Hmm, en fråga igen då.. ;)

Grängesberg

Trådstartare
Jo, då är jag här igen med mina funderingar..

Det är nämligen såhär att jag idag såg "min" travtränares nyinköpta bakskydd i läder och något annat matriel.

Dom var vad jag som ridhästmänniska skulle kalla bakstrykkappor.
Med kardborrelåsning på utsidan och insidan på skydden är som lite svängd bakåt för att skydda kotan. Förstår ni vilka jag menar?

Nu så menade tränaren att denna böjen på skyddet ska vara framåt!?! För att skydda framsidan alltså.

Då blev karborrelåsningen framåt, men jag skulle vilja att de satt bakåt.

Har ni alltså bakstrykkappor på detta vis på travarna? Eller har han fattat det hela fel?

Hmm.. svårt att förklara vad jag menar, hoppas att ni förstår..

Sv: Hmm, en fråga igen då.. ;)

Hej, böjen ska vara frammåt precis som tränaren säger. Om du tänker efter hur kotleden böjs när hästen springer förstår du varför ;) när det är kardborre brukar det ju vara dubbla, så att de innersta går bakåt, och sen bara en över (frammåt) som "låser".

Är det vanliga gamascher du menar så är det ju en kardborre som man drar över själva knäppningen och den drar man bakåt, plus att själva spännet siter bakåt. Du kan inte leta upp någon bild så man ser vad du menar:idea: ?

Ahh... Kanske var tvärtom vad gäller knäppningen, en annan gör det ju av bara farten så man funderar ju inte på det... Som sagt dubbla knäppningar är det ju i alla fall.

Cambrie skrev:
Är det vanliga gamascher du menar så är det ju en kardborre som man drar över själva knäppningen och den drar man bakåt, plus att själva spännet siter bakåt. Du kan inte leta upp någon bild så man ser vad du menar:idea: ?

Försökte att finna en bild på det jag menar.. men lyckades inte hitta. Minns inte märket heller.

MEN..

Tänk att ni på denna bild utökar själva delen över kotan bakåt lite grann, då har ni det jag menar.. ;)

dyonbakkard.jpg

Man stänger alltså med 2 kardborrar. Först under och sedan över..

Ok... Om du går in på http://www.borjes-tingsryd.se/
postorder, därefter på travutrustning, travdamask och gamascher så finns det bilder på de vi menar, (jag kan ju inte sätta in bilder här)... Är det vad du menar? Jag förmodar att vi menar samma sak...

Ok..
Nu har jag sett vad ni menar. Det är inte sådana..

De han hade köpt såg ut som de på min bild däruppe, men det var lite mer skydd bakåt, inte mycket utan bara lite mer svängt bakåt.

Fast han hade tänkt sig att sätta dom åt andra hållet.
Jag tror faktiskt att han köpt fel sort.. Han hade beställt via nätet och hämtat på posten. Han var själv lite fundersam över hur det såg ut, det är därför jag undrar..

Får passa på att tacka för er hjälp här på Trav! :bow:
Tack för att ni står ut med mina ibland konstiga funderingar och frågor som nybörjare i travet..

Fast nu blev jag också nyfiken vad det är för skydd han fått tag i:bump: Nån annan som kan berätta för oss här???:idea:

505r.jpg

Nånting sånt här kanske :idea:
eller så här.
lbrtpvpsjemthhb.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror jag vet vad du syftar på... Det fanns en tråd om det här som jag läste en gång. Den handlade om åt vilket håll man skulle spänna benskydd. På de flesta ridskydd spänner man den översta kardborren bakåt, men det finns olika teorier om hur det ska vara. Tror att gamascherna spänns tvärtom för att man inte ska dra åt för hårt runt senorna utan att trycket blir på framsidan i stället. smart:idea:

Flärpen ska vara FRAMÅT alltså!

Mvh/Somi

Blev visst fel knapp. oops!

Senast ändrad av en moderator:

Cambrie skrev:
Aha, fanns det sådana varianter oxå... Vad kallas de?

Jag brukar kalla dem kotledsskydd. Har såna men kardborre och de har varit super på hästar som bara går på sig på kotan. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag är verkligen urusel på benskydd. Jag har aldrig haft behovet riktigt, men har skaffat senskydd att ha till travaren nu när vi börjat...
Svar
2
· Visningar
1 219
Senast: purity_666
·
G
Hästvård Jag undrar om någon har någon erfarenhet av och kring mina funderingar, och som kanske kan ge lite tips och råd. :) En häst som...
Svar
3
· Visningar
1 922
Senast: GreenSourz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka