Pathmaker

Trådstartare
Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor.

Vi köper balar som ligger mellan 15-16 kg. Vi köper ca 15 st varje gång, betalar trehundra kronor för dessa 15 balar. Det går åt ca 1 st bal om dagen.
Så vi åker och hämtar hö 2 gånger i månaden ungefär. Det går på sexhundra kronor sammanlagt, i månaden. Det tar tid, inte alltid det passar för vår leverantör och jag ser inte direkt fram emot det nu i vintertid, när det blir halt ute på vägarna. :crazy:

Sååå.. Min fundering är, hur hade det varit att köpa en rundbal istället?
Vi har 2 stycken islandshästar som får mat i portioner. Nu ska vi dessutom öka fodergivan med grovfodret eftersom det blir kallare.
Blir det mer ekonomiskt att skaffa en rundbal eller är risken att den hinner bli dålig?

Hur gör ni andra?
Än så länge har vi inget riktigt ställe att förvara höet på eftersom vi håller på att bygga om vårt stall och foderkammaren är inte klar, så vi förvarar höet på en annan plats. Så vi kan inte ta hem massiva mängder med höbalar ändå för att vi inte kan förvara dem just nu.

Är tacksam om någon kan svara och ge mig lite erfarenheter.
 
Sv: Hö

Knappa 1,35 per kg. Billigt :)

Jag skulle inte börja köpa rundbalar, har försökt köpa rundbalat hö några gånger men det är för stor risk att höet inte är bra :(

Eller menar du kanske hösilage i rundbalar?
 
Sv: Hö

Du kan ju börja fodra med minihösilagebalar, brukar ligga på runt 50 kg/st . Men dessa kostar runt 3-4 kr/kilot (dyr produktionskostnad, går åt massor av plast).

Det går nog inte att komma undan så mycket billigare än vad du har det nu :)
 
Sv: Hö

Det knepiga med hö är ju att 1. hitta bra hö (inte dammigt) och sedan 2. behålla det bra (blir snabbt dåligt!).

Storbalar varnar folk för att punkt 1 är skitsvår att få till. Småbalshö torkas ju mycket på skulle mha fläkt, storbalshö har ju inte någon sådan möjlighet alls. Å andra sidan, är det torrt i mitten och bra så känns det som att det är svårt för höet att bli dåligt/dra åt sig fukt iom att det är så hårt pressat?

I mitt fall så är hästen numera känslig för dåligt hö så hösilage blir det självklara valet. Att det dessutom är skitsmidigt att förvara utomhus på pall tills man behöver ta in någon bal och öppna är det väldigt stort plus. Vi köper hem vinterns förbrukning och sedan finns det hemma. Det är dock rätt dyrt. Men å andra sidan har jag bara betalat ca 2.50-4 kr/kg för vanligt småbalshö också och alla partierna vi testade hostade hästen av (dock aldrig kompishästarna). Storbalen var riktigt kass!
 
Sv: Hö

Åh gud! Haha glömde bort att det finns olika varianter och det är ingen idé att jag går in på det för det är jag skitdålig på xD

Vårt hö vi har nu är jättefint och våra hästar ratar annat hö för det. Dessutom säljer vår leverantör (en vanlig bonde) även till en finare ridskola här i närheten och deras hästar är riktigt fina och har reagerat fint på hans hö. Det finns en analys på höet, men jag har inte ens kollat på den eftersom jag sett och hört så gott om höet i övrigt, just från den här snubben. Så jag vill inte byta. Mina hästar trivs så bra med det och det är inte jättedyrt egentligen, det jag mest är obekväm med är att behöva åka så ofta.
Kanske har man blivit lite bortskämd också med sitt hö. Jag har eget stall dessutom så jag har ingen att jämföra med angående hökvalité och priser. Så kanske ska jag bara fortsätta med det jag har :p
 
Sv: Hö

Finns det inte möjlighet att ta hem en större mängd hö så du slipper åka så ofta? Det gjorde alltid jag när jag hämtade själv, då hämtade jag i en stor släpvagn och betalade ca 1700kr per gång och det räckte till 2 hästar i ca 2 månader. Går ju även att hyra mindre lastbilar och ta ännu mer. :)

En annan tjej i stallet hämtade bara 2 gånger om året..

Såg nu att ni inte hade något bra ställe att förvara på, men är det ingen som kan avvara en transport eller släpkärra och ni kan förvara höet i den? Så gjorde vi med torv när det var svårt med förvaring och vi hämtade i lösvikt..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 871
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 228
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp