Hög feber, INGA andra symptom

C

classic

Inne på andra dygnet av hög feber (40-41 grader)
hos valack 5 år.
Vet vill att vi avvaktar då han tror att det är en virusinfektion. Han vill helst inte ge febernedsättande så länge hästen äter bra.

Hästen äter och dricker alltså bra, har inget näsflöde el hosta, inga svullna ben, normala slemhinnor , inget vingel.

I princip så finns det ingenting annat än hög feber. Han är naturligtvis lite hängig, men är inte avstängd eller apatisk.

Det är en piggelin häst i vanliga fall och febern kom över natten. Hästarna står på stall, men är normalt ute hela dagarna, och dagen innan han blev dålig var han sitt vanliga, busiga och pigga jag.
Det jag däremot vet är att just denna häst äter ALLT. De andra väljer bort smörblommorna och andra giftiga växter medans den här lilla killen slukar det mesta utan urskiljning. Inklusive löv,grenar, jord och spån.

Varken människor el hästarna på gården har varit i kontakt med några andra hästar el stall på drygt två veckor MINST (men det kanske inte har någon betydelse när det gäller vissa typer av virus?)
Stallet ligger avskiljt och varken människor eller andra hästar kan passera förbi hagarna.

Inga andra hästar är varken snoriga eller har temp.

Då jag är orolig för att det kan vara något annat än virus undrar jag om det är någon som har varit med om något liknande?
(Skulle det kunna vara någon typ av förgiftning tex?)
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Låter mycket otroligt med så hög feber och inga andra symtom av förgiftning. Jag tror som din veterinär på en virusinfektion, ibland se man luftvägssymtom, ibland kommer de efter febertoppen, och ibland inte alls. Om det inte skulle vara ett virus så tror jag starkast på anaplasma, men eftersom det inte behöver behandlas om hästen inte mår bra (och behandlingen i sig är riskfylld), så är det inte så mycket att göra.
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Låter mycket otroligt med så hög feber och inga andra symtom av förgiftning. Jag tror som din veterinär på en virusinfektion, ibland se man luftvägssymtom, ibland kommer de efter febertoppen, och ibland inte alls. Om det inte skulle vara ett virus så tror jag starkast på anaplasma, men eftersom det inte behöver behandlas om hästen inte mår bra (och behandlingen i sig är riskfylld), så är det inte så mycket att göra.

Anaplasmos skall definitivt behandlas i akutfas oavsett vilka symtom som syns eller inte, det är i akutfas man mycket framgångsrikt får bukt på sjukdomen men kan vara lögn att lyckas med när de visar symtom när de gått ur akutfasen. Det är en mikroskopisk andel hästar som drabbas av problem av behandlingen framförallt om du ställer det i relation till hur många som drabbas av kroniska problem om man inte behandlar. Veterinärer med stor rutin på sjukdomen tvekar inte en sekund utan att behandla alla fall så fort som möjligt.
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Be vet ta ett pcr utstryksprov för anaplasmabakterier. Ingen sjukdom att leka med eller att vänta ut, det är i akutfasen man har störst chans att få bukt på den utan permanenta skador.
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Nu råkar det vara så att just denna häst har haft anaplasma.

Fick på betet, behandlades, svarade omedelbart på behandlingen och inte ett spår av sjukdomen har märkts av sedan dess

Han blev sig lik igen och blev friskförklarad.

Det är väl inte möjligt att de kan få det två ggr? eller är det möjligt, bara osannolikt?

(Vet tror inte att detta har ett dugg med hans tidigare sjukdom att göra.Jag frågat då det var det första jag tänkte på!)
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Vi har haft fem hästar med just det du nämner denna sommaren. Skithög febertopp, men utan andra symptom. En av dem blev lite slö och åt lite sämre än vanligt. Vet trodde virus, blodprov togs med lite låga värden men inget allvarligt. En av hästarna i stallet (16åringen) hade träffat andra hästar några dagar innan första hästen insjuknade, vilka vi senare fick reda på att de varit sjuka med liknande symptom/brist på symptom. De var sjuka mellan 2 dagar (den äldsta av de insjuknade, 7år) till 5 dagar (den yngsta, en 1åring). 8åringen som varit ute och rest mycket, hennes månadsgamla föl vid tillfället samt 16åringen blev inte sjuka alls. De som blev sjuka var 1år, 6år och 3 x 7år.

Vi vet fortfarande inte vad det var. Hästarna är nu pigga och glada, hel friska och blodvärdena var normala när blodprov togs bara lite mer än en vecka efter insjuknandet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Tack, hade hoppats på att någon hade sett ngt liknande och som inte var så "farligt".
Känns alltid lite lugnare.
Min magkänsla säger att detta inte är den "vanliga" förkylningen eller influensan.

Det jag tycker är konstigt dock är att om det är ett virus, var i h-vete har vi fått det ifrån?
Ni kunde ju härleda det till en häst som varit och träffat andra, jag VET att hästarna här inte har haft någon kontakt med andra på flera veckor. Varken direkt eller indirekt.
Eller hade min kundvagn på ICA precis före mig används av en hästtjej som just kommit från stallet....hm....
Hoppas på det.
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Nu råkar det vara så att just denna häst har haft anaplasma.

Fick på betet, behandlades, svarade omedelbart på behandlingen och inte ett spår av sjukdomen har märkts av sedan dess

Han blev sig lik igen och blev friskförklarad.

Det är väl inte möjligt att de kan få det två ggr? eller är det möjligt, bara osannolikt?

(Vet tror inte att detta har ett dugg med hans tidigare sjukdom att göra.Jag frågat då det var det första jag tänkte på!)

De kan tyvärr få det hur många gånger som helst. Det är ingen sjukdom dom blir immuna mot tyvärr. De har lite större motståndskraft så länge de har antikroppar kvar i blodet men de försvinner på några månader efter att de varit sjuka och blivit behandlade.
Har han dessutom fått det tidigare i området så vet du ju också att smittan finns i området (vissa område är mer eller mindre nersmittade).
 
Sv: Hög feber, INGA andra symptom

Vi har haft fem hästar med just det du nämner denna sommaren. Skithög febertopp, men utan andra symptom. En av dem blev lite slö och åt lite sämre än vanligt. Vet trodde virus, blodprov togs med lite låga värden men inget allvarligt. En av hästarna i stallet (16åringen) hade träffat andra hästar några dagar innan första hästen insjuknade, vilka vi senare fick reda på att de varit sjuka med liknande symptom/brist på symptom. De var sjuka mellan 2 dagar (den äldsta av de insjuknade, 7år) till 5 dagar (den yngsta, en 1åring). 8åringen som varit ute och rest mycket, hennes månadsgamla föl vid tillfället samt 16åringen blev inte sjuka alls. De som blev sjuka var 1år, 6år och 3 x 7år.

Vi vet fortfarande inte vad det var. Hästarna är nu pigga och glada, hel friska och blodvärdena var normala när blodprov togs bara lite mer än en vecka efter insjuknandet.

Det låter ju som att det var virusabort ni hade, en annan sjukdom som också bara kan ge feber utan andra symtom, fölstoet var väl vaccinerad under dräktigheten mot virusabort vilket gav henne och hennes föl skydd mot det, äldre hästar (16 åringen) har ofta träffat på den sjukdomen någon gång iom att den väldigt ofta graserar runt på tävlingsplatser o dyl då den är så lätt att missa pga avsaknaden av symtom och byggt upp immunförsvar mot den. Brukar just vara de lite yngre hästarna som blir "sjukast" av den.
 

Liknande trådar

Hästvård En häst i stallet var i måndags på träning, helt normal och superpigg som den brukar. Dagen efter var den som vanligt vid lunchen men vi...
Svar
18
· Visningar
6 243
Senast: LochL
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: dreampower
·
Hästvård I morse när jag skulle släppa ut hästarna var min femåring hängig. Han hade inte ätit, vare sig natt eller morgonhö. Inte druckit...
Svar
15
· Visningar
8 482
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp