Hö analys.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 768
J

Jempa77

Hur är detta hö?

Torrsubstans 84%

Smälbart råprotein 14 (lågt lr?) g/kg foder

Energi, foder 7.4 MJ/kg foder

Kalcium 2.8 g/kg foder

Fosfor 1.1 g/kg foder

Magnesium 1.1 g/kg foder

Kalium 8.5 g/kg foder

Mvh-Jenny

Sv: Hö analys.

du får en låg SmRp kvot: bara 1.8. Hästar behöver ungefär 6 SmRp/MJ... Du borde försöka få upp kvoten, kanske med ett proteinfoder, lusern lr något

Gossarna äter lusern pellets, frågan är bara hur mycket lucern dom ska ha, i dagsläget äter dom ett kilo/dag, är det tillräckligt?Högivan just nu är, den ena äter 11kg hö om dagen den andra 12kg hö.

Tack för hjöpen :)

Du måste få upp kvoten för även om du ger 11 kg hö så är kvoten samma och får då i sig ca 120 SmRp min häst får ca 700 SmRp per dag (10 åeigt varmblod på 156 cm).

Kvoten mellan SmRp och MJ måste bli högre tex. krafft protein har 330 SmRp/kg vi säger att du skulle ge dom 2 kg av det så skulle kvoten bli ungefär 7.3 det är lite högt men så skulle nog ge mellan 1.5- 2 kg får den 1.5 kg blir kvoten 5... finns säkert andra fodermärken med högt proteinvärde annars...

Vilken soppa:confused:

Jag köper lucern på city gross, hur sjutton räknar ja ut hur mycket lucern dom behöver för att få tillräckligt??

aa måste ha det för att veta hur mkt du ska ge... kraffts lusern innehåller 105 SmRp borde väl vara ganska lika...
Du skulle få ge över 6 kg lusern om du skulle ha kraffts lusern, tkr du borde ha något proteinfoder istället för att få upp kvoten...

aa måste ha det för att veta hur mkt du ska ge... kraffts lusern innehåller 105 SmRp borde väl vara ganska lika...
Du skulle få ge över 6 kg lusern om du skulle ha kraffts lusern, tkr du borde ha något proteinfoder istället för att få upp kvoten...

Ok, några förslag på det då? Har nå koll på priser? Såg att du skrev kraffts protein, hur mycket ger man ?

Ingen aning om vad det kostar faktiskt, min pålle går på så lite kraft foder har haft han i 4-5 månader och har köprt kraftfoder en gång bara... Men det är antagligen billiagre att köpa ett proteinfoder och inte behöva ge så mkt utav det än att köpa ett foder med inte så mkt protein i och behöva ge 6-7 kg per dag, är det inte lusern är det inte bra med så mkt kraftfoder tror det är max 1kg kraftfoder/100kg häst.... (kan vara helt fel oxå), men jag tkr iaf att man ska föröska ge så lite kraftfoder som möjligt om det går. I ditt fall är det ju nödvändigt med ett kraftfoder för att få upp kvoten.

Mängden beror ju på vad du har för häst hur mkt den väger om den är svårfödd, smal lr något sådant... Är svårt att säga om foderstaten passar även om man räknat ut efter behovoch vikt, syns ofast på hästen när den gått på foderstaten ett tag om den tappar hhull lr blir för fet. Min häst hade en bra foderstat uträknad enligt krafft men han fick proteinbrist så.... Tabellvärderna stämmer inte på alla hästar...

Han är ju fin i hullet, vet. va å gav vaccination häromdagen å han sa att hästen får inte bli nå fetare inte och då har jag och även förra ägaren haft problem vintertid med hans hull, men nu har ja lyckats fått upp hullet denna vinter.

okej, för om den får problem med hullet är det ju kraftfodret man ska minska i första hand, är ofta det dom blir feta av för mkt MJ lr SmRp som dom inte blir av med...

Får hästen nå mineralfoder ??
Din Ca/P kvot är på 2,5 är ganska högt men upp till 3 brukar gå bra...

okej då borde det bara vara mer protein din häst behöver...
vet iochförsej inte värderna på mineralfodret.
Vet du hur mkt dom ska ha i sig av olika mineraler och så ??

okej då borde det bara vara mer protein din häst behöver...
vet iochförsej inte värderna på mineralfodret.
Vet du hur mkt dom ska ha i sig av olika mineraler och så ??

Enligt säcken så ska min ha 1 dl/dag och det får han.

okej, då borde han väl få i sig mienralerna han behöver, bara selent är tillräckligt...

okej, då borde han väl få i sig mienralerna han behöver, bara selent är tillräckligt...

Har foder "broshyren", där står det att det är 15mg selen, och det säger ju såklart inte mej ett skit :smirk:

okej, men det är ganska vanlig mångd selen, kraffts mineraler innehåller iaf den mängden. Hästar behöver 0.2 mg selen/100 kg häst så om du ger 1 dl borde det vara täckt, 1 dl av miner blå är iaf ca. 80 g det borde ju ligga någonstans i närheten för ditt mineralfoder... Annasr kan man ju alltid mejla och fråga fodertillverkarna :)

okej, men det är ganska vanlig mångd selen, kraffts mineraler innehåller iaf den mängden. Hästar behöver 0.2 mg selen/100 kg häst så om du ger 1 dl borde det vara täckt, 1 dl av miner blå är iaf ca. 80 g det borde ju ligga någonstans i närheten för ditt mineralfoder... Annasr kan man ju alltid mejla och fråga fodertillverkarna :)

Ok, om ja har förstått det rätt nu så är det protein min gosse behöver tillskott av, då ska jag alltså forska i ett "proteinfoder", mustang har ju Breed och Protein+, det är pelletrerat, frågan är bara vilka mängder man måste ge av dessa?

Eller finns det bara protein tillskott att ge?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
783
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 669
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 428
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 824
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka