Höförvaring - avfuktare?

the_connemara

Trådstartare
Jag fick en snilleblixt igår :angel: Eller ja, en idé iaf.

Hö är ju lite svårt att förvara vid fuktigt väder. Hemma (Halland) har vi halm under och runt om höet, då håller det sig fint oavsett från vilken höbonde vi köper av. Men det blir ju ett jäkla packande och körande fram och tillbaka då vi inte ha allt hö hos hästarna (som dock mamma matmor står för :o).

Efter lite studerande av LBK-pärmen så ska man ju inte förvara mer än 10 m3 foder/strö eller lättantändligt material i samma brandcell som hästarna. Vilket dock inte verkar vara så noga IRL (utifrån andra godkända stall jag sett), men man vet ju aldrig hur hård nissen där man väl bygger är (ska bygga nytt från grunden). Dessutom hade det varit smidigt om man kunde köra strö och grovfoder rakt in under tak, exempelvis genom en port, vid hämtning.

Idéen var då att ha en port in till ett rum, en egen brandcell, där man lastar in hö och halm (och ev torv?), lagom stort just för detta och inte mer. Från det rummet har man en branddörr bred nog för en lämplig kärra att köra någon/några balar foder/strö in till hästarna för ev mellanförvaring där man väger upp mat/kör ströet direkt in i boxen eller förvarar halvfulla balar strö.

I det här lilla rummet, skulle man inte kunna ha någon typ av avfuktare som höll luften där inne lite torrare? Så att höet inte har en massa fukt att dra åt sig? Man lastar ju inte in dåligt/fuktigt hö såklart utan normalt hö klarar ju sig i en normal miljö. Det är ju alla de dagar som det är fuktigt i kära lilla Sverige (Skåne för min del) som höet kan ta stryk av.

Nå, vad tror ni om min snilléblixt :angel: :D
 
Sv: Höförvaring - avfuktare?

Ja, har du obegränsat med pengar så är det ju inget problem, men en avfuktare kostar en del att plugga in och hålla igång.

Varför duger inte en skulltork? (som man kör nu och då)
 
Sv: Höförvaring - avfuktare?

Haha, till 100 balar hö och halm i ett stall utan skulle :D

Jag har ingen erfarenhet av avfuktare som du hör :angel: Fick nog idéen av att alla som vill torka täcken/hålla torrt i sadelkammaren fick tips om avfuktare.

Tanken var ju att rummet skulle vara så gott som fullt om man hämtat ett lass av varje pryl som beräknas användas. Ex att man max ska få in ett lass hö, ett lass halm och en pall torv om man planerar hämtningen så. Alltså inget megastort tomt utrymme som kräver en enorm luftmängd. Är torven snarare något som avger fukt (även inplastat) så sätter man klart in den någon annan stans.
 
Sv: Höförvaring - avfuktare?

Jag hade hellre satsat på plastat grovfoder, för att kunna hålla en bra hygienisk kvalité. Särskilt om du ska förvara det med torv etc.

P.S Skulltork har inte med det geografiska läget att göra, det är uppbyggnaden av torken. Men den funkar ju inte om du ska förvara annat där.
 
Sv: Höförvaring - avfuktare?

:eek: Jag vill ha höööö, haha. Dessutom gör 2 hästar inte av med så himla mycket, iaf skulle det ju vara småbal. Men jag gillar inte plastat grovfoder, är väl för att jag är uppvuxen och van vid hö i småbal.

Torven behöver inte bestämt förvaras med hö och halm, det var bara en tanke.
 
Sv: Höförvaring - avfuktare?

Men en skulltork kör ju in fukten i höt om man använder den vid hög luftfuktighet ?

Förövrigt så tror jag det är svårt med att hitta en avfuktare med IP54 ?
Och undrar om iden inte stupar där , men jag är ingen elektriker och har aldrig kollat vilket IP nr det är på avfuktarna.

Mia
 
Sv: Höförvaring - avfuktare?

finns avfuktare för stall men ligger oftast i prisklass 16.000-20.000kr
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 905
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
1 918
Senast: Kicki081
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 428
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 588
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp