Jag är besatt (alltså.. helknäpp)

Min_Hemlighet

Trådstartare
Bästa Buke!

Jag skulle behöva er hjälp att få lite klarhet i vad det är som händer i mitt huvud. Jag skapade ett anonymt konto då jag känner några här på Buke privat. Jag ska börja med att berätta att jag (äntligen!) bokat ett läkarbesök som är nästa vecka och hoppas på att få en remiss så att jag kan starta en utredning. Jag tänker givetvis inte gå dit och redan ha tankar om vad mitt problem är, men jag skulle ändå vilja diskutera med er bara för att få höra era erfarenheter av ett liknande beteende.

Det är nämligen så att jag blir besatt av saker. Det är oftast en fix-idé som jag dragit igång med som slukar all min uppmärksamhet, energi och vilja och jag tappar ofta uppfattningen om hur relevant min idé egentligen är. Nu har jag bestämt mig för att skaffa en matta till vardagsrummet, men det har dragit ut lite på tiden då det visat sig vara lite svårt att få tag på en sådan som jag söker. Varje dag när jag tror att jag kommer kunna få en matta på plats men inte lyckas så får jag svårt att andas och hjärtklappningar. Senaste veckan har jag dränkt den känslan med några glas vin om dagen :grin: Igår skulle jag åka förbi en vän och hämta hem en som han ville skänka bort. Jag hade ingen bil, men tänkte att jag klarar av att ta den på cykeln (vilket är helt orimligt när jag tänker på det för den var stor). När jag precis ska åka dit så erbjuder sig en familjemedlem att hämta den med bil dagen efter i stället (idag alltså). Jag tackar nej (eftersom det inte finns något viktigare i min värld just då än att mattan ska på plats samma dag) men han insisterar och säger att jag aldrig kommer att få med den på cykeln. Jag hade inget annat val än att tacka ja till hjälpen, men jag blev så ställd och chockad över att jag inte skulle få hem mattan den dagen som planerat att jag började få svårt att andas igen. Jag blev stum och gick iväg till ett annat rum för att försöka få luft och hålla tårarna tillbaka. Min familj förstod inte vad som hände.

Jag stod inte ut med känslan, så jag cyklade ändå hem till min vän på kvällen. När jag kommer dit inser jag att mattan är för liten. Det slutar med att jag gråter på vägen hem, och spenderar hela kvällen med att försöka hantera den svåra ångest som uppstått. Andningen känns extremt tung, det trycker över bröstet, hjärtat rusar.

Den här händelsen är inte unik på något sätt, utan jag kan spåra att liknande händelser skett regelbundet sedan jag var i tonåren. Jag får en ide om någonting, och när jag väl kommit igång så kan ingenting stoppa mig. Jag överskattar ofta min egen förmåga (och ekonomi) extremt mycket. Jag spenderar pengar impulsivt för att få det jag vill ha direkt. Jag kan köpa någonting som är flera tusenlappar dyrare för att jag vill ha det just idag, och jag råkar gå förbi någon designerbutik på vägen hem, än att beställa via nätet och spara pengar men vänta några dagar. Jag kan dra igång med någon ide som jag kan sitta och skissa på hela natten och vara helt uppslukad av, för att dagen efter bara känna avsmak för samma sak. Gemensamt är alltid:

1. Jag blir besatt av en ide. Ibland kan iden kännas rolig och givande, och jag blir besatt för att ingenting annat känns intressant i jämförelse och jag blir uppslukad därför. Ibland kan jag bli besatt av en ide som inte ens känns rolig (som den här mattjävlen..) men jag har inte förmågan att avbryta tanken. Hjärnan rusar tills jag blir helt illamående och kräkig, och jag vet att det enda sättet att bli av med besattheten är att ge efter. Under dessa perioder är jag helt oförmögen att fokusera på något annat, oavsett hur viktigt det är (jobb, skola, pengar).

2. Jag tar extremt hårt på om det inte går som jag vill (ofta med panikångestattacker som följd).

3. Några dagar senare kan jag känna avsmak för hela iden och inte ens vilja tänka på det. Jag förstår inte vad som var så viktigt.

I maj förra året hamnade jag på akutspyk. Jag hade blivit besatt av en sak som jag inte kunde avbryta, och tankarna rusade så snabbt att jag helt tappade förståndet. Tankarna hade hakat upp sig som på en gammal skiva. Läkaren rekommenderade mig att starta en utredning, men jag gjorde det aldrig. Jag har även ångest med jämna mellanrum som jag inte kan spåra till någon specifik sak, men andningssvårigheter och tryck över bröstet är inte ovanligt i min vardag.

Är det någon som känner igen det här beteendet? Jag förstår att det är kopplat till någon form av mani. Jag hoppas att jag ska kunna få hjälp av psykiatrin för nu är jag så less på det här :(
 
Oj. Min första tanke är Bipolär. Kanske är det vad de vill utreda?
Och du - en viktig, viktig sak; Du är INTE knäpp! Se inte på dig själv som knäpp på det viset. Någonsin.
Dessutom är det jättebra att du fått sådan insikt om hur du fungerar, och att du inte kan (ska behöva) hantera det själv längre.
Du är stark, och modig!
Hoppas du får bra hjälp! Stor kram!
 
Oj. Min första tanke är Bipolär. Kanske är det vad de vill utreda?
Och du - en viktig, viktig sak; Du är INTE knäpp! Se inte på dig själv som knäpp på det viset. Någonsin.
Dessutom är det jättebra att du fått sådan insikt om hur du fungerar, och att du inte kan (ska behöva) hantera det själv längre.
Du är stark, och modig!
Hoppas du får bra hjälp! Stor kram!

TACK! :love: Ja, jag hoppas verkligen att jag ska få hjälp. Tanken på att det kanske finns verktyg eller medicinering som kan underlätta får mig typ att vilja gråta av lycka. Jag har alltid tänkt att "Jag är såhär" eller "Det här är min svaghet". Det är först senaste året som jag börjat inse att det kanske inte är en vanlig brist..

Jag har också tänkt bipolär. Har gjort några tester på nätet och får höga resultat på alla. Jag känner igen mig i symptomen också (vissa extremt starkt). Det enda som inte stämmer överens med generaliseringen är att det står att många bipolära inte behöver sova så mycket under sina maniska faser, vilket inte stämmer på mig. Jag måste alltid sova minst 7-8 h. Det andra är att det inte står något om att bli manisk gällande saker som inte ens känns kul. I beskrivningen står det att man ofta känner sig stark, lycklig och upprymd under maniska faser men för mig känner jag mig lika ofta bara rentav besatt och vill inget hellre än att släppa det. Men jag antar att alla fungerar väldigt olika och att det kan vara individuellt. Det brukar iof alltid börja med något som gör mig glad och upprymd..
 
Ja även jag tänker bipolär (är ju det själv)
Hur pendlar du i humör? Känns iaf som att du blir lätt manisk inför idéer.
Själv pendlade jag mellan depressioner och utsvävande, orealistiska idéer, eller iaf inte lätta att genomföra (och tappade sen helt intresset). Med medicinering fungerar jag bra :)
Var lite orolig att kreativiteten skulle försvinna, men det jämnade bara ut dalar och toppar.
 
Jag håller med @GotAsecret och @Texaz , men först och främst vill jag säga att jag är jätteimponerad av din självinsikt! Att kunna observera sig själv, sina känslor och sina tankar så som du gjort är ett stort kliv på rätt väg.

Kom nu bara ihåg att hålla fast vid beslutet om att ta hjälp, för det kommer troligtvis att komma stunder då du vill strunta i det för att du "känner avsmak för hela iden och inte ens vilja tänka på det". Det är då du kommer att behöva all din beslutsamhet och styrka.

Lycka till!!!
 
1. Jag blir besatt av en ide. Ibland kan iden kännas rolig och givande, och jag blir besatt för att ingenting annat känns intressant i jämförelse och jag blir uppslukad därför. Ibland kan jag bli besatt av en ide som inte ens känns rolig (som den här mattjävlen..) men jag har inte förmågan att avbryta tanken. Hjärnan rusar tills jag blir helt illamående och kräkig, och jag vet att det enda sättet att bli av med besattheten är att ge efter. Under dessa perioder är jag helt oförmögen att fokusera på något annat, oavsett hur viktigt det är (jobb, skola, pengar).

2. Jag tar extremt hårt på om det inte går som jag vill (ofta med panikångestattacker som följd).

3. Några dagar senare kan jag känna avsmak för hela iden och inte ens vilja tänka på det. Jag förstår inte vad som var så viktigt.
Jag är bipolär och kan absolut känna igen mig i det du skriver. Jag blir också besatt av en idé, kan leta ihjäl mig efter just en specifik sak. Kan inte släppa det alls. Sen när den kommer kan jag känna en lite tomhet, jakten är över och mitt fokus hamnar genast på något nytt.
Jag kan känna igen det med att det går i perioder. Mina maniska perioder handlar mest om att jag snöar in på saker, att jag blir grälsjuk och får en känsla av rastlöshet. Jag blir inte euforisk, psykotisk eller liknande. Ibland sover jag mindre, som typ när jag kommer på att jag ska baka bullar kl 4 på morgonen, annars sover jag ganska normalt. Jag blir inte mer energisk utåt, men min hjärna rusar.
Man kan ha korta, snabba humörsvängningar, eller såna som håller i längre tid. Är ju väldigt olika.

Det är ju bra att du tar tag i det nu. Både för din sinnesro men också allt runtomkring. Det är lätt att köra sin ekonomi i bott när man spånar iväg.
Min medicinering funkar hyfsat, ibland mer och ibland mindre.
 
Hej!

Jag ville bara kika in och berätta att det krisat idag, jag kan inte vara ensam just nu så jag sitter i en taxi på väg hem till en vän och mår inte alls bra. Blir så himla varm i kroppen när jag går in och ser att så många svarat, ska läsa igenom allt och svara i morgon bitti! :heart
 
Hej!

Jag ville bara kika in och berätta att det krisat idag, jag kan inte vara ensam just nu så jag sitter i en taxi på väg hem till en vän och mår inte alls bra. Blir så himla varm i kroppen när jag går in och ser att så många svarat, ska läsa igenom allt och svara i morgon bitti! :heart

Hoppas att du och vännen får en lugn och bra kväll utan ångest och elände
 
Det verkar vara ångest som är huvudproblemet? Vad händer om du skulle strunta i att agera på dina impulser/tvångstankar?

Nu kan jag ju inte svara för TS men jag tror inte att det är så enkelt att man "bara" kan strunta i att agera på impulser och tvångstankar när man är så inne i det. Har själv inte upplevt detta men hade en anhörig som hade dessa problem (bipolär, manodepressiv etc) och i hens maniska perioder fanns det liksom inget stopp. Alls. Tyvärr! Valfrihet existerar liksom inte, om du förstår hur jag menar?
 
Nu kan jag ju inte svara för TS men jag tror inte att det är så enkelt att man "bara" kan strunta i att agera på impulser och tvångstankar när man är så inne i det. Har själv inte upplevt detta men hade en anhörig som hade dessa problem (bipolär, manodepressiv etc) och i hens maniska perioder fanns det liksom inget stopp. Alls. Tyvärr! Valfrihet existerar liksom inte, om du förstår hur jag menar?

Jag tror inte att Mammadutt menar det du skriver, utan hon frågar vad som händer om hon försöker låta bli (dvs. ökar ångestkänslan eller är den oförändrad?).
 
Jag tror inte att Mammadutt menar det du skriver, utan hon frågar vad som händer om hon försöker låta bli (dvs. ökar ångestkänslan eller är den oförändrad?).

Ah! Isåfall förstod jag fel! :) Tror oavsett inte att hon menade ngt illa. Det är nog svårt att förstå hur det känns att vara psykiskt sjuk på det sättet (obs sätter ingen diagnos på TS utan tänker rent generellt).
 
@Min_Hemlighet - Du är ju helt fantastisk som dels inser att du inte kan vara ensam, dels hittar någonstans att ta vägen och sedan tar dig dit! :bow:
Hoppas du får sova gott i natt! Stor kram! :heart

Tack, dina ord värmer verkligen. Ja, det körde ihop sig helt igår. Jag lånade en väns bil för att åka till IKEA och köpa en mattjävel, och lite andra saker till hemmet. Jag kände redan när jag åkte dit att tankarna rusade alldeles för snabbt, jag hade ingen kontroll över mig själv och det var farligt att ens sätta sig och köra bil just då. Men som det ser ut just nu så har jag enbart två alternativ, det ena är att agera på mina impulser. Då kan tankarna rusa, haka upp sig, jag tar dåliga beslut o.s.v. Det andra är att inte agera på impulserna utan i stället försöka ta ett steg tillbaka, men då kommer ångesten och ibland panikattacker. Så jag antar att det svarar på @Mammadutt s fråga också. Mitt drömscenario skulle ju vara att jag kunde få medicinering eller verktyg av en psykolog att kunna ta ett steg tillbaka utan att ångesten kommer. Men just nu klarar jag inte av det, så jag har verkligen fått en förståelse för personer med olika självdestruktiva beteenden och beroenden. Man vet att man gör fel, men konsekvenserna av att inte göra det är så fruktansvärda och svåra att hantera att man nästan inte har något val.

Så jag åkte till IKEA trots att jag vet att jag inte borde. Handlade alldeles för mycket, blev helt slutkörd mentalt och fysiskt av att springa runt där och släpa på grejer så svetten rann och jag fick den där "kräkiga" känslan. När jag kommer hem inser jag att jag glömt hälften av allt i kassan :crazy: Alltså, vi snackar 4-5 stoora saker. Golvlampa o.s.v som jag i min stress bara inte sett när jag packade. Då brast det helt. Jag fick lämna allt innanför dörren i hallen och åka direkt hem till min vän. Vi drack vin, försökte prata om annat men åtminstone en timme eller två gick åt till att jag bara grät. Sedan sov jag kvar där.

Nu är jag hemma och känner fortfarande att jag har väldigt förhöjd puls och är darrig i hela kroppen. Tänkte försöka se om det lägger sig under dagen, annars måste jag boka om min läkartid nästa vecka till en akuttid idag eller i morgon. Jag har ju haft det här beteendet i många år och det har kommit och gått, men nu har jag varit inne i en väldigt manisk fas i nästan en vecka och senaste dagarna har jag tappat kontrollen helt. Både att jag agerat dumt men också haft väldigt stark ångest. Så uppenbarligen är det något som har triggat igång det här just nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 791
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 956
  • Artikel
Dagbok Funderat fram och tillbaka men känner att jag vill kunna använda min dagbok här fritt utan att behöva tänka på vilket konto jag...
Svar
14
· Visningar
2 268
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 990

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp