Bukefalos 28 år!

Hö på rundbal?!

T

Tess82

Nu skulle jag vilja veta vad alla tycker om detta. För o nackdelar.Nöjda/missnöjda.Ja allt :bump:
 
Sv: Hö på rundbal?!

Fördel: ofta långa strån som av nån anledning ger hög smaklighet.
Nackdel: ytterst sällan tillräckligt torrt, dvs det blir dålig hygienisk kvalitet.
 
Sv: Hö på rundbal?!

Idem flesta fall är hö på rundbal fuktigt i mitten och dem är bökigare att hantera. Det blir ofta mögel i dem.

Det positiva är att det brukar vara billigare kilopris
 
Sv: Hö på rundbal?!

Min erfarenhet är att om det är en "bonde som vet vad han gör", så är det inga problem med storbal.
Visst är det bökigare att hålla på med men vad gör man inte för att få ner kilopriset. Jag har hittills inte fått någon rundbal som varit vare sig fuktig innuti eller som har möglat.
Har du transportmöjligheter och bra förvaringsmöjligheter och är beredd på att jobba lite extra med högivorna så tveka inte. Förutsatt att du får tag i rundbalar av god kvalité.
 
Sv: Hö på rundbal?!

Jag har precis samma erfarenhet som Bulwark. Min höbonde ger mig de allra torraste storbalarna till ett billigt pris. Sedan är det som alla säger att det kan vara väldigt vanskligt om det inte torkat. Kolla alltså noga. Bökigt också att packa alla väskor! Men som sagt vad gör man inte för att ha råd att äta också. Och hästarna älskar det!
 
Sv: Hö på rundbal?!

Vi tog några storbalar i somras, under perfekta omständigheter. De tre jag har kollat hittills har varit rejält mögliga.... (Och min sambo vet vad han gör... ;) ) Såvida det inte tas in löst och torkas på skulle först är det nog mest tur om det blir bra.
 
Sv: Hö på rundbal?!

Usch! är min erfarenhet.
Det serverades i ett stall jag var inackorderad i förut, det var inte många rundbalar som INTE var dammiga och luktade mögel:crazy:
"Det duger minsann till mina kossor så då duger det till era hästar, jobbiga petiga hästmänniskor" tyckte bonden som slagit.
Nä nä! Jag köpte eget hösilage, sen flyttade vi därifrån.

Men det går säkert att få till bra balar också, men min erfarenhet är icke bra;)
 
Sv: Hö på rundbal?!

Rundbalshö är betydligt känsligare ur torksynpunkt än löshö/löspressat. Främsta anledningen att ha rundbalshö istället för hösilage är den dyra plastningen. Plasten har ökat kraftigt i pris senaste åren enligt den bonden som plastar vårat åt oss. Fördelen med plastningen är annars att man kan lagra den utomhus.

Många hästägare vill nog egentligen ha skulltorkat hö i småbal eftersom det är är lätt att hantera utan redskap. Bonden vill ha lägsta kostnad och lätt att hantera stora mängder utan att behöva hyra en massa folk som hjälper vid hanteringen. Motstridiga intressen alltså.
 
Sv: Hö på rundbal?!

Vi har alltid haft storbalar från "egen tillverkning"^^
Vid några få tillfällen så har någon bal varit lite möglig, men det har varit utanpå, i de yttersta lagren.
Och berott på att det tagit för lång tid att få in = regn.

Fördelar:
Köper man så är det oftast billigare.
Hanterar man det på rätt sätt så blir det lätt att använda.
Och framför allt så är det mkt lättar att köra in 30 storbalar i magasinet än att stå och lasta "miljoner" småbalar:crazy:

Nackdelar:
Om man öppnar på olämplig plats eller har dåligt utrymme så är det en sann mardröm att hanskas med.
Svårt att förvara om man inte har mkt plats.

För att göra det så lätt som möjligt så brukar vi rulla ut balen en bit så att man får ett tjockt lager hö att ta av.
När sen det lagret är slut så rullar man ut ett nytt.
 
Sv: Hö på rundbal?!

Fördelar: hästarna älskar det!!

Nackdelar: lätt för att det hinner mögla om det inte äts upp i tid
 
Sv: Hö på rundbal?!

Men balarna möglar ju inte för att de öppnas?:confused:
 
Sv: Hö på rundbal?!

Vi gjorde ca. 100 rundbalar i sommras. Vi har aldrig råkat ut för mögliga balar. MEN vi låter det ligga i minst 5 dagar ute om vi skall rulla. Sedan så kör vi in det direkt i en dragig lada så det får torka även där innan vi stänger dörrarna.
 
Sv: Hö på rundbal?!

Jag är nöjd med mina rundbalar. Visst är det lite bökigt att handskas med men det har hittils aldrig varit fuktigt eller mögligt :D
 
Sv: Hö på rundbal?!

Jag köpte 10 rundbalar i nät i år. Visst är det bökigt att hantera om dom ska ha höet i hagen. Men i stallet har jag luckor till hö näten i stål som vi lastar ner höet i, mycket smidigt !!
Till hagen har vi vanliga löspressade balar. Hästarna gillar höet jätte mycket & inget mögel. Mycket billigt dessutom.
Eva
 
Sv: Hö på rundbal?!

Hej!

Vi har storbal där jag står.

I somras var det några balar som dammade, men dom var fjolårshö, så det var inte såå konstigt. Höet nu är jättefint, inte sett varken värme eller fukt i det.

Våra har fri tillgång ute och stallägaren lassar in typ en skottkärra till varje häst vid innefodringarna, så vi slipper släpa ner i påsar, för det är riktigt jobbigt.

En nackdel är när man ska på kurs o måste ta hö med sej, då får man fylla påsar till leda.. Men annars kan jag bara säja snälla saker om vårt hö.

/ Lavinia
 
Sv: Hö på rundbal?!

Fördelar: hästarna älskar det!!

Nackdelar: lätt för att det hinner mögla om det inte äts upp i tid

Jag vill också ha en förklaring vad du menar.
Har du inte blandat ihop storbalshö med storbalshösilage????
 
Sv: Hö på rundbal?!

Rydberg och bulwark:

Jag vet inte om det är det här Teacuptoy menade.
Men nu har jag iaf konfronterat min lilla mor.
Och hon har bokstavligt talat livslång erfarenhet av rundbalar, både hö och halm. Trots det kan hon ju ha fel...
men-
Hon berättade att om man rullar ut balen och sen låter den ligga (även om det är inomhus) så kan det bli ett tunt lager mögel uppe på. Och då pratar vi om hö som ligger länge.
Inte så att höet verkligen är mögligt, kanske ska man kalla det mugget? Men i alla fall.
Det händer då pga den lilla fukten som finns i luften..

Så nu har iaf jag fått ett litet svar:)
 
Sv: Hö på rundbal?!

Jag tycker att rundbalarna är svårare att hantera, höet blir smuligare och axen faller isär. Det kanske stämmer att stråna är längre... men det borde bero på när det är skördat.Positivt är priset. förra vintern köpte vi storbalar men i år betalade vi lite extra och tog småbalar. I regel är kvaliteten på småbalar bättre än storbalar, det är lättare att lyckas med skörden med småbalar och får man med fukt så blir inte lika stor mängd hö förstört.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 385
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Företag Hej! Hö i rundbal, plastbal, småbal säljes. Från skördeår 2021 och 2022. Rundbal - 2,10kr/kg + moms Småbal - 2,60kr/kg + moms...
Svar
0
· Visningar
1 795
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp