• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 7 520
G

Gauti

Ja, jag tror jag ska ta och göra en hö analys. Gauti beter sig underligt, han är seg och saknar gnistan på nåt vis och funderar på om han får i sig allt han behöver.

Vad gör ni för analys? Bara protein & energi? Eller allt? Hur mycket kostar det med allt? Det är torr hö jag ska analysera. Hur går det till? :)

Sv: Höanalys

Jag har skickat till www.analycen.se Du kan beställa påse därifrån. Ta ett par tussar hö från några balar. Gräv långt in i balen. Klipp det i ca 5 cm långa bitar och lägg det i påsen. 1 liter ganska packat brukar räcka. Kryssa i för protein, MJ och mineraler Ca, P och Mg. Det brukar ta mindre än en vecka innan du får resultatet. Nu vet jag inte vad det kostar i år för jag köpte färdiganalyserat i år. Men ca 6oo kr har jag betalet förr.

Jag har skickat till www.analycen.se Du kan beställa påse därifrån. Ta ett par tussar hö från några balar. Gräv långt in i balen. Klipp det i ca 5 cm långa bitar och lägg det i påsen. 1 liter ganska packat brukar räcka. Kryssa i för protein, MJ och mineraler Ca, P och Mg. Det brukar ta mindre än en vecka innan du får resultatet. Nu vet jag inte vad det kostar i år för jag köpte färdiganalyserat i år. Men ca 6oo kr har jag betalet förr.

Okej, så man bestället påse och så betalar man efteråt eller? Men vad skickar man det i sen då? Eller får man med det man ska skicka det i, adresserat och klart?! :)

Så här ser vårt hösilage ut:

TS: 81
Smrp: 32
]B]Energi:[/B] 7,4
Kalcium: 1,6
Fosfor: 0,9
Magnesium: 0,6

Hos oss gör hyresvärden alla analyser - Vi har gjort en själva tidigare när vi köpte eget hö och det kostade runt 600 kr, för alla värden! //Linda

Du får ett kit med adresserad påse och en lapp vad du vill ha analyserat som du skickar med. Fakturan kommer efteråt.

jag skickade iväg en vanlig påse med hö till analycen och en lapp med vad jag ville ha för analys, glöm inte att märka höpåsen, gör det lättare för personalen. jag satte stallets namn.
vi hade ganska bra värden det funkar att ge bara hö+ mineraler.
förra året var det för energirikt vilket ställde till problem med min lättfödda häst.

Du får ett kit med adresserad påse och en lapp vad du vill ha analyserat som du skickar med. Fakturan kommer efteråt.

Okej, ja men det låter ju enkelt! :) Så lägger man bara höet i den påsen? Eller ska man ha en påse med höet i påsen så att säga!? :)

Så här ser vårt hösilage ut:

TS: 81
Smrp: 32
]B]Energi:[/B] 7,4
Kalcium: 1,6
Fosfor: 0,9
Magnesium: 0,6

Hos oss gör hyresvärden alla analyser - Vi har gjort en själva tidigare när vi köpte eget hö och det kostade runt 600 kr, för alla värden! //Linda

Ja, om det ändå vore så väl. Hyresvärden bryr sig inte om sånt i mitt stall :smirk: Men jag tycker att det är viktigt, eftersom jag inte vet om allt är som det ska eller inte

jag skickade iväg en vanlig påse med hö till analycen och en lapp med vad jag ville ha för analys, glöm inte att märka höpåsen, gör det lättare för personalen. jag satte stallets namn.
vi hade ganska bra värden det funkar att ge bara hö+ mineraler.
förra året var det för energirikt vilket ställde till problem med min lättfödda häst.

Ja, man vill ju gärna veta värdena, så man vet vad för foder man måste lägga till eller inte. dumt att köpa en massa som ändå inte gör någon förändring

Okej, ja men det låter ju enkelt! :) Så lägger man bara höet i den påsen? Eller ska man ha en påse med höet i påsen så att säga!? :)

Det spelar nog ingen roll, men jag brukar lägga höt i en plastpåse som jag sedan lägger i papperspåsen. Jag pressar ut så mycket luft som möjligt för att under lätta för Posten. Men det står precis hur du ska göra på påsen. Det är lätt.

Det spelar nog ingen roll, men jag brukar lägga höt i en plastpåse som jag sedan lägger i papperspåsen. Jag pressar ut så mycket luft som möjligt för att under lätta för Posten. Men det står precis hur du ska göra på påsen. Det är lätt.

Ja, lätt är bra! :D Tack för svar!

det är ett mycket bra företag, har själv varit där på besök.
dom gör ju de flesta analyser i sverige på livsmedel och råvaror.
vi har personal från analycen på vårt företag som gör alla baktprover på ingående råvaror.

Det finns några ställen till, Agrilab och Hjortens lab tror jag de heter. Vi använder alltid analycen, dock.

Det finns några ställen till, Agrilab och Hjortens lab tror jag de heter. Vi använder alltid analycen, dock.

Okej, då ska jag nog också göra det! :) Så får man ett papper på att värden sen då? Men jag är absolut noll kunnig på att tyda sådant där. Vad är det för riktmärken gällande alla olika saker dom analyserar?

Du får ett papper med mj + smrp och dessutom mineraler om du kryssar i för det (kostar lite extra). Där ser du vilka värden DU skall räkna med för i år.

Vi har exempelvis 7,8 Mj och 38 g smb rp i år. Om man ger 6 kg hö blir det 46,8 Mj och 228 g smb rp. Kvot bryr vi oss inte om, eftersom våra hästar inte funkar på "kvot 6" vilket vi insett efter några års analyser/ utfodringar av dessa individer.

Det finns flera bra böcker, Christina Planck är en författare, som du kan låna på biblioteket. Ett ämne väl värt att läsa in sig på.

Du får ett papper med mj + smrp och dessutom mineraler om du kryssar i för det (kostar lite extra). Där ser du vilka värden DU skall räkna med för i år.

Vi har exempelvis 7,8 Mj och 38 g smb rp i år. Om man ger 6 kg hö blir det 46,8 Mj och 228 g smb rp. Kvot bryr vi oss inte om, eftersom våra hästar inte funkar på "kvot 6" vilket vi insett efter några års analyser/ utfodringar av dessa individer.

Det finns flera bra böcker, Christina Planck är en författare, som du kan låna på biblioteket. Ett ämne väl värt att läsa in sig på.

OJ, låter invecklat :) Alla dessa förkortningar osv :confused: Finns det några riktmärken vad allt ska ligga på?

gå in på ett dataprogram och räkna ut så blir det lättare.
hippocampus har ett bra program som räknar ut foderstaten.
bara att knappa in alla värden.

Det var därför jag rekommenderade en tur till biblioteket ;)
Foderstaten är trots allt en VITAL del av din hästs välmående och funktionsförmåga - så det är bra att kunna och förstå vad det går ut på.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka