Höanalys, hjälp

MinHobby

Trådstartare
Hej!

foderanalysen på höet som ingår i stallet har nu kommit, så ni får gärna hjälpa mig att tyda! Har en ponnytravare som i dagsläget bara äter hö, vet inte om jag behöver tillsätta något samt hur många kg han skall äta?

Torrsubstans per kg foder: 83
Råprotein (RP): 49
Smältbar råprotein (smb RP): 20
Omsättningsbar energi (OE-häst) MJ: 8,7
Smb RP/OE- häst: g/mj 2,3

Fosfor: 1,6
Kalcium: 2,9
Kalium: 11,2
Magnesium: 0,9
Natrium: 0,4
Svavel: 0,6

Hoppas någon vill hjälpa mig!:)
 
Det är tyvärr inte så mycket protein i ditt grovfoder så du behöver garanterat lägga till något proteinrikt som t ex lusern.

Den här texten "Smb RP/OE- häst: g/mj 2,3" säger att kvoten mellan energi och protein är 2,3. Den siffran har man fått fram genom att dela summan för smältbar råprotein med omsättningsbar energi d v s 20/8,7=2,3.
En bra kvot ligger ungefär på 6 och en lägre kvot innebär mindre protein så det blir helt enkelt inte tillräckligt med byggmaterial för hästen att bygga muskler o s v av.

Hur många kg din ponny behöver äta är svårt att säga exakt men man ska minst ge 1 kg torrsubstans per 100 kg kroppsvikt och dygn men gärna mer om ponnyn inte blir tjock. Vad väger din ponny i nuläget på ett ungefär?
 
Tusen tack för hjälpen!

Aj det låter inte så bra:down:

Jag vet inte riktigt hur mycket han väger, ett russ på tre år som är ganska klen (sportmodell). Nu har han börjat få kulor på sidorna men ser ännu klen ut. Köpte honom för en månad sedan. Han har blivit orkeslös i körningen, orkar inte riktigt hålla ihop som förut. Kan det bero på detta? Vad kan konsekvenserna bli av ett proteinlågt hö?

Hur vet jag hur mycket lucern han skall ha? Samt vilken sort är bäst? Behöver han något annat?

Fasiken vad svårt det är med foder:(
 
@MinHobby

Det finns foderstatsprogram på nätet så kolla in länken nedan. Där kan du lägga in grovfoderanalysen och prova dig fram. Är inte riktigt säker på vad din ponny kan väga men kanske runt 350 kg beroende på hur stor den är.
http://www.hastsverige.se/foderstatsprogram.html

Jag fejkade en häst som vägde 350 och fick en vettig foderstat, på pappret, med 6 kg hö, 2 kg hackad lusernstrå, 200 gr sojamjöl (mycket protein i det) och 300 gr mineraler (räknade på Granngårdens Avel för det passade bra).

Det är lite trixigt när grovfodret innehåller såpass lite protein som ditt gör.
 
Verkligen inte lätt att få ihop en bra foderstart! Har hållit på sen i torsdags o ännu inte blivit klokare:crazy:

Dom andra i stallet är nöjda, dom vill ha lite protein. Så jag får försöka fixa detta med kraftfoder o mineraler.

Foderstartprogrammet är kanon! Har kollat och Ponnyn väger max 300 kg, så jag har gått efter det.

Vilken lusern är bäst? samt vilket har du gått efter?:)

Har lagt in mellan 5-6 kg hö om dagen, sedan provat olika foder. Men det blir för mycket energi och lite protein, och om jag skall få upp protein så blir det för mycket av allt annat..
Har provar lusern från Vilomix (kvarnaby) och lusern från mustang.

Vad rekommenderar ni? Provade även med sojamjöl men då var jag tvungen att lägga till mer än vad som är lämpligt:(
 
Förstår att det är jobbigt med det grovfodret. Proteinhalten är ju katastrofal. Varför vill dina stallkamrater ha lågt protein?
Det kommer att bli väldigt dyrt att få till en vettig foderstat. Mycket lusern plus nåt koncentrat som potatisprotein och eller soja.
 
Vad rekommenderar ni? Provade även med sojamjöl men då var jag tvungen att lägga till mer än vad som är lämpligt:(

Jag la in både lusern och sojamjöl för att få en vettig mix. Som du säger så kan man ju inte ösa på med hur mycket sojamjöl som helst men lusern är ett grovfoder så där är det inte samma problem. Fast det blir dyrare.
 
Potatisprotein är väldigt proteinrikt. Kraffts lusern innehåller 108/per kg medan potatisprotein 689(om jag minns rätt, en bit över 600iaf)/per kg. Krafft muskel 370
 
Tack för eran hjälp! Dom andra i stallet vill ha lite protein till sina travhästar, så det verkar bara vara jag som är intresserad av en foderstart.

Tror ni detta kan fungera?

6 kg hö
Krafft Muskel 0,5 kg om dagen som innehåller:

Energi ME 12MJ
Energi DE 14MJ
Vatten: 13 %
Råprotein: 40 %
Smältbart Rp: 370 g
Smältbart rp/energi: 31 g/MJ
Lysin: 30 g
Råfett: 4 %
Växttråd: 10 %
Stärkelse: 10 %
Kalcium: 4 g
Fosfor: 3 g
Magnesium: 2 g
Koksalt: 2 g

Vet inte om jag skall gå på 12 eller 14 MJ så jag skrev in 12 MJ. Enligt foderstartprogramet så får han lite mer engergi än vad han behöver, men i övrigt så verkar vi vara hyfsat rätt:confused:
 
Vet inte om jag skall gå på 12 eller 14 MJ så jag skrev in 12 MJ. Enligt foderstartprogramet så får han lite mer engergi än vad han behöver, men i övrigt så verkar vi vara hyfsat rätt:confused:

Prova ett tag och se hur din häst ser ut i hullet. Det måste man alltid göra ändå för det är sällan verkliga hästar stämmer exakt in på tabellerna när det gäller energimängden. Håller den sig fin så är det lagom energi för din häst även om programmet anser att det är en liten avvikelse. Tappar den eller blir tjock så får du finjustera mängden. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Skulle behöva hjälp med att räkna om följande till mg/g per kg TS. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig här? :) Har väldigt svårt...
Svar
4
· Visningar
700
Senast: fourlegs
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 868
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp