Bukefalos 28 år!

Hm vad händer här egentligen? *filmklipp*

Varmblod90

Trådstartare
Hittade detta klipp alldeles nyss på en katt som attackera en barnvakt efter att barnet råkade riva ner ett glas eller något.

Själv försöker jag förstå varför katten gjorde som den gjorde, i mina ögon ser det ut som att den skyddar barnet, eller tros sig göra det i alla fall.
Men det förbryllar mig ändå och skulle vara intressant att höra vad ni här inne på katt säger:)


http://kossan.se/roliga-filmer/katt_attackerar_barnvakt.htm
 
Sv: Hm vad händer här egentligen? *filmklipp*

Jag skulle också gissa att det är ett beteende för att försvara barnet. Dock inte ett önskvärt sådant.
Läste om en liknande situation på ett annat forum ganska nyligen, där en katt attackerade sin ägare för att "försvara" barnet som började gråta.
 
Sv: Hm vad händer här egentligen? *filmklipp*

Tvivlar starkt på att katten försvarar barnet, tror snarare att det rör sig om "displacement aggression". Det innebär att djuret blir stressad av en företeelse (kan vara höga ljud, konstiga lukter, att se en främmande katt utanför fönstret) och katten reagerar med aggression fast åt fel håll - i detta fall på barnvakten.
Har hört om katter som har blivit stressade av t.ex. höga ringsignaler och då flugit på ägaren - och om ägaren då försöker vifta bort katten och springer runt så ökar det stressen och bibehåller agressionen hos katten. Ett annat fall kan vara att två katter sitter i ett fönster och ser en främmande katt utanför, en katt börjar morra och den andra flyger på sin kompis fast målet för aggressionen var katten utanför - "displacement aggression" som sagt.
Jag tror att anledningen att katten inte flög på ungen - vilket det såg ut som att den tänkte en kort sekund - var att barnet stod helt stilla och inte triggade den att attackera. Och dessutom kom barnvakten utifrån och upplevdes som en större källa till otrygghet.

Tippar på att "displacement aggression" var orsaken till kattens beteende i Reykurs exempel också - barnets läten stressade och triggade katten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 634
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Bästa Buke! Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag...
2
Svar
33
· Visningar
5 738
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp