Jag är besatt (alltså.. helknäpp)

Nu är jag hemma och känner fortfarande att jag har väldigt förhöjd puls och är darrig i hela kroppen. Tänkte försöka se om det lägger sig under dagen, annars måste jag boka om min läkartid nästa vecka till en akuttid idag eller i morgon.

Jag tror faktiskt från det du beskriver att det nog kan vara en god idé att försöka göra just det. Kom iväg till läkare så snart det går, framförallt om du känner att ditt beteende accelererar (vilket det låter som att det gör). Som du säger fattar du inte så bra beslut just nu (som att köra när du inte har kontroll tex), men att uppsöka läkare är ett bra beslut!

Det kan också finnas ett värde i att hen får träffa dig just när du är i en manisk fas.
 
Ah! Isåfall förstod jag fel! :) Tror oavsett inte att hon menade ngt illa. Det är nog svårt att förstå hur det känns att vara psykiskt sjuk på det sättet (obs sätter ingen diagnos på TS utan tänker rent generellt).

Så är det verkligen. Jag har en vän som lider av tvångstankar, och det är många som inte kan förstå hennes beteende hur mycket hon än förklarar. Det ligger så långt ifrån folks vanliga beteende och känslor att det är svårt att sätta sig in i. Jag har länge förstått hur hon fungerar och vad det innebär att ha tvångstankar, men det kan vara svårt för polletten att trilla ner på riktigt om man inte upplevt något liknande själv. Just nu sitter jag i en sits där jag måste köpa en matta, annars får jag panikångest. Det kan ju låta helt absurt när man försöker berätta det för någon :D Så jag kan ganska lätt förstå hur hon mår om hon inte räknar sina siffror eller drar i handtaget prick 7 ggr o.s.v.
 
Jag tror faktiskt från det du beskriver att det nog kan vara en god idé att försöka göra just det. Kom iväg till läkare så snart det går, framförallt om du känner att ditt beteende accelererar (vilket det låter som att det gör). Som du säger fattar du inte så bra beslut just nu (som att köra när du inte har kontroll tex), men att uppsöka läkare är ett bra beslut!

Det kan också finnas ett värde i att hen får träffa dig just när du är i en manisk fas.

Ja, du har helt rätt. Jag ringde min mottagning nu och fick ett telefonnummer till en läkare som har telefontid 9.00 - 9.30. Så jag ska ringa henne och be om råd. Sköterskan som jag pratade med rekommenderade att jag ska boka en längre tid, akuttiderna är enbart 10 minuter. Jag sa att jag gärna tar en längre tid men att jag måste träffa någon typ.. nu.
 
Så, nu har jag pratat med en läkare. Det var väldigt skönt att prata med henne och jag känner att hon verkligen tog mina problem på allvar (vilket bara i sig känns som en ENORM lättnad). Hon ställde massa frågor, frågade hur mycket ångest jag har och om jag har tagit några dumma beslut så jag berättade om hela IKEA-incidenten och matt-besattheten. Hon rekommenderade också att jag skulle vänta till tiden nästa vecka för att vi skulle ha längre tid på oss att prata. Hon sa att hon troligtvis kommer att ge mig en remiss till psykiatrin men att vi ändå måste ta lite tester o.s.v innan jag skickas vidare. Sedan sa hon också att jag skulle ringa tillbaka till henne, komma in på deras drop-in som dom har varje vardag eller om det blir riktigt illa åka in till akutpsyk i veckan. Så det känns skönt att både ha en tid bokad och ha lite alternativ till vad jag ska göra om det blir kris innan dess.

Hon sa också att jag skulle skriva ner vad som hänt senaste dagarna och hur det känts, varför jag tagit vissa beslut o.s.v. Så att jag inte har glömt bort det om jag skulle må bättre när jag väl kommer dit.
 
Nu kan jag ju inte svara för TS men jag tror inte att det är så enkelt att man "bara" kan strunta i att agera på impulser och tvångstankar när man är så inne i det. Har själv inte upplevt detta men hade en anhörig som hade dessa problem (bipolär, manodepressiv etc) och i hens maniska perioder fanns det liksom inget stopp. Alls. Tyvärr! Valfrihet existerar liksom inte, om du förstår hur jag menar?
Jag var mer nyfiken på hur ts reagerar (fysiskt, ångesten hur den tar sig uttryck) om hon försöker avbryta när hon är mitt i situationen. Påstår inte att det är lätt.

Jag tycker du verkar ha hög självinsikt ts och du verkar vara "less dig själv och din situation" det är en bra drivkraft och utgångspunkt för förändring. Kanske KBT passar dig?

Själv har jag fått jobba hårt på acceptansen, att jag är en allt eller inget-människa. Med åren har jag trots att jag oftast saknar sjukdomsinsikt ändå lärt mig något, ffa när det handlar om pengar - "det går inte att köpa lycka"! :p (Har väl kostat mig sisådär en mille att lära mig det).

/adhd, bipolär, gad, soc fobi
 
Jag var mer nyfiken på hur ts reagerar (fysiskt, ångesten hur den tar sig uttryck) om hon försöker avbryta när hon är mitt i situationen. Påstår inte att det är lätt.

Det främsta är nog att besattheten kvarstår. När jag är i en sådan situation så kan jag inte fokusera på någonting annat förrän jag har fått utlopp för vad det nu är jag har fått för mig. Så ofta vill jag få det gjort så fort som möjligt för att bli av med tankarna som bara rusar. Om det då dyker upp saker i vägen och det inte går som jag vill så får jag ångest. Det brukar oftast visa sig genom att andningen blir väldigt svår och tung, ett tungt tryck över bröstet och jag får ta långa och stora andetag för att kunna få syre. Jag kommer ihåg att när jag var liten så beskrev folk astma genom att det är som att andas genom ett sugrör. Det är lite samma sak när jag får problem med ångesten. Går det steget längre så kan jag få andnöd och kippa efter andan i stället, får hjärtklappning, blir skakig, ibland i samband med att jag börjar gråta. I vissa fall har även händer och fötter börjat domna bort. Men andningen är det största problemet och det kan hålla i sig i timmar.

Om jag däremot agerar efter mina impulser så rusar tankarna i 180 och jag tappar helt kontrollen över mitt agerande. Får lätt känslan av att jag börjar bli helt galen

Det är bra att ni frågar, då kan jag skriva ner allt och ta med till min läkare sen :)
 
Det främsta är nog att besattheten kvarstår. När jag är i en sådan situation så kan jag inte fokusera på någonting annat förrän jag har fått utlopp för vad det nu är jag har fått för mig. Så ofta vill jag få det gjort så fort som möjligt för att bli av med tankarna som bara rusar. Om det då dyker upp saker i vägen och det inte går som jag vill så får jag ångest. Det brukar oftast visa sig genom att andningen blir väldigt svår och tung, ett tungt tryck över bröstet och jag får ta långa och stora andetag för att kunna få syre. Jag kommer ihåg att när jag var liten så beskrev folk astma genom att det är som att andas genom ett sugrör. Det är lite samma sak när jag får problem med ångesten. Går det steget längre så kan jag få andnöd och kippa efter andan i stället, får hjärtklappning, blir skakig, ibland i samband med att jag börjar gråta. I vissa fall har även händer och fötter börjat domna bort. Men andningen är det största problemet och det kan hålla i sig i timmar.

Om jag däremot agerar efter mina impulser så rusar tankarna i 180 och jag tappar helt kontrollen över mitt agerande. Får lätt känslan av att jag börjar bli helt galen

Det är bra att ni frågar, då kan jag skriva ner allt och ta med till min läkare sen :)

Har du ångest först och får en fix idé (ångestdämpande) och sen är det agera på idén eller låta ångesten ta över som gäller?
 
Jag har det problemet, att bli relativt "besatt" av en tanke eller händelse som kan få mig att sjunka ganska djupt ibland. Beroende på hur jag mår i övrigt så verkar jag tåla olika mycket, jag har ju allmänna ångestproblem överlag och svårt att hantera den. Har lärt mig att det är någonting jag får leva med och lära mig att hantera helt enkelt.

Jag kan bli så fruktansvärt upprörd över en sådan simpel grej som att lampan på bilen har slutat fungera och jag upptäckter det i samma stund som verkstan stänger så jag kan inte åka och byta den nu där och då. Känns som en oro som bara växer och växer och jag blir otroligt helt nedbruten av en sån löjlig grej som lätt kan vänta tills morgondagen. Känns verkligen som att hela världen rasar. Är ju ytterst löjlig grej när man kommer in till akuten efter självmordsförsök och anledning är att ja..lampan på bilen va sönder och verkstan va stängd så..vad skulle jag göra. Folk tar en inte riktigt på allvar då..

När jag mår bättre så kan jag hantera det, tänka till att stopp, varför reagerar jag såhär, liksom vad kan hända om lampan är trasig över natten när jag inte ska köra någonstans ändå. I normala fall så kan jag lugna ner mig, i andra fall så kan det leda så långt som till självmordsförsök för att få stopp på den enorma..vet inte vad man ska kalla det..frustrationen? att det inte blev som jag förväntat mig. Är bara i dom lägena som jag behöver ångestdämpande i någon form.

Jag har aldrig fått någon diagnos riktigt, spekulerat har många gjort men jag har aldrig passat in på något helt och hållet. Autistiska drag är det enda dom kommit fram till vilket kan ju förklara min känslighet. Och jag har insett att det bästa är att jag hittar mitt sätt att hantera det på, försöka stoppa tanken så det inte eskalerar och försöka tänka logiskt.

Hoppas du hittar någon bra förklaring som är "lätt" att få bort med rätt medicin i värsta fall..eller bästa fall. Eller så är du bara extremt känslig och måste lära dig hantera ångest och tankarna så dom håller sig inom en rimlig nivå.
 
Jag kan ha fel men när man är manisk brukar man väl vara väldigt glad eller euforisk och må toppen, inte stressad och ångestfylld?
Har tidigare misstänkt att jag är bipolär men så läste jag om "maniskt försvar", vilket kan hända när man är deprimerad/har ångest eller andra problem och försöker undvika att falla ner i det - man ökar farten och rusar iväg in i nya saker för att inte falla.
Kan det vara något sånt för dig @Min_Hemlighet ?
 
Jag kan ha fel men när man är manisk brukar man väl vara väldigt glad eller euforisk och må toppen, inte stressad och ångestfylld?
Har tidigare misstänkt att jag är bipolär men så läste jag om "maniskt försvar", vilket kan hända när man är deprimerad/har ångest eller andra problem och försöker undvika att falla ner i det - man ökar farten och rusar iväg in i nya saker för att inte falla.
Kan det vara något sånt för dig @Min_Hemlighet ?

Manisk behöver inte alltid innebära eufori... Det kan innebära allt möjligt fast typ tio ggr mer förhöjt än hos en "normal" människa... Nä tio ggr räcker nog inte :laugh:...

Skitsjukdom :wtf::yuck:
 
Har du ångest först och får en fix idé (ångestdämpande) och sen är det agera på idén eller låta ångesten ta över som gäller?

Jag tror snarare att det ofta börjar med en idé som gör mig glad och upprymd, men som ganska snabbt eskalerar till ett maniskt beteende och jag tappar kontrollen. Ibland blir jag "bara" manisk och tar dumma beslut, och att det sedan går över. Det brukar ofta vara att jag spenderat mycket pengar på något som jag inte borde eller dragit igång projekt som jag sedan släpper. Men ibland går det ännu längre och ångesten kommer, tankarna som rusar och näst intill en total kollaps som konsekvens.
 
Jag kan bli så fruktansvärt upprörd över en sådan simpel grej som att lampan på bilen har slutat fungera och jag upptäckter det i samma stund som verkstan stänger så jag kan inte åka och byta den nu där och då. Känns som en oro som bara växer och växer och jag blir otroligt helt nedbruten av en sån löjlig grej som lätt kan vänta tills morgondagen. Känns verkligen som att hela världen rasar. Är ju ytterst löjlig grej när man kommer in till akuten efter självmordsförsök och anledning är att ja..lampan på bilen va sönder och verkstan va stängd så..vad skulle jag göra. Folk tar en inte riktigt på allvar då..

När jag mår bättre så kan jag hantera det, tänka till att stopp, varför reagerar jag såhär, liksom vad kan hända om lampan är trasig över natten när jag inte ska köra någonstans ändå. I normala fall så kan jag lugna ner mig, i andra fall så kan det leda så långt som till självmordsförsök för att få stopp på den enorma..vet inte vad man ska kalla det..frustrationen? att det inte blev som jag förväntat mig. Är bara i dom lägena som jag behöver ångestdämpande i någon form.

Jag känner igen det där väldigt väl. Det är dock sällan som jag kan sätta stopp, men jag hoppas på att det ska bli nästa steg för mig! Som du säger så känner man sig ju så himla larvig, trots att jag har svår ångest och låter hela min värld uppslukas av småsaker så vet jag ju ändå om att det är en skitgrej som jag håller på med. Så jag håller det oftast för mig själv för att det är pinsamt..
 
Jag kan ha fel men när man är manisk brukar man väl vara väldigt glad eller euforisk och må toppen, inte stressad och ångestfylld?
Har tidigare misstänkt att jag är bipolär men så läste jag om "maniskt försvar", vilket kan hända när man är deprimerad/har ångest eller andra problem och försöker undvika att falla ner i det - man ökar farten och rusar iväg in i nya saker för att inte falla.
Kan det vara något sånt för dig @Min_Hemlighet ?

Med tanke på att det känns som att hela min bröstkorg precis vred om sig ett helt varv när jag läste vad du skrev så känns det som att det var något i det som träffade rätt. Det kan absolut vara en del av sanningen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 791
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 956
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp