Höautomat

Smurfmodesty

Trådstartare
Är det någon här som byggt en egen hö automat?

Skulle vilja göra egna lådor som öppnas med hjälp av timer och magnet, men undrar om det finns någon här som har gjort någon sådan och har tips på hur man gör?

Annars om någon har tips på hur man bygger en högrind, en sådan som öppnas också med hjälp av timer.
 
Sv: Höautomat

Det skulle jag också vilja veta, har varit inne på att fixa en lunchgrind jag med.
 
Sv: Höautomat

Skriver några rader så att jag hittar tillbaka hit!

Jag har själv suttit och funderat på en höautomat.
Men jag har funderat på en med mekanisktimer istället. Har blivit lite nojig efter att Gudrun och Per dragit fram, går strömmen så kommer inte automaten öppnas och pållarna blir utan hö.

Det ska visst vara någon utanför samhället där jag är uppvuxen som har gjort egna lådor. Har bestämt med en annan stallägare att vi ska dit på studiebesök om ett par veckor.
Får jag med mig något matnyttigt kommer jag att rapportera!!
 
Sv: Höautomat

Det är jag också intresserad av att veta! Har pratat med min man som är uppfinningsrik men han orkade inte fundera ut nåt, så kanske nån annan har tänkt så får han bara bygga?;)
 
Sv: Höautomat

Mina nya stallvärdar har ju grovfoderautomater ute i hagarna som är "låsta" med magneter och styrs via elnätet. Det fungerar så att bottenplattan hålls uppe med magneter och sedan "avmagnitiseras" de och lucka faller ner.

De automater som ska finnas vid min staldel är inte klara ännu, men om du påminner mig via PM (helst genom det andra forumet), så kan jag rapportera med bilder sedan.
 
Sv: Höautomat

För 20 år sen var det vanligt med en variant så att kornas fodergrindar öppnades ett visst klockslag.

Grunden var en gammaldags väckarklocka, en sån med vred på baksidan.
När klockan ringde, snurrade vredet, vilket gjorde att den pinne man satt i spänn när man ställde klockan, släppte, vilket gjorde att en tygnd for ner, coh drog i en lina, som öppnade kornas grindar.

Oerhört driftsäkert.
De varianterjag såg var faktiskt köpta, (av de laval?), men är man händig kan man säkert ordna nåt bra till hästarna också.

Fördelen är ju att klockan ringer, och hästarna lär sig komma i full galopp när maten serveras.
 
Sv: Höautomat

Ahhh, som Kalle Ankas täckesavdragare på julafton. Enkelt men smart.
// Linda
 
Sv: Höautomat

Jag har foderautomater för lunchhö med magneter och timer, kopplat till 12volts bilbatteri. Lyckades bygga dem hyfsat billigt själv i plåt (grannen gjorde sina i trä, inte att rekommendera). Men så har jag en händig sambo som är smidessvetsare, det underlättar. Timern (som är på 12h, fungerar som en äggklocka och är bättre än grannens digitala) och magneter köpte jag av en av de större säljaren/tillverkaren av sådana här automater. Har fungerat PERFEKT i snart tre år och är den bästa investering jag gjort.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Höautomat

Lämpliga magneter för foderautomater köper du hos Elomek AB (http://www.elomek.se/). De är avsedda för att hålla uppe branddörrar egentligen och därför rejät starka.

Jag köpte Magnet typ 711 (24V) + magnetankare typ 718. Det går att köra 24-voltmagneten på 12V också, det enda är att man får mindre hållkraft. Man behöver även en transformator från 230V AC till 24 V DC och ett tidur om man ska mata från eluttag.

Däremot är det svårt att hitta tidur för batterilösningar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Sv: Höautomat

Hej Smurfmodesty!

Det finns ett företag som säljer hö automater som verkar vara väldigt enkla och bra. Kolla på hungryhorses.se dom säljer höautomater.
 
Sv: Höautomat

Det finns en riktigt smart foderautomat som inte går på el eller batterier, utan fungerar som en äggklocka. Den behöver inga magneter eller andra konstiga anordningar. Gå in och kolla på (http://www.hungryhorses.se/) de är special gjorda för hästar. De har lite olika varianter på hur man vill ha det.
 
Sv: Höautomat

Jag har prövat både lunchbox och lunchgrind till mina hästar.

Lunchboxen var skitdålig och jobbig att hålla på med, nu ligger den i en lada och samlar damm. Fick dra ut el i hagen till den, gillar inte att ha massa elsladdar överallt. Hade även på bilbatteri men det funkade inte alls så bra som det borde. I den hagen gick det bara en häst, men själva boxen var ganska liten så det fick inte plats så mycket hö. Har man fler hästar får man ju även ha flera boxar. Vilket blir en ganska dyr historia. Jobbig att montera upp i och med att man själv skulle nå och lägga i höt samtidigt som hästen inte skulle komma åt boxen. Det slutade med att vi hade en eltråd runt själva boxen för att hästen inte skulle vara där och bita. Men det gjorde ju att det blev lite komplicerat när det väl släppte och hästen står och äter.... då var det ganska lätt att hon kunde få en elstöt om hon inte var uppmärksam.

Just nu har jag bara lunchgrind till mina hästar. Har haft det i två år utan några problem. Fungerar som en äggtimer som man vrider upp på morgonen. Sen släpper den själva grinden och handtaget vilar på en tyngd så det åker direkt bort från själva hålet. Kostade inte så jättemycket heller, tror att jag betalade ca 1000 kr för den.

:laugh:
 
Sv: Höautomat

4500 kr är ju rena rånet :eek:, då det finns välfungerande lunchgrindar får runt 1000 kr.

:laugh:
 
Sv: Höautomat

Vi har foderautomater (hemmabyggen) både till frukost (i stallet) och lunch i hagen. Går på timer och skulle det bli strömavbrott släpper magneten och pållarna har i vart fall fått käk - om än kanske inte på rätt tid. Praktiskt också eftersom hästarna till vardags går ut 06.00 och ingen vill ju stå så dags och vänta på att de ska tugga färdigt. Höet är slut när man kommer och kraften hinner de äta när man lägger på täckena.
 
Sv: Höautomat

Hos min förra medryttarhäst hade dom en liten hage i den vanliga hagen, där la hon in högar med hö varje morgon och sedan vid lunchtid så öppnades grinden (med hjälp av magnet och någon slags timer) så kunde dom gå in och äta :) smidigt!
 
Sv: Höautomat

Ingen som har någon ritning??

Att betala flera tusen per grind el låda funkar inte riktigt...
Vi kommer behöva några stycken, och tycker det är kul att fixa och grejja.
Men frågan är bara hur man gör :D
 
Sv: Höautomat

skaffa en vanlig grind på gångjärn, sätt en hyffsat stark fjäder/gaspistong eller dyl som vill "öppna den", sätt en stark magnet som går på <24v som håller dörren stängd..

det blir inte många hundralappar utöver vad grinden och det eventuella inhägnaden för hö kostar.
 

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
897
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
670
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 148
Senast: LiviaFilippa
·
Småbarn Jag skulle vilja testa att besöka öppna förskolan i kommande vecka för att aktivera 2-åringen när han inte har förskola. Men jag tycker...
Svar
13
· Visningar
1 106
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp