Hjälptyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jill
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 1 941
Sv: Hjälptyglar

Hjälptyglar ger alltid upphov till diskussioner. De är bra om man vet hur man skall använda dem, hur de skall avpassas och har klart för sig vilket syfte man har med att använda en hjälptygel. Den får aldrig bli en ersättning för god ridning och det är definitivt ingen genväg som många tycks tro. Alltför många använder hjälptyglar av olika slag utan att veta hur de ska användas och varför de har dem.
Exempelvis kan det vara en häst som har varit skadad eller haft tandproblem etc. Då har hästen kanske lagt sig till med ett felaktigt rörelsemönster eller helt enkelt blivit muskelfattig. Om man vill hjälpa hästen att sätta ryggmuskler, stärka ena sidan eller liknande kan hjälptyglar vara till stor hjälp vid arbete på lina.
Ridning med hjälptyglar är sällan befogade. (ibland, men sällan) Det hästen inte klarar eller orkar utföra utan ryttare orkar den absolut inte med ryttare på ryggen.
Jag skulle önska att flera verkligen lärde sig hur hjälptyglar fungerar innan de börjar trixa med dessa själva. De kan vara rent skadliga om de används felaktigt.

Hur menar du att den hjälper vid hör samling i traven? Menar du att du behöver länga överlinjen eller få ned huvudet (hästen börjar spänna sig vid hög samling?)? Eller blir hästne för öppen när du samlar den?

Han blir för hög.Jag försöker samla min häst med rätt så låg nacke för att sätta mer muskler. Han är helt underbar och älskar att jobba. Men fösöker komma lite undan vi den sammlade traven.

Jill skrev:
Vad tycker ni om hjälptyglar? Jag brukar rida min häst på gramantyglar ibland, men de andra i stallet tycker att det är fel av mig. de säger att man inte är en bra ryttare om man behöver hjälptyglar.

Har ni varit med om liknande? vad svarar ni dem då?

Jill, jag har tittat på dina tidigare inlägg, hur mycket erfarenhet har du av hästar överhuvudtaget? Ditt resonemang över lag verkar väldigt omoget och du borde nog ha hjälp av någon kunnig för att klara din häst..

Bara ett vänskapligt råd...

Vad gäller hjälptyglar, så är jag personligen emot dem, men i "rätt händer" så skadar det säkert inte hästen, men det kräver en hel del av ryttaren...

Gillar inte hjälptyglar, red lite på graman ett tag, men efter att fått bra hjälp av en tränare så skäms jag..det var JAG som borde haft hjälptyglar :rofl: ..eftersom det var jag som satt åt h-e fel.. :o så nu e jag anti hjälptyglar..men tyckler ändå att dina stallkamrater kunde varit lite shyssta o isåfall sagt vad dom tyckte du skulle göra istället eller så..taskigt att uttrycka sig så o sen inte ge några råd..Hjälptyglar kan göra jobbiga situationer ännu jobiigare eftersom man tar en "lätt" väg ut, som inte är det minsta rätt(om det nu handlar om att försöka få hästen att gå i form med hjälp av dessa.)o det blir bara värre o värre..bättre att ta hjälp o streta sig den långa o ibland jobbiga vägen..men som i slutändan kan bli något som man kan känna sig stolt över o som är trivsamt för både ryttare o häst!Stjälptyglar borde dom i många fall kallas..men det e jag som tycker så..inget att bry sig om :banana:

Tjena Polarn (på bre skånska)

Jag har väääldigt lång erfarenhet av hästar, och har för tillfället mer än en
vad är det som gör att du inte tror att jag kan något om hästar? och på vilket sätt verkar jag omogen i mitt resonemang? jag har beskrivit mitt problem och beskrivit hur jag använder graman.

Synd att folk har så taskig attity på den här sidan..... :mad:

Senast ändrad av en moderator:

Jag baserar det på följande tidigare uttalande av dig:

Vad tycker ni om att slå hästen i huvudet? Ibland när min häst gör något dumt slår jaghenne i huvudet, och de andra i stallet menar at jag plågar hene... jag tycker att det är ju min häst

Generellt så tycker jag inte om hjälptyglar överhuvudtaget. En bra tränare är oftast att föredra, framför olika hjälptyglar!

Mvh Huntress :)

Tjena Jill!

Hör med din tränare om vad denne tycker, det är mitt råd till dig. Be dina stallkompisar att förklara vad de menar. Folk har så mycket åsikter, en del säger att gramanen är hemsk men det är, precis som med bett, handen som håller i tygeln som avgör. Det är samma grej som det var med hackamoore. Ett tag var alla så antihackamoore så det nästan inte var sant. Jag höll på att bli lynchad när jag red min häst på det. Men nu så är alla bettlösa bett SÅ bra och alla vanliga bett är SÅ hemska. Nu är det nästan att folk bländer snett på mig för att min häst diggar sitt tvådelande bett stenhårt.

PS: vad har du för häst? *nyfiken* DS

I ett stall där jag stod innan använde många hjälptyglar. Var det inte graman så var det inspänningstyglar.
Gärna i kombination med ett starkt bett :crazy:
Detta med rekomendation av deras tränare.( alla tränar för samma)

Många av dessa hästar har/ har haft problem med ryggen. :smirk:
Det är ju lite konstigt!

Jag har en annan tränare och ingen av oss skulle komma på tanken att använda någon form av hjälptygler.
Jag har haft många up and downs med min häst men i slutändan kommer belöningen och man har en häst som går i fin form utan några hjälpmedel.

En dag sa faktist en av " hjälptygelryttarna"
" Jag trodde inte att en häst kunde gå så fint utan inspänning" :smirk: Jävla pucko!

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
418
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
519
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka