte att hjälptyglar är rätt metod för dig. Att lära en häst gå i rätt form bör man göra utan hjälptyglar, med mycket hjälp från någon duktig tränare. Hjälptyglar har naturligtvis sina syften, men de bör bara användas av kompetenta ryttare som vet varför de har det just då på just den hästen.

Jag rider själv aldrig med hjälptyglar, är av den bestämda uppfattningen att det inte är den rätta vägen att gå. Har sett alltför mycket felaktig användning av dylika. Det samma folk som rider på kandar för "att få hästen på tygel".

Det viktiga är att hästen jobbar genom ryggen, inte att den kröker på nacken (det kan den göra helt utan ryggverksamhet, och det är ofta följden av hjälptyglar i fel händer).

Fundera på vad ditt syfte med hjälptyglarna är. Är det att få hästen i rätt form är du fel ute. Det får man inte genom "tvång" utan genom korrekt ridning.

Jag håller med om att dina stallkompisar verkar vara taskiga mot dig, eftersom de bara säger vad som är fel och inte hjälper dig att hitta lösningar. Leta reda på en bra tränare och få tyst på dem genom att lära dig ännu bättre än vad de kan! ;) Lycka till!

Jag tycker det är dåligt av dina stallkompisar att inte de kan förklara för dig varför du inte ska använda de!
Hjälptyglar ska man ha om man kan använda de så att de hjlper hästen i arbetet.
Man måste vara kunnig för att kunna rida med de!
Tänk på att böjningen i hästens nacke(direkt) inte gör så att hästen arbetar korrekt. Det är vad de okunniga tror!
Bakbenen ska vara med för att det ska kunna arbetas korrekt, nacken kommer i det sista!

Hehe... Jag tror vi har en liten provokatör här ;) Finns en annan tråd av samma användare om att hon slår hästen i huvudet, och efter att ha läst denna tråd känner jag ett lugn i att kunna avfärda denna användare som en liten lögnaktig fjortis som bara är ute efter att provocera.

Eller ska man säga att jag hoppas att så är fallet?

hej ett sätt kan ju vara att läsa på i böcker om hjälp tyglar ,men
dom ska nog användas med förstånd på rätt häst och av särskilda skäl,pga att dom slår och kastar med huvudet eller är spring tokiga
och inte vill jobba,men i första hand ska man lära sig rida utan dessa
och av bara kompetenta rid lärare och ryttare, för de är mycket skarpa saker,och kandar ska endast användast av mycket duktiga ryttare och pelhamstång,det är roligt att rida med kandar men mycket svårt då har man två tyglar att använda ska var ytterst försiktig med,.
får jag tycka så ska man kunna rida utan hjälp tyglar,och bara
på recept,sas.det måste finnas indikationer på att ha dessa.
först när man kan grunderna och överkursen ja då kanske,
men sådant ska man bara använda när det behövs och inte itid och otid.annars gör det ingen nytta alls.
jag tycker du ska prata med ridlärare som kan sin sak,och vuxna
inom ridsporten ,leta bra argument och läs på¨för att få tyst på dumma människor,skit idom.sluta prata med dom ..som är dumma. :bump: :devil: :banana: :love:

Jag tycker hjälptyglar är LÄSKIGA! (bortsett från martingal som är skonsam).

Har ridit två ggr med inspänningstyglar och två gånger med graman. Hästen bara försvann under mig! Att hästen krökte på nacken var INTE min förtjänst.
Vågade knappt hålla i tyglarna, jag märkte hur det gick att bara dra in huvudet på stackars hästen...*ryser*

Poetry_princess skrev:
Jag tycker hjälptyglar är LÄSKIGA! (bortsett från martingal som är skonsam).

Vad är det för skonsamt med martingal? den jer ju hästen ett karaftigt ryk i munen när den tar upp huvudet om det inte är den fasta martingalen som ger ett tryck på nosryggen.

En undran

:mad: Jag har ridit med graman väldigt länge. Och KAN rida med den på rätt sätt. Med många som rider med graman drar in hästen. Det gör inte jag. jag använder den endast när jag ska samla trav.. Vid vädigt hög samling( blir lätt för hög då). Annars användder jag den inte. Men de på stallet ser endast att jag rider med gramanen, och inte om jag använder den. Då blir jag rikigt.. :mad: ...

Fager skrev:
Vad är det för skonsamt med martingal? den jer ju hästen ett karaftigt ryk i munen när den tar upp huvudet om det inte är den fasta martingalen som ger ett tryck på nosryggen.

En undran
martingal gör så att inte hästen slänger upp huvudet och drar ivägen
och skenar utan är tvungen att stanna kvar ,och lyssna på ryttaren,
hästen vill inte ge efter eller trampa under sig för att jobba med ryggen då hindrar man huvudet som slår och att hästen tar bettet
och drar.springer i vägen okontrollerat, man rår på hästen med martingal då blir jag starkare änn hästen.och det är jag som är ryttare,därför används martingal,vad jag kommer ihåg. :banana: :bump: :bump:

Hej!

Jag hade en foderhäst förut som inte var van att rida ute i skogen. En dressyrhäst som var alldeles för ofta i paddock/ridhus.

I skogen blev han alldeles stel och sprang med huvudet uppe i luften och tränade underhalsen alldeles förträffligt. Jag kunde helt enkelt inte få ned huvudet och få honom att slappna av i traven!

Jag provade då att använda en gramantygel, jag behövde inte använda den mer än att den fanns där, den hängde alltså. Men hästen gick helt plötsligt att få kontakt med, han gick att forma ute, han sänkte sitt huvud och tuggade på bettet och verkade lugn och tillfreds med tillvaron. Efter ett tag slutade jag med gramantygeln och traven funkade mycket bättre än innan. I skritt och galopp var det aldrig problem.

Så jag tycker att hjälptyglar är helt ok om använder dem som en hjälp, under ett kortare tag! Men däremot är jag av uppfattningen att använder man hjälptyglar jämt så bör man åtgärda problemet i stället!?!

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
519
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka