• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Gauti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 108
  • Visningar Visningar 7 520
Sv: Höanalys

Gå in på hippocampus och prova dig fram med dina värden. Då ser du själv vad som visas och du lär dig en del om hur värdena ändras när du lägger till fodermedel som lusern tex.
Du har fått rådet innan. Gör det!

Jag har redan gjort det :) Men man får inga förslag på mat man ska köpa där. Vill dessutom ha mycket att jämföra med, så det verkligen blir rätt. Enligt hippocampus ska jag tillägga mer protein och mineraler. Men inte hur mycket :confused:

analysresultat lägger du in själv på den sidan när det gäller hö kraftfoder och mineraler. tryck beräkna och kolla hur det ser ut.
du får gå tillbaks i programmet, tryck ändra, sen lägger du i andra vikter och trycker beräkna igen för att se om det blev bra.

analysresultat lägger du in själv på den sidan när det gäller hö kraftfoder och mineraler. tryck beräkna och kolla hur det ser ut.
du får gå tillbaks i programmet, tryck ändra, sen lägger du i andra vikter och trycker beräkna igen för att se om det blev bra.

Ja, jag ska prova igen... :) Väntar på foderstaten ifrån krafft som man skulle få, ska bli kul att se vad dom säger.

Med 4 kg hö och 2 kg luzern + mineraler får du en skaplig foderstat för en normalviktig islänning i lätt träning. 49,3 MJ och 301 gram smältbart protein. Kvoten blir ca 6 och det är ju bra.
Vill du ha högre kvot får du exprimentera med olika mängder i programet.

Med 4 kg hö och 2 kg luzern + mineraler får du en skaplig foderstat för en normalviktig islänning i lätt träning. 49,3 MJ och 301 gram smältbart protein. Kvoten blir ca 6 och det är ju bra.
Vill du ha högre kvot får du exprimentera med olika mängder i programet.

Hm.. Okej, vad använde du för program?

Vet inte om jag vill minska höet sådär mycket nämligen :( 4kg låter så lite. Jag vet att luzern är grodfoder också, men han äter bara pelletsen och den försvinner ju på en gång han börjar äta :D vill gärna att han ska få tugga lite under kvällen.

Om du nu minskar grovfodret så mycket, skulle inte göra det själv mot pellets, men om - kan han tugga på halm kanske? Dorri gillar att tugga på asp- och grankvistar också.

Håller med de andra, protein/MJ - kvoten är katastrofalt låg! (din ligger på ca. 3,3 och den bör ligga på ca. 6..)
Så mer protein, du kanske kan ge hackad luzern istället då? blir ju mer att tugga än pellets...
Men kalcium/fosfor - kvoten är jättebra. Den bör ligga på mellan 1,2 - 1,8 och din ligger på ca. 1,4.

Lycka till :)

Senast ändrad:

Håller med de andra, protein/MJ - kvoten är katastrofalt låg! (din ligger på ca. 3,3 och den bör ligga på ca. 6..)
Så mer protein, du kanske kan ge hackad luzern istället då? blir ju mer att tugga än pellets...
Men kalcium/fosfor - kvoten är jättebra. Den bör ligga på mellan 1,2 - 1,8 och din ligger på ca. 1,4.

Lycka till :)

Ja, det verkar så :crazy: Fast det hade jag förväntat mig också. Men stallägarna säger att höet är såååå bra när jag började hyra stallplats hos dom, dom har inte ens analyserat det, därför jag tog mig tid till att göra det och nu ska dom allt få höra! :mad:

Han gillar inte hacket, han äter endast pelletsen, har provat med hack, men han åt inte av det.

Hur räknar man ut kvoten mellan kalcium & fosfor?

Jag har varit inne på hippocampus nu och räknat och räknat och hur jag än gör så blir energin för hög :mad:

Jag la till 50g miner blå då står det OK på alla mineraler.
Med 6kg hö står rimlig fodergiva.

MEN det blir för mycket energi och även fast jag lägger till 2,5kg luzern och 1,5 kg krafft protein så står det ändå att det är för lite protein!!

Hur ska jag göra?? HJÄLP BEHÖVS!! :D

Ja, det verkar så :crazy: Fast det hade jag förväntat mig också. Men stallägarna säger att höet är såååå bra när jag började hyra stallplats hos dom, dom har inte ens analyserat det, därför jag tog mig tid till att göra det och nu ska dom allt få höra! :mad:

Han gillar inte hacket, han äter endast pelletsen, har provat med hack, men han åt inte av det.

Hur räknar man ut kvoten mellan kalcium & fosfor?

Hmm, fast det här med att man måste analysera höet för att få veta exakt är det nog många som inte är helt på det klara med. Dom tror att sålänge höet luktar gott och ser fräscht ut så är det bra, har märkt en hel del sådant folk iaf..

OKej, va synd :( Men du kanske ka ge honom sojamjöl då?

Väldigt enkelt faktiskt, du tar bara och dividerar värdet på kalciumet med värdet på fosforet, så får du fram kvoten :)
Likadant med protein/MJ kvoten, du dividerar värdet för smältbart råprotein/g med värdet för energi/MJ så får du fram den kvoten.

Förresten, ingår höet i stallhyran och är det alltid stallägarna som tar in? För det absolut bästa och förmodligen lättaste också hade annars varit att köpa ett annat hö...

Senast ändrad:

Ja, det är alltid stallägarna som köper höet. Funderar på att flytta han till ett annat stall till sommaren. men just nu går det inte. kan heller inte köpa eget hö, då det är fullt på hölogen. Dom har nyss köpt detta hö och det är massor dom köpt :smirk: Dom TROR att det är ett bra hö dom köper... Men nu ska jag allt berätta för dom att det inte är det!

Vad tror ni om detta?
Ämne Behov Tilldelat Balans % Kommentar
Ts 3.5 5.0 44.0 Du har en rimlig grovfodergiva.
MJ 53.0 57.0 7.6 OK om hästen är/förblir i lagom hull.
Pr 317.9 333.0 4.8 OK
Ca 20.7 21.8 5.5 OK
P 13.2 12.6 -4.9 OK
Ca/P 1.6 1.7 OK
Mg 7.9 8.8 10.7 OK
Se 0.7 0.8 14.3 OK

Då har jag lagt in att han får 6kg hö, 0.5 kg krafft protein och 50g miner blå. Det är endast då jag hamnar på OK på alla punkterna

jag hade gett lite mer hö om hästen inte är fet.
ligger det inte ganska nära minsta mängd stråfodergiva för att hästen skall må bra i övrigt och få tillräckligt att tugga på.

Det är där det blir problem. Höt har en hög MJ och lågt Smrp. Ger man mer hö måste man ge ännu mer tillägg. Även lucernet höjer MJ och det är lätt att kvoten havererar.

Till TS. Jag föreslår 5 kg hö, 1 kg lucern och 3 hg Krafft Protein. Då hamnar du på en bra kvot och hästen har fått alla behoven täckta. Även grovfodergivan är tillräcklig. Vill du ge 6 kg hö ökar du KP med 1 hg till. Lucerngivan kan fortfarande vara 1 kg.

Det är där det blir problem. Höt har en hög MJ och lågt Smrp. Ger man mer hö måste man ge ännu mer tillägg. Även lucernet höjer MJ och det är lätt att kvoten havererar.

Till TS. Jag föreslår 5 kg hö, 1 kg lucern och 3 hg Krafft Protein. Då hamnar du på en bra kvot och hästen har fått alla behoven täckta. Även grovfodergivan är tillräcklig. Vill du ge 6 kg hö ökar du KP med 1 hg till. Lucerngivan kan fortfarande vara 1 kg.

Ja jag vill helst ge 6kg hö eftersom han måste få tugga på något -vilket är viktigt för hästar.

Som du säger är det svårt att höja mer för då blir MJ alldeles för högt och jag måste öka proteinet också. Hur blir det med mineraler då? Stämmer dom bra?

jag hade gett lite mer hö om hästen inte är fet.
ligger det inte ganska nära minsta mängd stråfodergiva för att hästen skall må bra i övrigt och få tillräckligt att tugga på.

6kg är OK i mängd. Tar man 5 blir det för lite. Han äter i dagsläget 6-7kg beroende på hur mycket han får i sig ute i hagen med dom andra hästarna.

Vilket Luzern hackat strå har du provat? Mina hästar ratade svenska foders, rotade bara runt i hinken men älskar Krafts hackade.
Visste inte att du ger i pelletsform, med hackad strå får han ju tugga ordentligt för det tar lång tid att äta upp ett kilo luzern.
Min valack fick allergisk reaktion på Kraft Protein så det ville jag undvika.

Jag blandar lucern-hacket med lite betfor o kornkross, ja mineral pellets och b-vitamin också. Blöter det lite med, o det går ner även fast han inte tyckte bara hack var så himla kul.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
719
Senast: WildHorse
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
934
Senast: Oknytt
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka