Höft/ländryggsproblem, hur leva?

V

veronican

Hur lever era hundar med höft/ländryggsproblem?
Hur mycket motion, vad undvika, vad betona?
Vad äter de? Medicin, tillskott?
Annat i tillvaron man bör tänka på?

Skulle hemskt gärna vilja ha lite tips, råd och kanske en och annan solskenshistoria.

Kvittra1.jpg
[/IMG]

Mina föräldrars 8-åriga schäfer har fått besvär med bakdelen sedan några veckor -en månad tillbaka. Veterinär har undersökt henne och hon har precis inlett en kur med Rimadyl och glucosamin. Hon är så nere, ser så trött och ledsen ut :cry: Hon har ont, vill knappt gå ut och gå ibland, men kan ändå t ex hoppa upp i bilen själv och stelheten och ömheten varierar lite. Hennes rörelsemönster är "vingligt" och hon "tappar baken" lite grand.

Veterinären la märkte till att hon tappat muskler i bakdelen, samt att hon ömmade i både ländrygg, höftled, knäled och lite nedåt hasen, men hon spände sig mycket vilket gör det svårt att veta exakt vart grundorsaken sitter. Vi provar denna kuren en månad nu för att se om hon svarar, annars får det fortsättas utredas.
Hon är aldrig röntgad vad jag vet, de köpte henne som 1-åring.

Kvittra2.jpg
[/IMG]

Saken är att för ca 3 år sedan köpte mina föräldrar en till schäfer, en valp. Den hunden har en galen energi, fortfarande och dessa två har sannerligen sprungit, busat och levt tillsammans. Numera är gamla hunden arg på lillan och orkar givetvis inte leka med henne. Mina föräldrar tycker nog det är mer lyckat än jag tycker... De har mycket olika psyke, den äldsta har alltid varit "lillgammal", klok, otroligt lugn och mysig. Den yngsta är mer tokig, ivrig, lite klumpig men alltid pigg och lekfull och låter ännu den äldre hunden bestämma.

Jag är ganska engagerad i detta och ordnade med veterinären t ex då mina föräldrar har lite väl mycket att göra ibland och jag älskar denna vovve, så jag skulle bli jätteglad för tips om hur man kan göra hennes framtid och "sista år" så bra som möjligt. Pappa är mycket aktiv och har alltid gått långrundor med hundarna, tränat spår, dragit med dem när det är snö, badar med dem osv. De har som sagt också lekt otroligt mycket och hårdhänt med varandra, den lilla försöker alltid jaga upp gamlingen..
Kanske för aktivt för gamla hunden numera?

Behöver nog älta det lite, smärtar så i hjärtat mitt att se henne ha ont :(

Mycket tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Jag har en 8årig riesentik,med taskiga höfter..

I somras var hon riktigt dålig,och vi räknade att hon var på slutet,sommaren skulle hon få,sen skulle vi ta bort henne!

Hon fick en Rimadyl och glucosamin..Blev väldigt seeeg,pratade då med vet,denne föreslog att dosen skulle minskas lite,då piggnade hon till!

Sen trappade vi ner på Rimadylen och sen slutade,och jag vet egentligen inte vad hon led av..för nu 8 mån senare,så äter hon endast glucosamin,inga andra piller..

Och vi ha en pigg sak,som beter sig som en valp,lattjar och far runt,hoppar gladeligen in i bilen,ja listan kan göras lång! Som inte ätit piller på ca 6 mån!

Jag tog över henne när hon var 4,och då bantade jag henne,byggde upp muskler sakta men säkert,och sen dess har hon hållit både hull och muskler,för det är viktigt!

Hon hade en svacka i somras,men nu är den som bortblåst!

Så länge hon har god livskvalite får hon hänga med,men när den börjar svikta,då tar jag bort henne!
Vill inte se henne ligga och tyna bort,och knappt kunna ta sig ur sin säng,eller inte orka promenader!
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Jag känner igen allt du beskriver på min hund som levde med försämrad muskelstyrka och ömmande höfter i 1 år efter diagnosen. Men hon blev inte vinglig bak förrän en månad innan hon togs bort. Hon fick Metacam och Glucosamin. Metacammet reglerade jag efter hur ont hon verkade ha. När hon var smärtstillad försökte jag minska mängden medicin för att magen skulle få det lite lugnare och så delade jag upp medicineringen på morgon och kväll. Men det som verkligen gav henne den tid hon fick var simning och motion i egen takt. Hon hängde med så mycket hon ville och var alltid lös. På slutet gick det väldigt fort och på två veckor var bakdelen mycket sämre än tidigare. Hon blev nästan 14 år. Mitt tips är att du försöker hitta någonstans att simma dina föräldars hund.
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Nu kanske dethär inte är vad du vill läsa just nu men...

Om ni inte ser någon tydlig förbättring nu när hon går på smärtstillande så bör ni kanske inse att tiden har runnit ut för er vän.

Då skulle jag fokusera på att få henne så smärtlindrad som möjligt och göra hennes sista tid så underbart underbar som ní kan och sedan ta adjö.

Det är tungt, jag vet.

Styrkekram.
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Nu kanske dethär inte är vad du vill läsa just nu men...

Om ni inte ser någon tydlig förbättring nu när hon går på smärtstillande så bör ni kanske inse att tiden har runnit ut för er vän.

Då skulle jag fokusera på att få henne så smärtlindrad som möjligt och göra hennes sista tid så underbart underbar som ní kan och sedan ta adjö.

Det är tungt, jag vet.

Styrkekram.

Jag förstår hur du menar, men idag är dag nr 3 på kuren ;) och veterinären sa att det kan ta uppåt 5 dagar innan resultat märks. Så än håller vi tummarna, hon ska äta rimadyl i 30 dagar. Jag har heller inte träffat henne idag, ska dit nu.

Men skulle hon inte bli bättre alls under dessa 30 dagar så sa ju även veterinären att det kanske inte finns nåt annat att göra...

Men än har hon bara varit dålig i några veckor och som sagt endast fått medicin i 3 dagar, så jag hoppas, hoppas, hoppas inte hennes tid är slut.


Är det vanligt att en hund som varit frisk hela livet skulle pang, bom få så ont att det är avlivning inom en månad eller två? :eek: Jag är ingen hundexpert...
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Jag skrev ju att ni ska ge smärtstillande medicinen en chans först ...

Eftersom hon aldrig är röntgad så vet du ju inte om hon haft problemet hela livet, har hon dåliga höfter slår det igenom någon gång i livet oftast.
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Nej det är verkligen jättesynd att de aldrig röntgade henne som ung.

Jag hoppas och håller tummarna iaf, idag såg hon på blick och uttryck piggare ut och hade själv velat med ut och gå. Hon såg också lite grand bättre ut i gången faktiskt.

Men jag förbereder mamma och pappa på att det nog är något de kommer få ta hänsyn till resten av hennes liv. Pratat lite idag om att kolla upp simmöjligheter bla.

Det jag är orolig för är om den yngre hundens lekhumör inte är bra för henne?

De är också inställda på att om hon skulle lida, ha ont, inte vilja gå ut och gå så ska hon inte behöva leva. Men jag hoppas inte den dagen är än. Usch, det känns ju som min hund också, när de köpte henne så bodde jag ännu hemma och jag är hundvakt ganska ofta nuförtiden.
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Jag känner igen allt du beskriver på min hund som levde med försämrad muskelstyrka och ömmande höfter i 1 år efter diagnosen. Men hon blev inte vinglig bak förrän en månad innan hon togs bort. Hon fick Metacam och Glucosamin. Metacammet reglerade jag efter hur ont hon verkade ha. När hon var smärtstillad försökte jag minska mängden medicin för att magen skulle få det lite lugnare och så delade jag upp medicineringen på morgon och kväll. Men det som verkligen gav henne den tid hon fick var simning och motion i egen takt. Hon hängde med så mycket hon ville och var alltid lös. På slutet gick det väldigt fort och på två veckor var bakdelen mycket sämre än tidigare. Hon blev nästan 14 år. Mitt tips är att du försöker hitta någonstans att simma dina föräldars hund.

Tack för att du delade med dig om din hund! 14 år var ju ändå ett långt liv, men sorgligt att behöva se sin hund ha ont.

Tack för simtipset! Har pratat med föräldrarna om det idag, ska kolla upp lite vad det finns för simmöjligheter här i krokarna. Var det något slags rehab-center du var och simtränade din hund på eller vart brukar man hitta hundsim-möjligheter? Min faster hade eventuellt hört talas om någon uppfödare som hade hundsim.

Hur ofta simtränade du din hund?
:bow:
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Jag har en 8årig riesentik,med taskiga höfter..

I somras var hon riktigt dålig,och vi räknade att hon var på slutet,sommaren skulle hon få,sen skulle vi ta bort henne!

Hon fick en Rimadyl och glucosamin..Blev väldigt seeeg,pratade då med vet,denne föreslog att dosen skulle minskas lite,då piggnade hon till!

Sen trappade vi ner på Rimadylen och sen slutade,och jag vet egentligen inte vad hon led av..för nu 8 mån senare,så äter hon endast glucosamin,inga andra piller..

Och vi ha en pigg sak,som beter sig som en valp,lattjar och far runt,hoppar gladeligen in i bilen,ja listan kan göras lång! Som inte ätit piller på ca 6 mån!

Jag tog över henne när hon var 4,och då bantade jag henne,byggde upp muskler sakta men säkert,och sen dess har hon hållit både hull och muskler,för det är viktigt!

Hon hade en svacka i somras,men nu är den som bortblåst!

Så länge hon har god livskvalite får hon hänga med,men när den börjar svikta,då tar jag bort henne!
Vill inte se henne ligga och tyna bort,och knappt kunna ta sig ur sin säng,eller inte orka promenader!

En solskenshistoria med, vad härligt!
Hoppas verkligen denna vovve kan ha samma tur!

Vad för glucosamin ger du? Verkar finnas många olika sorter...
"Vår" hund verkade piggare idag på ögonen och rörde sig lite bättre, hade själv talat om idag att hon ville gå ut och gå ihop med den yngre hunden! Jag hoppas hon svarar bra på medicinen.
:bow:
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Ja alltså jag förstår hur ni känner det gör jag verkligen och jag lider med er.

Usch det här är baksidan med att äga djur :(

Hoppas dock hon svarar på medicinen inom rimlig tid ...

/ C håller tummarna.
 
Sv: Höft/ländryggsproblem, hur leva?

Ingen mer med erfarenhet utav detta??
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 128
Senast: Badger
·
Hundhälsa Jag har en 10 årig Weimaranertik som plötsligt för några dagar sen flyger på min 15månaders vorstehtik , till synes helt oprovocerat...
Svar
14
· Visningar
1 863
Hundhälsa Nu har det gått tre veckor sedan Kryza gjorde illa sitt knä. Som det ser ut kommer hon förhoppningsvis opereras i slutet av september...
2
Svar
23
· Visningar
4 671
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 620
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp