Bukefalos 28 år!

Hö på rundbal?!

Sv: Hö på rundbal?!

Bara fördelar, har jag upplevt!

Enkelt -när vi har baklastare så vi inte behöver slita själva.
Alltid fri tillgång på grovfoder.
Håller bra! Den går fort åt, när vi har fem hästar som tuggar på för jämnan...
 
Sv: Hö på rundbal?!

Rydberg och bulwark:

Jag vet inte om det är det här Teacuptoy menade.
Men nu har jag iaf konfronterat min lilla mor.
Och hon har bokstavligt talat livslång erfarenhet av rundbalar, både hö och halm. Trots det kan hon ju ha fel...
men-
Hon berättade att om man rullar ut balen och sen låter den ligga (även om det är inomhus) så kan det bli ett tunt lager mögel uppe på. Och då pratar vi om hö som ligger länge.
Inte så att höet verkligen är mögligt, kanske ska man kalla det mugget? Men i alla fall.
Det händer då pga den lilla fukten som finns i luften..

Så nu har iaf jag fått ett litet svar:)

Skulle höet mögla om man lägger upp det, så är det i en fuktig miljö.
Småbalar blir ofta bättre eftersom de har möjlighet att svettas om de inte är riktigt torra. Rundbalar är för stora och måste därför vara riktigt torra när man pressar ihop dem.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ska resa bort om en vecka och tänkte då packa hö för 10 dagar för att underlätta för de som ska sköta om hästarna. Vårat hö är...
Svar
8
· Visningar
1 385
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Företag Hej! Hö i rundbal, plastbal, småbal säljes. Från skördeår 2021 och 2022. Rundbal - 2,10kr/kg + moms Småbal - 2,60kr/kg + moms...
Svar
0
· Visningar
1 795
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 405
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp