Bukefalos 28 år!

Hö och lucern

L

lisas

Kanske får vi inte så mycket hö som vi behöver i år. Vad tror ni om lucern istället? Jag kan inget om lucern. Kan man byta ut höt mot lucern och i såfall hur mycket?

Pållen är 20 år och äter ca 10 kg hö (inte ännu men när vi stallar in).
 
Sv: Hö och lucern

menar du lusern strå?
jag tror att du kan ta bort 2 kg hö och ersätta det med lusern strå så blir ju tuggbehovet iallafall rätt så bra tillfredställt.
lycka till!
 
Sv: Hö och lucern

Skall jag ge 2 kg lusern istället för 2 kg hö? Pellets eller strå? Usch vad det blir trassligt med grovfodret i år...
 
Sv: Hö och lucern

finns nån artikel om det i häst magazinet eller vad tidningen heter. där stod det att lucern var ett bra alternativ eftersom det också är grovfoder. dock kanske protein behovet är högre hos vissa hästar och då räcker inte lucernen och måste då kompletera med annat proteinrikt foder eller tillskott. finns tex krafft protein i pelletrerad form. hmm..får hoppas att grovfordret inte kommer ta slut. annars blir det dyrt..
 
Sv: Hö och lucern

Skall jag ge 2 kg lusern istället för 2 kg hö? Pellets eller strå? Usch vad det blir trassligt med grovfodret i år...

Uppblött pellets slevar dom ju i sig rätt snabbt så jag skulle ha gett strå, ett par kilo är mkt i volym så då har hästen att pilla med rätt länge.:d
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har i år svårt att få tag på halm, har inte tillräckligt mycket kvar för att fortsätta ge som jag gör idag. Finns det andra saker...
Svar
3
· Visningar
714
Senast: warg
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 074
Senast: mily
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 390
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp