Hö vs gammalt och nytt gräs??

bettysmatte

Trådstartare
Igår släppte jag mina pållar (shettis och haflinger) i en hage med mycket gammalt gult gräs samt även en hel del nytt spirande gräs i tuvorna. Självklart måste jag stödfodra, men jag funderar över mängden :confused: ? De har innan de kom till denna hagen fått ca 14-15 kg tillsammans på ett dygn (9 kg i hagen och resten i boxarna). Vad är lämplig mängd nu? Jag tänkte 10-12 kg uppdelat på morgon och kväll. Kan det vara en bra mängd? För lite? För mycket? Har en haflinger som äter så mycket hon få, så det är lite svårt att bedöma mängd genom att titta på hennes behov.

Sv: Hö vs gammalt och nytt gräs??

Jag skulle fortsatt att ge samma mängd som de fått innan släppet i nya hagen. Det kan väl ändå inte finnas tillräckligt med bete än???

Sv: Hö vs gammalt och nytt gräs??

Tillräckligt med bete finns det väl inte än, men det finns ju gammalt gräs att "pilla med" i den nya hagen. Det fanns det inte i den gamla, och halm hade jag inte heller tillgång till, så då var de ju hö eller inget alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt... 2 3
Svar
48
· Visningar
8 750
Senast: mily
·
Hästvård Tog i fredags hem min pålle. Allt gick bra och pålle glad att va hemma igen :) men nu behöver jag lite tips och råd från buke:p. Han...
Svar
4
· Visningar
795
Senast: arabia
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: cactuspower
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 640
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈