Bukefalos 28 år!

Hö av lusernblandning?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag har sett en annons om stora fyrkantsbalar hö av lusernblandning. De ska hämtas från fältet. Jag har för mig att jag har läst att det inte går att torka lusern till hö ute på fälten eftersom det då faller bort för mycket blad?
 
Sv: Hö av lusernblandning?

Kanske blir annorlunda när man pressar storbal. Höstråna i vanliga storbalar brukar hålla ihop och vara längre än normalt. Jag fick inte uppfattningen att det var plastade balar när jag läste annonsen. Men är inte säker.
 
Sv: Hö av lusernblandning?

Om det går att torka ute på fältet eller ej beror på hur länge det har fått växa innan det slås. Men generellt så är lusern svårt både att ensilera och torka p g a att de har så hård (vedartad) stjälk.
Om det då är ungaskott så har lusernet inte hunnit bli så hårt ännu, men det innebär också att det troligen är väldigt korta strån i fodret.
 
Sv: Hö av lusernblandning?

svarar flera

Jag tror inte heller att det är plastade balar. Dels för att det står hö i annonsen och dels så kostar de 200 kr för 100 kg. Jag har inga planer på att köpa just dessa för det är ganska långt hemifrån mig. men om det hade varit närmare så hade det varit ett alternativ som jag är intresserad av - om det fungerar. Det är vad jag vet inte så vanligt att de säljer packat som hö eller ensilgae.

Jag inser att jag måste ha blandat ihop det med klöver när jag skrev det om bladen. Lusern ser ju inte likadant ut. Men är med på det med vedartade stjälkar.
 
Sv: Hö av lusernblandning?

Där jag bor är det lucern i var och varannan vall, både sått och vilt, bladen lossnar lätt på lucernen i hanteringen framförallt vändningarna men det går alldeles utmärkt att göra både hö, silage och hösilage av.
 
Sv: Hö av lusernblandning?

Här hos oss är det ofta en del köver i vallarna.
Men om bladen lossnar lätt så får du ju inte med allt. Kan man verkligen säga att det går utmärkt att ta in det om en del ligger kvar på fältet? Jag undrar mest eftersom jag inte kan så mkt om vallodling så tycker jag det är lite konstigt.
 
Sv: Hö av lusernblandning?

Tja klöver gör ju likadant som du säger, jag har blandat på mina vallar, grannen har en ren lucernvall och visst blir det en massa storbalar där när de gör hö första skörden och ensilage på andra. ...Alla blad ramlar ju inte av, och även på gräset smulas ju de tunna bladen sönder när man vänder... Hästarna gilar det i alla fall!
Lucernet man köper som hack skördas och torkas ju i varmluft för att bladen inte ska försvinna det är väl det optimala sättet at ta tillvara proteinhalten i lucern antar jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 321
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 828
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp