Bukefalos 28 år!

Hö ligga ute under natten ?

L

Love_Maya

Kan man lägga höet ute under natten ? Eller "förstörs" det?

Bara undrar vad som händer med det :p

Kram
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Om det regnar under natten och det blir lerigt så är det ju inget dom flesta hästar vill äta. Det finns ju en risk att det blåser bort. Om det snöar mkt under natten så hittar man kanske inte höet på morron. Några av nackdelarna att lägga ut hö´t på kvällen. Det går ju att ha en foderautomat att lägga hö´t i så slipper man ovanstående problem och det är bekvämt att slippa gå ut med hö´t på morron.
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Att det ligger ute EN natt spelar ingen större roll även om det regnar på det.
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Hur då menar du? Menar du att du ska lägga ut höbalar (varför?) eller ska du låta höet till morgondagen ligga i hagen över natten? Eller menar du om höet kan ligga kvar på fältet ute? :confused:

Tror du menar hagen.. :o
Är det fint väder och inte lerigt kan det väl ligga kvar i hagen över natten. Regnar det på det så kanske det inte är så smakligt på morgonen sen.

Eller är det jag som är korkad och inte fattar vad du menar.. :rofl:
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

När min pojk va lite så började jag med att lägga ut frukosten i hagen kvällen innan. Alla våra hästar äter gladeligen av det. Nu har vi ist. rundbalar som vi kör ut i hagen en gång per vecka och det äter dom av med.
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Svarar till alla här :p

bettysmatte; En i stallet sa det när jag hade lagt ut 1 höbal bredvid hagen (höbalen ligger på gräset) så jag skulle slippa åka till stallet först, hämta höbalen & cykla / gå ner med i hagen (dem går rätt långt ifrån stallet) eftersom att jag tycker det är smidigast :D Jag bara undrade eftersom dem sa "höet förstörs om det ligger ute" . Men jag ville bara veta om dem hade rätt el. fel :)

Athos; Som innan går dem i en hage långt bort nu & jag läger ut 1 höbal vid sidan om hagen (på gräs, så den blir inte geggig :D) under bara 1 natt & sen får dem den på morgonen & jag har gjort så nån gång innan & dem har ätit höet med stort nöje :bump: Så det borde väl inte vara några problem att lägga ut det en natt? Sen är den ena hästen lite känslig mot damm eller hö som inte är vattnat & då är det väl nästan bra om det ligget ute 1 natt & får bli lite fuktigt (inte utav regn utan av fukt)? :)

Álin; Lägger ut 1 bale bredvid hagen så dem kan få det på morgonen eftersom hästarna går längre från stallet än var dem gör på vintrarna & då är det bara att cykla till hagen & lägga in höet, sen hem igen :D hihi.

åke; Jag skulle också vilja ha rundbalar men får inte ha det för stallet så det får bli hö. Men nu får vi alla fall ta hur mycket hö vi vill för 1355:- (stallet betala hälften) :D haha. Så vi har kommit överens, men rundbalar är såklart smidigast som du säger ! :)

Kram
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Annars är det ju enkelt fixat med en bit presenning under och över balen som ska ligga och vänta på dig utanför hagen :angel:
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

jadå :) Men dem går typ 100 km från stallet ( överdrivet ;) ) & jag ska till skolan sen, jag cyklar upp mellan 5 & 7 på morgonen & ibland skiter jag i frukosten för pållens skull så jag skulle vara med är nöjd om höet kunde ligga ute under natten så det bara tar 5-10 minuter med höet, haha :rofl: Men presenning kan jag fixa :D :D

Kram
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Jag lägger ut hö på kvällen, för att slippa det på morgonen då jag har mer bråttom då. Det är inga problem. Självklart ska hö inte ligga ute i flera dagar och bli regnat på mm, då finns risk att det möglar. Men en natt är ingen fara, när det blir uppätet dagen efter. Jag lägger det där det är som torrast i hagen, självklart inte i leran, utan högre upp. No problem!

När det sen blir vinter med minusgrader brukar vi köra ut en rundbal i hagen så de har hö hela tiden. Vill inte köra ut en nu eftersom de tar mer än en vecka på sig att äta upp en och då börjar det bli dåligt om det regnar på det. Är det regnfritt så är det ju ingen fara, men som sagt, regn = mögligt hö..
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Svarar till alla här :p

bettysmatte; En i stallet sa det när jag hade lagt ut 1 höbal bredvid hagen (höbalen ligger på gräset) så jag skulle slippa åka till stallet först, hämta höbalen & cykla / gå ner med i hagen (dem går rätt långt ifrån stallet) eftersom att jag tycker det är smidigast :D Jag bara undrade eftersom dem sa "höet förstörs om det ligger ute" . Men jag ville bara veta om dem hade rätt el. fel :)

Athos; Som innan går dem i en hage långt bort nu & jag läger ut 1 höbal vid sidan om hagen (på gräs, så den blir inte geggig :D) under bara 1 natt & sen får dem den på morgonen & jag har gjort så nån gång innan & dem har ätit höet med stort nöje :bump: Så det borde väl inte vara några problem att lägga ut det en natt? Sen är den ena hästen lite känslig mot damm eller hö som inte är vattnat & då är det väl nästan bra om det ligget ute 1 natt & får bli lite fuktigt (inte utav regn utan av fukt)? :)

Álin; Lägger ut 1 bale bredvid hagen så dem kan få det på morgonen eftersom hästarna går längre från stallet än var dem gör på vintrarna & då är det bara att cykla till hagen & lägga in höet, sen hem igen :D hihi.

åke; Jag skulle också vilja ha rundbalar men får inte ha det för stallet så det får bli hö. Men nu får vi alla fall ta hur mycket hö vi vill för 1355:- (stallet betala hälften) :D haha. Så vi har kommit överens, men rundbalar är såklart smidigast som du säger ! :)

Kram

Jag menade att vi har rundbals hö.
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

passa dig för kaninerna och rådjuren bara! ;) När vi hade fri tillgång i 2 badkar som vi fyllde med hösilage, la vi ett tag ut det på kvällen, sen på morgonen var det fullt med kaninpluttar och alla möjliga djurspår i snön, vi hade visst bjudit grannskapets vilddjur på brakmiddag :D Efter några veckor tröttnade vi på kaninbajs i badkaren och i hästarnas mat (det kg, några kg hösilage/natt djuren åt kunde vi dock bjudit dem på) och började lägga ut maten när hästarna gick ut på morgonen istället.
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Vi lägger ut höet på kvällen innan, dock ligger vårat hö i stora säckar (typ postsäckar som andas lite). Skulle nog inte låta det ligga direkt på marken.
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Vi lägger ut höet på kvällen innan, dock ligger vårat hö i stora säckar (typ postsäckar som andas lite). Skulle nog inte låta det ligga direkt på marken.

Gu vad smart!;)

Har ni "hängt" upp dom då på nåt sätt :P??
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Nej, säckarna slänger vi på marken, eftersom de inte är i plast och inte sluter helt tätt så finns ingen risk att höet hinner mögla under natten.

Det är jättepraktiskt att ha säckarna ute när hästarna släpps ut, vi har 6 hästar att släppa ut så det är rätt skönt att slippa bära/släpa ut säckarna samtidigt som hästen. :)
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

mina hästar äter det inte om det har legat ute om det har regnat på det.. de e tillomed kräsna när det legat snö på rundbalarna.. då använder de ensilaget till att sova på istället..

kanske jag som har superkräsna hästar, vet ej,
 
Sv: Hö ligga ute under natten ?

Det går jättebra att lägga ut morgonhö redan på kvällen så länge det inte ligger i lera eller blåser bort. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 771
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 402
Senast: Ridinglady
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 201
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp