Höanalys?

Buck

Trådstartare
Sitter med ett kg hö i frysen nu och vet inte vart jag ska skicka det :o. Höet kom väldigt plötsligt då bonden ringde igår och frågade om de kunde komma :p hade förväntat mig att få av andra skörden så hade varken riktigt med plats eller tänkt så mycket om vinterns hö än :angel:.
Men jag tog lite prover från flera av balarna innan de plastades och har nu fryst det.
Så nu är frågan.. vad gör jag nu?
Har ingen koll på analys företag eller vad det är man ska ha analys på :confused: ska man ha mineraler och micro eller bara grunden? Är fint och lagom torrt höselage, förra året så behövde man bara ta salt och selen för att komplettera vilket var väldigt härligt. Men den analysen var lagom komplicerad att läsa då det var en ko analys med en liten liten häst del som tillval. Dvs det stod med sjukt mycket som man antingen fick räkna om helt och hållet eller inte behövde..
 
Jag brukar använda Eurofins, tycker att det varit enkelt och smidigt. Beställer och betalar provpåse, är sen bara att följa anvisningarna och skicka in.
Rekommenderar att åtminstone ta provet där kalk/fosfor ingår.
Inte illa att redan få årets skörd ;)
 
Det finns tre analysföretag, Eurofins, Agrilab och Hjortens. De har lite olika paket, men jag håller med om att man minst behöver energi, protein, kalcium och fosfor.
 
Lutar åt agrilab, billigare även med makro och micro mineraler.
Verkar som att det bara är att skicka I en egen påse, dvs man behöver inte beställa ngt och kan bara skicka direkt imorgon :)
 
En fråga till :), det stod att man skulle klippa höet, hur finhackat vill de ha det tror ni? Lucern hack aktigt eller dm långa bitar? Eller mindre?
 
Jag använder equi-analytical.com
Man får 2 analyser till priset av en i Sverige (inkl frakten), samt att den är mer djuplodande och man kan lita på
sockeranalysen.
Jag skickar på en Måndag och har oftast provsvaret tisdag veckan därpå.
 
En fråga till :), det stod att man skulle klippa höet, hur finhackat vill de ha det tror ni? Lucern hack aktigt eller dm långa bitar? Eller mindre?

Jag brukar klippa i 5 cm-bitar. Tror det stod på deras gamla hemsida men kan inte hitta det nånstans nu.
 
Har använt Eurofins men tänkte också testa Equi-Analytical i USA i år. Det var dock ngra år sedan jag skickade in prov själv så minns inte så noga :o Jag gjorde som det stod på företagets hemsida/följesedel.

Intressant dock att i början gjorde jag egna analyser. Ville ha mikro och passade på att kolla hur väl övriga överrensstämde. Det stämde mkt bra med bondens analyser både när de skickat till Agrilab och Eurofins och jag tog eget prov och skickade till Eurofins.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 441
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 681
Senast: Lhas
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: ako
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 900
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp