_Peplis_

Trådstartare
vart kan man köpa en sån? hade för mig att det fanns på hööks, förut i alla fall...
Hönät är inte att tänka på
Höpåse med ett hål där dom kan äta, som ska vara så säker. har hon haft, lyckats fastna i flertalet gånger, o hon ger sig inte. trots att jag binder med balsnören så det ska lossa osv. (o höpåsen är inte spec hel längre heller, hon har avverkat 2 st på 2 veckor...)

så vad kan man lägga hö´t i? o ja jag måste helst ha det i någonting, blir ett helvete o mocka annars då hon sprider ut det överallt! höhäck tror jag inte, då hon slår med frambenen när hon äter..

Senast ändrad:
Sv: HÖboll

Kan du inte sätta en höhäck lite högre upp i boxen då? Det skulle jag iaf vilja ha. Känns enklare än en boll.

men det är ju inte så bra för ryggen o stå m böjd hals hela natten för o käka...

*raderad*........

Senast ändrad av en moderator:

Men du behöver inte ha den SÅ högt upp, boll tordes ju bli likadant som höhäck men svårare att hitta.

Testa att lägga ett däck utan fälg och lägga höet i det.
Hade det till min unghäst när hon var åring och bedrövlig.
Varje morgon låg däcket i mitten av boxen men höet var uppätet och inte omkring spritt. :)

Jag har haft liknade problem. Min får mycket hö på en gång och då har hon en tendens att dra runt det i boxen. Givetvis vill hon inte äta det heller sen.

Jag gjorde en hemmagjord "höhäck" som de inte kan skada sig så lätt på.

Köpte två stora svarta plasbaljor på Granngården. "Normala" människor brukar ha det till murbruk. Hästmänniskor brukar ha det som vattenkar i hagen. Man skall ha den större sorten (den mindre blir inte tillräckligt stor tycker jag).

På den ena baljan skär du av bottnen plus att du från den nu bottenlösa kanten skär ner som ett u en bit ner på baljan. För att bli av med vassa kanter tar du en fil och slipar till kanterna lite. Sen skruvar du ihop baljorna med de normala öppningarna mot varandra. Du får nu en cylinder som är bredare på mitten och avsmalnade mot båda ändarna. Den ena sidan (som skall vara mot golvet) är den vanliga bottnen på den tunnan som du inte har stympat. Den andra sidan (den som skall vara uppåt) är där den gamla bottnen har varit + det u:et som du har skurit ut.

Nu skruvar du bara fast den i väggen på önskad höjd (det bästa för hästen brukar vara så långt ned mot golvet som möjligt) med u-kanten utåt. Vips har du en "säker" (om något kan vara säkert när det gäller hästar) hölåda. Eftersom den är av plast så är den lätt att göra rent.

U:et som man sågar ut gör man för att det annars lätt blir för trångt för hästen att äta ur tunnan och de kan tycka det är lite obehagligt.

Mvh

Tora

Vad smart detdär lät:)
Får jag ngngång en skräpig häst ska detta provas;)

Hur mkt får du plats med i en sådan kreation?

svarar åke också

Skall tvinga ner sambon att ta kort på bygget idag.

Hur mycket som får plats beror självklart på vad för grovfoder man har. Men jag skulle nog kunna knö ner en hel 8 kg:s bal med hö på en gång om jag behövde.

Som det är nu så får min häst runt 12-15 kg hösilage (ts runt 60%). Tror nog att jag skulle kunna knö ner hela den givan på en gång. Mitt foder är ju dock i småbalar det gör att kakorna är som en hökaka men mycket mer hårdpressade. Om man tar från en storbal så blir det ju oftast mer fluffigt.

Mvh

Tora

Precis en sån jag menade! Finns det såna i sverige??

Och vad tusan är en höboll för nåt egentligen? :p

fanns på hööks, en boll av metallstänger att hänga upp i boxen, skulle va fullkomligt livsfarligt till min häst, han skulle slita åt ig en tuss bollen flyger iväg kommer tillbaka o smäller till honom i skallen :p

Jag läste ett bra tips för ett tag sen. Det var en tjej som också hade en häst som spred runt höt i hela boxen. Hon tog en fodertunna och gjorde en öppning nertill. Hon satte fast tunnan ordentligt i ett hörn av boxen. Lade ner höt och satte på locket ordentligt. Hästen plockade fram höt genom öppningen nertill bit för bit och drog inte runt med det mera och samtidigt fick hon fördelen att hästen åt sin mat lågt. Bra lösning tycker jag. Kan vara värt att prova.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka