HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

L

Lord Owen

Nu har jag alltså fått fram höanalysen till höet min häst går på 80% av året. Jag är ingen höjdare på det här med foderstater utan tillhör dem som fodrat lite på en höft. :angel: Så nu vill jag gärna ha hjälp av er här att räkna ut olika exempel på vad min pålle ska ha.

Jag börjar med att berätta om hästen:
11 årig korsning, cob typ från Irland, 155 cm, rätt mkt egna muskler. Han rids normalt 2 gånger om dagen, 6 dagar i veckan, en vilodag. Ridturerna brukar bli runt 35-45 min men även längre. Rider i skogen 4 dagar och tränar resten på bana men det är lite varierande. han konditionstränas även i skogen. Detta är vad jag gör med honom när han är i full kondition. När jag tränar för tränare, vilket händer vår och höst, så är det på lb/la nivå.

Jag har också blivit lite hemmablind så han kanske är lite mullig jag vet inte, då får ni ta med det i beräkningarna också. :p


gspgis.jpg



(bilden är tagen i förra veckan, nyårsveckan, så ser han alltså ut efter att ha varit konvalescent i 4 månader :p )



Just nu:
Just nu är han under igångsättning men jag vill ha en foderstat som funkar när han är i full gång igen. Så det är i första hand det jag vill ha hjälp med. Just nu får han 8 kg hö + ett mineralfoder om dagen.

Vad jag vill:
Jag vill hjälpa honom att bygga upp de muskler han förlorat under vilan så ett foder som är en bra byggsten för att musklerna ska byggas upp. Och gärna att någon hittar ett helfoder som passar in. Typ Fibergi, som jag tycker verkar jättebra, eller liknande. Och det ska vara bra för magen då han är rätt känslig. :crazy:

Jag hade tänkt mig ett färdigfoder, fibergi kanske? Och sedan ge honom ett tillskott för hans ben som heter flexijoint. Hade tänkt börja med fibergi låg och sedan gå över till bas men vet inte ens om det passar honom...så hjälp mig! :D


Värdena från höanalysen:

(allt är i procent på 1 kg hö)


Ts 86,7 %
Råprotein av ts 12,6
Råfiber 10,6 megajoule/kg ts, 9,3 megajoule/kg foder
Smältbart råprotein 87,4 g per kg ts, 76,6 g per kg foder

Kalcium 5,2 g per kg ts
Fosfor 3,1 g per kg ts
Magnesium 30,3 g per kg ts
Kalcium fosfor kvoten 1,7 g per kg ts


Det är ganska mkt protein i höet pga hög klöverhalt.
Han går alltså på 8kg av detta hö per dag nu.
vet inte vad det motsvarar i MJ? :confused:



Så vad jag nu vill ha hjälp med är att ränka ut en foderstat som passar till höet, foderstaten ska vara beräknad för vad han behöver när han är i kondition och som sagt gärna ett färdigfoder men om någon har ork att hjälpa mig med vad han behöver nu så säg bara till. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Det du ger idag räcker gott och väl. 8 kg hö x 9,3 MJ/kg foder ger 74,4 MJ.
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Magdalena skrev:
Det du ger idag räcker gott och väl. 8 kg hö x 9,3 MJ/kg foder ger 74,4 MJ.


Men jag skulle vilja ge honom ett helfoder också då jag inte är nöjd med mineralfodret jag använder. När han jobbar normalt räcker inte höet till, han blir seg kan vi kalla det. Finns det något bra helfoder som man kan ge honom so passar med höet?
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Någon som kan ana hur mkt MJ han behöver per dag? :confused:
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Ingen vänlig själ som vill hjälpa? :cry: :cry:
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Varför är du inte nöjd med mineralfodret?
Nyfiken :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Men Magdalena har ju redan gette dig ett svar...varför duger inte det ? Varför ska du ge ett helfoder då det inte behövs ? Är det för din egen skull...att du tycker synd om hästen eller vadå ?
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Men köp ett annat mineralfoder som passar till höet då?
Det är ju ganska onödigt att stoppa i hästen kraftfoder bara för att komma åt mineralerna...

Jag tror attt din häst klarar sig ganska långt under igångsättningen på bara höet, det är ju ett kanonhö! Börjar han att falla ur så är det ju bara att lägga till lite mer utav det.

Här är 2 förslag:

8 kg hö
50 g Betfor

75 MJ
Smrp/MJ 8,2
Ca 37 g
P 22 g
Ca/P 1,7



8 kg hö
60 g Krafft Ponny

75 MJ
Smrp/MJ 8,2
Ca 36 g
P 22 g
Ca/P 1,7

Som du ser så är tillskotten rätt så försumbara...
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Lord Owen skrev:
Men jag skulle vilja ge honom ett helfoder också då jag inte är nöjd med mineralfodret jag använder. När han jobbar normalt räcker inte höet till, han blir seg kan vi kalla det. Finns det något bra helfoder som man kan ge honom so passar med höet?

Men du kan ju inte NU säga att höet inte räcker till. Du kan inte jämföra hö med hö, det beror ju helt på vad för VÄRDEN du har om det räcker tille ller ej?

och som jag skrevi din andra tråd om det, under förutsättning att han orkar äta tillräckligt med hö så räcker det där även i träning.
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Jahapp. :p Det verkar som om höet räcker till då så många säger det. Som jag sa är jag galet dålig på det här med foderstater. Men alltså, hö + mineralfoder ska alltså räcka i lång utsträckning. :smirk:
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Mynta2 skrev:
Men Magdalena har ju redan gette dig ett svar...varför duger inte det ? Varför ska du ge ett helfoder då det inte behövs ? Är det för din egen skull...att du tycker synd om hästen eller vadå ?


mjaaaa. det är nog för att jag är inkörd på helfoder. :angel:
och för att han inte vill äta mer än runt 9 kg hö om dagen så när han tränas blir det för liote.....tror jag :angel: :p
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Enbart höet täcker i dagsläget din hästs behov. Dock behövs selen och även vitaminer, då sveriges marker ju oftast är väldigt selenfattiga. Detta kan du dock ge i rena vitamintillskott.. Men, jag förstår om du vill täcka dom behoven med ett krafftfoder, och även då få lite skrammel i krubban. Men detta skulle jag göra när jag satt igång hästen för träning, då ett krafftfoder ju även kan ge lite mer kraft i hästen, även om höet ska räcka till. Hästar är olika.. Men bara du ger tillräckligt med energi så ska det räcka. Det beror ju också på hur mycket hö din häst kan/vill äta.

Mvh Nina
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Jo, jag räknade ut att just nu räcker det med 7,2 kg hö + mineralfoder. Men när han kommit igång igen (om han gör det..) så får jag väl räkna om då :p
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

Har du köpt din häst från Strängnäs? *nyfiken*
 
Sv: HÖanalysen Klar, FoderstatshjÄlp! SnÄlla!!

amalia skrev:
Har du köpt din häst från Strängnäs? *nyfiken*


Ja, han är därifrån. Jag pm:ade dig! :bump:



Tycker ni annars att han ser ut att vara i bra hull?
Eller ska jag lägga upp en bild utan sadel så man ser ordentligt? :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 636
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har fått tillbaka höanalysen och har lite svårt att hålla rätt på allt. Eftersom jag i grunden har svårt för siffror och dessutom har en...
Svar
5
· Visningar
619
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 885
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp