Min ponny har fått fång

parfymflaska

Trådstartare
Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt när hon kom in igår kväll utan uppenbar orsak, så imorse åkte vi till klinik och de konstaterade fångkänning. Röntgen togs på alla hovar och det var tack och lov ingen skelettförändring (peppar peppar). Men de tyckte att hon har lite tunna sulor och lite långa tår. Nu är det boxvila och metacam i tio dagar, sedan återbesök. De ville inte verka eller nåt idag utan det ska göras på återbesöket, hon fick bara "fång-tossor" på sig.

Hon ska nu stå på box precis dygnet runt, så stilla som möjligt, med mycket och mjukt strö. Veterinären ordinerade 2 kg hösilage/dygn och halm i småmaskigt nät samt mineraler, inget att äta utöver det. Vet sa att det var bra att vi kom in så fort, upptäckte det tidigt, för det hade inte hunnit bli något "fullblown fånganfall" än, utan som sagt en fångkänning. Troligtvis utlöst av gräs, hon fick gå utan betesreducerare några dagar i en skogshage. Jätte, jätte, jättedumt såhär i efterhand, men hon har ju gått på gräs i alla år och aldrig haft minsta lilla fångkänning förut.

Ponnyn är 20 år, 90 cm hög och väger 210 kg. Vet tyckte "lite rund, men acceptabel" i hull. Men bra om hon kan gå ner lite. Vanligtvis så motioneras hon flera gånger i veckan med ridning, tömkörning, körning eller longering.

Nu snurrar tankarna. Kommer hon någonsin kunna gå i en vanlig hage igen, eller måste vi typ fixa en grushage som hon får gå i resten av livet? Kommer hon ens bli bra igen? Vad vågar man ge henne att äta? Jag har surfat bukefalos och resten av webben men det känns som att det är för mycket att ta in. Det känns bara så surrealistiskt just nu. Tips, erfarenheter? Vilka värden på hö är okej till exempel?
Torrsubstans 74.8 %
Omsättbar energi till häst 10.1 MJ/kg Ts
Smältbart råprotein 60 g/kg Ts
Socker 119 g/kg Ts
Dessa värden har det hösilage vi har hemma, låter det vettigt med 2 kg/dygn av det till en shettis med fångkänning?
Det är väl mest att ha is i magen nu och vänta tills åb, men usch vad tungt det känns :(
 
Det är is i magen och mys o umgås med din ponny. Det kan bli lite tråkigt att stå på box. Det är säkerligen för att få stopp på fång anfallet som grovfodermängden minskas.

Det som jag märkt på min shettis som haft fång är att hon är känslig för socker innehåll och stärkelse. Min shettis funkar grovfoder med lägre protein halt i grovfodret runt 30-40 smbrp har fungerat bra här. Socker runt 120 gärna lägre. Minska i vikt om du kan på din ponny så blir det inte extra kilon som belastar hovarna.
O man kan aldrig veta tyvärr om o när det kan komma ett fånganfall. Så det skall du inte belasta dig med.

Håller vi hovarna för din ponny.
Mvh
pudlan
 
Ok, så nu har det gått två veckor sedan ponnyn blev dålig, i fredags var vi på ÅB och allt såg bra ut, TACK och lov!:bow:
Hon blev verkad riktigt kort i tårna, och skodd fram. Nu är det hagvila (på ridbanan) i 2 veckor, sedan försiktig igångsättning med skrittpromenader i 2 veckor, efter det ska hon börja återgå till vanligt arbete och vänjas in på vanlig hage, med gräs, igen.

Nu har jag några frågor som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med!

1. Kan jag ge ponnyn grenar att gnaga på? Som sysselsättning, skala av barken typ. Sina små högivor äter hon ju upp så snabbt, och halmen är hon inte det minsta imponerad av. Tänkte att grenar kanske är mer intressant. Isf, vilken sorts grenar? Typ gran?

2. Hur försiktig bör man vara när det ska vänjas in på gräs igen? Typ, en kvart första dagen, och öka med en kvart om dagen? (Hon kommer antagligen att ha betesreducerare eftersom det har fungerat bra innan)

3. Vad är egentligen stressat gräs, när är gräset "farligast"? Min veterinär tyckte att jag skulle släppa ponnyn i en nerbetad hage, vad säger ni om det? Nerbetat gräs=växer=stressat? Eller? Men om man släpper på högt gräs så äter de ju av och gräset börjar växa igen, eller? Det blir ju typ moment 22. Ju mer jag läser om "stressat gräs" desto mer förvirrad blir jag. :confused:

4. Är det bättre att ha ponnyn inne på dagen eller på natten under sommaren? Om man ska gå efter när gräset är "värst" alltså?

Jag är så, så tacksam att hon klarade sig utan skador denna gången, och vill verkligen göra ALLT som går för att detta aldrig ska hända igen!
 
Att ge grenar att gnaga på är jättebra! Ge gärna asp och ask. Gran kan också vara bra men inte till dräktiga ston. Tänk bara på att gran tappar barren fort nu i värmen så isåfall får du ta ner för några dagar i taget bara så att det inte blir liggande. Vintertid håller sig gran däremot länge.

Jag hade snarare ökat med fem minuter varje dag och då med betesreducerare på. Det är inte alls säkert att hästen kan gå på gräs överhuvudtaget. Våran kunde aldrig det men han hade även PPID (cushingssyndrom).

Absolut inte nerbetad hage! Där är gräset som mest stressat. Ju kortare gräs desto farligare är det. Jag hade inte släppt en häst som haft fång på gräs överhuvudtaget förren gräset har blommat över ordentligt. Långt övervuxet gräs innehåller mindre socker än kort gräs.

Om det har varit frost på natten bör du ha en ordentlig säkerhetsmarginal. Jag hade inte släppt på gräs dagen efter frost alls men vill man ändå göra det så bör man vänta några timmar efter frosten är helt borta.

Eftersom din häst ratar halmen så hade jag höjt ensilaget sakta så att du kommer upp i 1,2 kg ts/100 kg häst. Mindre ts än så ger magproblem. Jag hade blötlagt allt ensilage minst en timme innan du ger för att få ner sockerhalten. Nästa säsong försöker du få tag i ett hö/ensilage med låga socker och energivärden. Sockret ska ligga under 10% och ju lägre desto bättre.

Lycka till med din häst!
 
Nu vill jag egentligen inte gå emot rekommendationerna som du fått av din vet/klinik, men jag kan inte låta bli att tycka att det låter som en väldigt snabb rehabplan för en fånghäst.
Om det inte har hunnit bli någon hovbensrotation så är det nog ingen större fara. Och det hade det ju inte.
 
Jag tycker att du skall läsa på så mycket du kan om fång. Du måste lära dig att "läsa" din ponny. Hur ser nacken ut och hur känns ben och hovar. Det kan vara skillnaden på liv eller död för ponnyn om du kan tyda tecknen rätt. Oftast känns nacken bubblig innan hästen blir sjuk i fång. Jag håller med om att rehaben skall ske långsamt, både för magen skull så att hästen inte blir sjuk igen men också för att hovarna fortfarande behöver undvika för mycket rörelse. Veterinärer har mycket varierande kunskap om fång så har man en fång ponny så måste man bli sin egen expert för både din och ponnyns skull.
 
Åh vad skönt att se att det gick bra för din ponny. Vår lilla tjej har precis också fått fångkänning och jaga känner mig halvt hysterisk efter att ha läst på nätet. Hon undersöktes igår och har nu Metacam 14dgr och boxvila 16dgr. Hon är 19 år och har enligt tidigare ägaren inte haft det tidigare (vi har bara haft henne sen nov). Någon som vet om man kan ge Laminoguarder samtidigt som Metacam?
 
Åh vad skönt att se att det gick bra för din ponny. Vår lilla tjej har precis också fått fångkänning och jaga känner mig halvt hysterisk efter att ha läst på nätet. Hon undersöktes igår och har nu Metacam 14dgr och boxvila 16dgr. Hon är 19 år och har enligt tidigare ägaren inte haft det tidigare (vi har bara haft henne sen nov). Någon som vet om man kan ge Laminoguarder samtidigt som Metacam?
Tråkigt att din häst har fått fång!
Det viktigaste är att man tar bort det foder som har orsakat fånganfallet så att det stoppas.
 
@Barbie
Vad tråkigt, hoppas att din ponny också piggar på sig. Min känner sig typ som stålmannen nu och förstår inte alls varför hon inte får springa och stoja. ;) Vad jag läst är det viktigaste att ta bort ALLT foder utom hö/halm, ställa hästen på tjock och mjuk bädd i boxen (jag la in 4 spånbalar ovanpå min ponnys bädd) och gärna kyla ben/hovar. Resten får ju veterinären styra. Lycka till iaf!
 
Min mamma (som kanske har något av en övertro på veterinärer) köper inte riktigt det här med att kort gräs skulle vara värre än långt. Hennes motargument är att inte bara näringsinnehållet, utan även mängden gräs de äter borde spela in. Och det ligger ju onekligen något i det, eller? Hur mycket mer socker är det i kort gräs? Typ, en tiondel mer eller tio gånger mer? Har någon en bra källa på det här med stressat gräs och sockerinnehåll? Jag har googlat lite men inte kunnat hitta något vettigt. Även om någon vill förklara det här med fettdepåer lite mer precist. Gärna med bilder. Var exakt sitter dessa farliga fettdepåer och hur ser de ut? Hade jag varit väldigt tacksam :bow:

Btw så hade ponny gått ner 5 kg på de tio dagarna mellan första och andra veterinärbesöket, heja heja! :banana:
 
Sockret i gräset ändrar sig mycket snabbt och beror på en massa olika faktorer vilket gör det i stort sett omöjligt att svara på. Men visst är det så att det också beror på hur mkt de äter. Nu äter ju många hästar mest på de ställen där det är nerbetat. I vilket fall som så måste man vara mer än superförsiktig med en häst som är i riskzonen för ett fånganfall.

Jag hade inte tagit några risker.
 
Det är inte heller helt lätt med fettdepåerna. De sitter längs med mankammen, vid manke dvs hästen har ingen manke, ovanför svansen men även på andra ställen, ibland som stora bulor tex vid juvret på ston.
 
Här; http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/vanligt-med-overvikt-sa-bantar-du.htm har du en bra artikel som också visar var fettdepåerna sätter sig.

Det är extremt viktigt att din häst går ned långsamt i vikt eftersom det kan vara farligt för hästens inre organ om den går ner för snabbt. Hästen har större risk för fång på årets bete om den var överviktig förra året. Ju oftare och ju värre hästen tillåts få ha övervikt desto större är risken att hästen ska få fång i framtiden. Det är alltså inte bara estetiskt som hästen ska hållas i ett bra hull utan även för att i framtiden undvika att hästen blir sjuk.
 
@Forest Autumn
Ok, får nästan fråga någon om hjälp att peka på ponnyn då, om det kan se lite olika ut. Tack iaf :)
Vid mankammen kan depåerna bli hårda som en tjock korv längs med. Försök jämför olika hästars mankammar, en normal är sladdrig och lös, medan om det är riktigt illa på en med depåer så går den knappt att rubba. Sen blir den bredare och kan ha en tydlig kant ner mot halsen. Dåligt förklarat men så tänker jag iaf.
 
Min mamma (som kanske har något av en övertro på veterinärer) köper inte riktigt det här med att kort gräs skulle vara värre än långt. Hennes motargument är att inte bara näringsinnehållet, utan även mängden gräs de äter borde spela in. Och det ligger ju onekligen något i det, eller? Hur mycket mer socker är det i kort gräs? Typ, en tiondel mer eller tio gånger mer? Har någon en bra källa på det här med stressat gräs och sockerinnehåll? Jag har googlat lite men inte kunnat hitta något vettigt. Även om någon vill förklara det här med fettdepåer lite mer precist. Gärna med bilder. Var exakt sitter dessa farliga fettdepåer och hur ser de ut? Hade jag varit väldigt tacksam :bow:

Btw så hade ponny gått ner 5 kg på de tio dagarna mellan första och andra veterinärbesöket, heja heja! :banana:

Här handlar det om att de skall äta så lite gräs som möjligt på en dag men ändå ha lite att pyssla med. Så mina går på ner betat gräs. Hade fått långt gräs hade ätit alldeles för mycket gräs och blivit sjuka. Foddrar med grovfoder 4 ggr per dag.
Mvh
pudlan
 
Min tränare (som även är bl.a. equiterapeut) kikade och visade på ponnyn häromdagen, att bero på det här med fettdepåer. Så nu vet jag vad jag ska kolla efter, men hon tyckte inte att ponnyn egentligen hade depåer, utan mer är lite tjock "bara". Hon ska såklart ner i vikt ändå, men framför allt ska jag satsa på regelbunden motion framöver eftersom det, vad jag har kunnat hitta, är det enda som har bevisat effekt att motverka fång. Tidigare har ponnyn vissa perioder gått tre-fyra ordentliga pass/vecka och andra andra perioder kanske bara skrittats lite två gånger/vecka. Så nu kommer det att bli mer körning och tömkörning, och hon ska även få följa med på uteritter nu när hon är skodd. Efter att hon satts igång försiktigt alltså ;)
 
Att bero på kort eller långt gräs så är jag lite kluven. Liksom, är det värre att äta två bitar lösgodis än ett kilo spaghetti, om ni förstår vad jag menar. Ska fortsätta söka fakta, det är minst ett par veckor kvar innan det är aktuellt att försöka vänja in på gräs ändå, så jag har gott om tid för research och att fatta ett välgrundat beslut.
 
Glöm inte att ett gödslat gräs innehåller mindre socker en ett ogödslat, då ogödslat gräs är stressat, det är inte bara min erfarenhet, utan även fångponnyn säger det :)
En bra gödslad vall med lagom längd på gräset, där man klipper så det inte blir för långt och har tillräckligt stort för att inte bli nerbetat och betesmask, funkar för mina shettisar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 700
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 969
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 428
Senast: Efwa
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp