Hög puls, 110 slag/min

Saeta

Trådstartare
Jag har sen ca 2,5 vecka börjat med Concerta igen. Jag började med lägsta dosen 18 mg. Inga biverkningar alls. Så i fredags fick jag ett okej från min läkare att höja dosen till 36 mg. Jag har på kvällarna fått en rejält hög puls. Hjärtat slår och dunkar. Det är sjukt obehagligt och jobbigt och jag är helt varm. Har lite tungt att andas också, men inte så pass att det blir ansträngande. Bara jobbigt.

Jag ska prata med min kontaktsjuksköterska imorgon. Men tänkte höra lite här. Har ni som ätit Concerta eller liknande också fått högre puls? Gick det över, är det farligt, osv osv? :) Det är som sagt bara på kvällen det kommer. Eller det är bara då jag märker av det. Det sticker lite i fötter och armar också, som när man hyperventilerar. Några fåtal gånger har det även gjort ont i vad jag tror är hjärtat. Typ att det hugger till lite, inte så jätteont men det liksom känns. Hänt allt som allt kanske 5 gånger sen i fredags.

Jag tar medicinen mellan 7-8 på morgonen.

Någon som vet? Hjälp :/
 
@Niyama Kanske inte, men googlar man på en puls som ligger på 110 slag/min för en vuxen så står det att det kan leda till syrebrist i hjärnan och i sin tur hjärtattack... Borde kanske inte googla. Fan, jag vinner VM guld i hypokondri
 
Var jag den enda som de hade stenkoll på när det gällde blodtryck etc. vid starten på min medicinering? Skulle tas enda tills jag kom upp i min fulla dos dag av sjuksköterska (som tur vad fanns på skolan, gick då i 7-8an så det var länge sedan) eller mamma (lite under hennes nivå men blodtryck kan hon ju ta ;) )

Detta trotts att jag är kärnfrisk och just har ett väldigt lågt blodtryck/puls (även med concertan) eftersom man är rädd för just högt tryck/puls när man trappar upp medicinerna.
 
Var jag den enda som de hade stenkoll på när det gällde blodtryck etc. vid starten på min medicinering? Skulle tas enda tills jag kom upp i min fulla dos dag av sjuksköterska (som tur vad fanns på skolan, gick då i 7-8an så det var länge sedan) eller mamma (lite under hennes nivå men blodtryck kan hon ju ta ;) )

Detta trotts att jag är kärnfrisk och just har ett väldigt lågt blodtryck/puls (även med concertan) eftersom man är rädd för just högt tryck/puls när man trappar upp medicinerna.

Nejdå, blodtryck och puls kollas för mig regelbundet också, det är därför jag vet att pulsen är normal och blodtrycket lågt. :D
 
  • Gilla
Reactions: KSF
@Niyama aa :) Alltså jag tror nog att det är lugnt. Vet ju att det är en vanlig biverkning... Men som en trygghet kan jag ju ringa om jag ligger och grubblar :P

Imorgon ska jag sänka tillbaka till 18 mg
 
Min syster har haft problem med för högt blodtryck och hjärtklappning av concerta med (hon äter ändå 54mg nu :/ ). Hon har dock aldrig på någon medicinering (hon har provat i stort alla ADHD-preparat på marknaden) fått så täta undersökningar som ni i tråden. Hon har tur om hon har fått uppföljning med sin SSK varannan vecka, vilket alltså inte är vanligheten alls. Men så är den psykcentral vi besöker nåååååågot överansträngd minst sagt :/
Har jag sagt att jag är med min syster och skäller på psykmottagningen väldigt mkt?:meh::mad:
 
Ehm, jag träffar sjukvården en gång i halvåret :D Äter 72 mg Concerta på morgonen vid 6 och fyller på med 18 mg mitt på dagen vid intensiva dagar. Har inga problem med varken puls eller blodtryck.
 
:rofl: Ja :p

Om du är orolig nu inatt kan du ju ringa sjukvårdsrådgivningen.
Sorry, men vad tror du att TS får för nytta av det?
Nej, att prata med kontaktsköterskan som planerat är nog bäst.

Dessvärre tror jag inte att 1177 har så mycket ytterligare att erbjuda under en natt.
 
Sorry, men vad tror du att TS får för nytta av det?
Nej, att prata med kontaktsköterskan som planerat är nog bäst.

Dessvärre tror jag inte att 1177 har så mycket ytterligare att erbjuda under en natt.
Det är klart det är bäst att prata med kontaktsköterskan som planerat men TS har en tendens att jaga upp sig och bli väldigt orolig så jag tänkte att hon antagligen kunde få lugnande besked från sjukvårdsrådgivningen. Inte istället för kontaktsköterskan utan i väntan på.

Varför så otrevlig ton? :confused:
 
När jag hade Ritalin (samma verksamma ämne som Concerta men annan frisättning) så fick jag förhöjt blodtryck och puls + hemsk hjärtklappning på nätterna. Så jag slutade ta den.
Vet att en del får betablockerare mot de biverkningarna.
Nu har jag Elvanse, som har färre biverkningar sägs det, jag hade lite hjärtklappning i början men nu är det oftast lugnt.
 
Snabb
Det är klart det är bäst att prata med kontaktsköterskan som planerat men TS har en tendens att jaga upp sig och bli väldigt orolig så jag tänkte att hon antagligen kunde få lugnande besked från sjukvårdsrådgivningen. Inte istället för kontaktsköterskan utan i väntan på.

Varför så otrevlig ton? :confused:
Håller på dig @Niyama
 
Det är klart det är bäst att prata med kontaktsköterskan som planerat men TS har en tendens att jaga upp sig och bli väldigt orolig så jag tänkte att hon antagligen kunde få lugnande besked från sjukvårdsrådgivningen. Inte istället för kontaktsköterskan utan i väntan på.

Varför så otrevlig ton? :confused:
Erfarenheten av 1177 säger att man inte ger värst mycket lugnande besked i ett sådant fall.
Personalen där känner i stort sett inte till Concerta, och resultatet brukar bli en ytterligare känsla av behov av läkarundersökning.
Tyvärr.
Tonen var inte avsedd som otrevlig, trots att jag väldigt kraftigt ifrågasatte ditt råd.
 
Erfarenheten av 1177 säger att man inte ger värst mycket lugnande besked i ett sådant fall.
Personalen där känner i stort sett inte till Concerta, och resultatet brukar bli en ytterligare känsla av behov av läkarundersökning.
Tyvärr.
Tonen var inte avsedd som otrevlig, trots att jag väldigt kraftigt ifrågasatte ditt råd.
En annan sida av saken är att det bästa sättet att göda och hålla igång sin hypokondri är att googla, fråga, ringa 1177 osv. I bästa fall blir man lugn i stunden. Men oftare föds bara ny oro och fler frågor

Mvh hypokondrikern som började ta pulsen redan halvvägs in i trådstarten
 
Jag har sen ca 2,5 vecka börjat med Concerta igen. Jag började med lägsta dosen 18 mg. Inga biverkningar alls. Så i fredags fick jag ett okej från min läkare att höja dosen till 36 mg. Jag har på kvällarna fått en rejält hög puls. Hjärtat slår och dunkar. Det är sjukt obehagligt och jobbigt och jag är helt varm. Har lite tungt att andas också, men inte så pass att det blir ansträngande. Bara jobbigt.

Jag ska prata med min kontaktsjuksköterska imorgon. Men tänkte höra lite här. Har ni som ätit Concerta eller liknande också fått högre puls? Gick det över, är det farligt, osv osv? :) Det är som sagt bara på kvällen det kommer. Eller det är bara då jag märker av det. Det sticker lite i fötter och armar också, som när man hyperventilerar. Några fåtal gånger har det även gjort ont i vad jag tror är hjärtat. Typ att det hugger till lite, inte så jätteont men det liksom känns. Hänt allt som allt kanske 5 gånger sen i fredags.

Jag tar medicinen mellan 7-8 på morgonen.

Någon som vet? Hjälp :/

Jag hade så, det gick över... Det kändes som att vara ansträngd, anfådd och igång hela tiden fast jag inte var det. Blodtrycket var ju förhöjt också men från lågt till "normalt"... Anyway, det gick iaf över för mig. :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 358
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 612
Senast: Grazing
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 297
Senast: Blyger
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 071
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp