Höanalys utan mineraler?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hur räknar man ut hur mkt mineraler hästen behöver om inte höanalysen innehåller Ca och P??
Fick höanalysen på nya stallets hö idag och den ser ut såhär:

Torrsubstans: 86%

Smältbart råprotein: 47 g/kg foder
Energi: 8.0 Mj / kg foder

Råprotein: 91 g/ kg Ts
Smältbart råprotein: 54g/ kg Ts
Energi: 9.3 Mj/kg Ts
Socker: 99 g/kg Ts = 15%
NDF: 592 g/kg Ts

Ni som kan, vad tycker ni om höet? Och hur ska jag göra med mineralerna?:)
 
Sv: Höanalys utan mineraler?

Man måste veta värdena på mineralerna för att kunna veta hur mycket man ska ge. Ofta är kvoten Ca/P tillräckligt hög i grovfoder, men inte alltid, den bonden jag köper hösilage av har alltid nästan lika mycket fosfor som kalk i grovfodret och utan analys hade jag utfodrat helt fel mineralmässigt.

Jag måste alltid ha ett mineralfoder med hög andel kalk och mindre fosfor för att det ska stämma, trots att mina hästar enbart får lite kraftfoder eller inget alls.
 
Sv: Höanalys utan mineraler?

Jaha okej:( får höra med stallägaren om det finns nån mineralanalys då.

Hur ser höanalysen ut, ni som kan? Bra eller dåligt hö?
 
Sv: Höanalys utan mineraler?

För en lättfödd häst lite högt energivärde och lite för högt socker, annars bra kvot.
 
Sv: Höanalys utan mineraler?

Hästen min är ju en shettis, men rätt så normalfödd tycker jag. Det här med högt socker, ska man undvika ge tillskott/betfor/morötter osv för att minska sockerintaget då?
Är nojig då jag hade ett helvete med fånghäst och sockerhalt i somras, minska lilla grönt eller att värdet i höet skiftade i olika balar och han blev dålig igen.:(
Som tur är det inte samma häst jag räknar till nu:)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 418
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag är redigt trött i skallen så när bonden skickade analysen hängde jag inte alls med. Totalt blankt. Kan inte tänka för 5 öre. hur...
Svar
2
· Visningar
904
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 691
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
942
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp