Hmm avstånd igen

Asa_S

Trådstartare
Efter att ha ägnat min sovmorgon åt grubblerier har jag återigen en fråga om avstånd.

Sist vi hade träning hoppade vi linjer med ett, två resp tre galoppsprång. Avstånden var 6, 9 resp 12 m och till min stora förvåning upptäckte jag att jag med min 175 cm stora häst hade svårt att nå fram. Hon bjuder inte mot hindren och jag har svårt att få henne att hoppa av tillräckligt nära för att få hindret mitt i språngkurvan vilket då gör att hon har långt till nästa hinder. Trodde jag iallafall. För igår hoppade vi samma avstånd själva och det blev trångt. På tolvmeterslinjen passade det nästan bättre med 2 språng när vi kom rätt på första, kom vi fel som vanligt blev det 2,5 - inte bra. Naturligtvis hade jag glömt måttbandet hemma så jag trodde att jag kanske hade stegat fel, jag är helt övertygad om att tränaren stegade längre än jag för jag minns att jag reagerade på att hon tog så långa steg. Sedan tidigare vet jag att jag har provmätt mina steg och prickat ganska precis på metern men sådant kan ju förändras, det var länge sedan jag kollade nu. Dock började jag imorse fundera över de här avstånden, och det känns som att 12 meter borde vara 3 väldigt korta språng för en så stor häst, dock med dålig galopp men ändå.

Vad säger ni om de här avstånden? Jag blir alltså mest konfunderad över att jag hela tiden hade långt fram förra gången, fick rida på ordentligt men räckte ändå inte riktigt, medan jag egentligen nu när jag tänker efter tycker att det borde vara korta galoppsprång på dessa avstånd.

Sv: Hmm avstånd igen

Känns ju inte direkt som om denna fråga är för svår för detta forum så jag tar bort resten och frågar igen: borde 12 m bli 3 korta eller 3 långa galoppsprång (mellan hinder på 50 resp 80 cm höjd) för en häst på 175 cm?

Teoretiskt är 12m tre korta men det beror ju lite grann på hurdan galopp hästen har.
Sen är det nog ganska lätt att mäta lite fel när man stegar. Jag menar om du tar 12 steg och dom bara blir 90cm istället för 1m (vilket är väldigt lätt att göra) så blir ju inte avståndet mer än 10,8m istället för 12m.....och då blir det trångt. Måttband är inte så dumt när allt kommer till kritan:angel:.

12 meter är ju 3 normala galoppsprång för en C-ponny, så för din
stora häst borde du inte få plats på 12 meter.

På tävling ska 3 galoppsprång ligga mellan 14-14,5 meter.
I en 2-galoppsprångskombination för storhäst brukar man säga att det ska vara runt 10,5 meter.
Så det var inte så konstigt att du inte fick in 3 språng på 12;)

Hoppas att du blev lite klokare :)

Fast en bra hopphäst ska ju ha mer än en växel i galoppen och då måste man träna på att både korta och länga steget. 12m ska inte vara nåt problem att rida på tre språng om man har förberett sig och rider an det första hindret med samma rytm, tempo och steglängd som man ska ha mellan hindren. För mig tillhör den här typen av träning grunden i markarbetet så att jag får en häst som går att rida både framåt och tillbaka.

Det var dina mått som dök upp i mitt huvud imorse också, även om jag också förstår att man måste kunna rida på både korta och långa. Jag förstår fortfarande inte att jag var tvungen att rida så väldigt mycket framåt för att nå på 3 galoppsprång på träningen, däremot har jag mätt mina steg och de är mycket riktigt för korta nu för tiden. Till egen träning är nu måttbandet redan inlagt i transporten, så att jag är säker på vad jag själv håller på med iallafall :o

Hon bjuder inte mot hindren och jag har svårt att få henne att hoppa av tillräckligt nära för att få hindret mitt i språngkurvan vilket då gör att hon har långt till nästa hinder.

Känns som om att du redan har svaret på varför avståndet inte stämde till 100% när du hoppade för tränaren + att din tränare kanske har väldigt låååånga ben:D.

[/QUOTE]För igår hoppade vi samma avstånd själva och det blev trångt.[/QUOTE]

...och du har ju konstaterat att du tar lite kortare steg än 1m så det vore kul att få veta hur resultat blir efter att måttbandet har fått "jobba lite".

Jo det är ju det jag tänker också litegrann, att om hon då dessutom stegade lite längre blir det ju lite skillnad på 12 m. Nu tävlar ju hon en hel del så rimligtvis borde hennes steg vara rätt så exakta. Blir heller inte klok på min hästs galopp, vars språnglängd inte tycks stå i relation till någonting alls, försöker jag rida på korta ryms jag sämre än om jag trycker på, etc. Men vi har bara hunnit två pass än så länge så det löser sig väl så småningom, hästen orkar inte riktigt ännu heller.

Tror hur som helst att jag ska avvakta lite med just den här typen av övning iallafall tills jag får till det på träning, det blir väldigt förvirrat när det är så olika i varje anridning. Men måttbandet ska vara med i fortsättningen iallafall. Jag har tom mätt upp en sträcka hemma så att jag kan "öva" varje dag ;-)

Senast ändrad:

Sen beror det ju på hur högt hindret är, självklart blir det längre om hindren är låga än om hindren ligger på 1.30

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 254
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 089
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i... 2
Svar
26
· Visningar
4 216
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 192
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka