Råd o tips....fodervärdsproblem

A

alke_

Tja!

Detta e väl inget nytt med alla förba.... problem med foderhästar. :crazy:

Har själv hamnat i problem med ägaren till min foderhäst och vet inte riktigt vad jag ska göra.

I kontraktet står det att ägaren håller hästen A1 och vet. försäkrad till ett värde av......

För ca 3mån sen skadade hästen sig i hagen, stukade hov/kron/kotled. Blivit behandlat 2gånger.
Ägaren kontaktades vid skadans inträffande och jag sa att jag åkte till klinik med honom. Undrade då hur hon ville göra med regleringen med försäkringsbolaget.
Det var bara att skicka fakturorna till henne och efter att försäkringen behandlat ärrendet så skulle vi fixa med självrisken som jag står för.

Enligt kliniken skulle jag stå som faktueringstagare då jag hade ansvar för hästen.

Jag var inte nöjd med det första vet.besöket på en Atg klinik, då dom inte gjorde sitt jobb ordentligt och inte hittade själva felet så jag bytte veterinär. Den nya veterinären hittade felet och ägaren kontaktades igen (efter bytet skett) med ny info om diagnos.

Nu påstår ägaren att försäkringsbolaget INTE godkänner att man byter veterinär så jag får ingen ersättning.

Samt att ägaren har betalat ATG-fakturan och kräver ingen självrisk av mig.

Vid kontraktskrivandet fick jag ingen kopia på försäkringsnummret på hästen för det hade denne glömt, så det skulle ägaren skicka till mig. I skrivandes stund vet jag fortfarande inte vilket bolag ägaren har och ägaren vägrar utge det.

Så nu har det gått så långt att ägaren säger upp avtalet med omedelbar verkan (har hästen året ut) och har skriftligen skrivet kränkande meningar till mig i samma mail. (har alla mail som skickats mellan oss)

Vad kan jag göra, jag står med veterinär räkningar över 10.000 och förlorar hästen som ännu inte är frisk.

Jag misstänker att ägaren inte har hästen försäkrad...

Lite funderingar som kör runt i mitt huvud...
Kan man gå vidare med detta med hjälp av jurist och kronofogden?
men vad kostar sånt? är det lönt?
eftersom ägaren sagt upp kontraktet, kan denne kräva ersättning av mig för vidare behandling, stallhyra, foder etc.?
då kontraktet inte gått ut och jag har inte gjort kontraktsbrott. måste jag då lämna tillbaka hästen?

tack för ni orkar läsa o era svar/funderingar :bow:
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

oseriös hästägare! hästägaren ska vara tacksam att fodervärden velat ta reda på hästens fel. Antagligen är hästen oförsäkrad som du säger. Är nog lika bra att lämna tillbaka hästen oavsett.
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

jag bytte veterinär. Den nya veterinären hittade felet och ägaren kontaktades igen (efter bytet skett) med ny info om diagnos.

Smart hade varit att först kontakta ägaren och utgått från vad denna sagt om ev. byte av veterinär mitt i utredningen.

Kan tänka mig att ägaren menar att detta förfarande är ett kontraktsbrott från din sida och därför sagt upp kontraktet.

Rätt/fel agerat av ägaren kan ju diskuteras.
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

Efter första undersökningen hos atg kontaktades dom efter 10dagar om hur vi skulle gå vidare, det visste dom inte då dom inget konkret hittade vid första besöket.
så jag frågade om dom hade nån annan att rek, och fick då en tid dagen efter hos den nya veterinären.
Jag försökte nå ägaren på telefon samma dag, men fick inte tag på denne. Så tog mitt beslut att åka för jag vill inte ha en 3gradig halt häst som man inte hittade felet på. Så det må vara fel av mig att byta utan ägarens godkännande, men det är för hästens skull jag gjorde det.
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

Har ni kontrakt kan hon inte bara hämta hästen för då är det kontraktsbrott eller hur?
Vad har ni för kontrakt?
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

Avtalet gäller till den 31/12-08 och förlängs automatiskt med 6 månader i sänder såvida uppsägning ej skett senast 3 månader före avtalsperiodens utgång.. Avtalet sades upp av ägaren runt den 15/5.-09
Står inget i avtalet om att ägaren har rätt att hämta hästen pga att jag som fodervärd skulle ha varit oaktsamhet eller fösumlig mot hästen. (som jag ej har varit) el av annan anledning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

Då kan hon inte göra det såvida hon inte kan bevisa att hästen far illa hos dej.
Hon kan blir ersättningsskyldig för din stallplats blandannat
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

jag tycker att ägaren borde vara glad över att du är såpass seriös och tar hästen till klinik! Det är många fodervärdar som inte skulle köra detta!

Det är bara skitsnack att det har någon betydelse om man byter veterinär eller inte. Jag hade 4 olika veterinärer till min häst som dömdes ut från första besöket tills dödsdagen. Det var ingen som sa något om det på försäkringsbolaget!

Det är antagligen ett dyrt misstag för dig att inte teckna en egen försäkring på hästen eller åtminstånde se till att hästen verkligen har en försäkring. Har du inte papper på det så skulle du inte litat på det. Väldigt oserös ägare!

De flesta kliniker använder sig av direktreglering så i princip så ska du inte behöva betala mer än självrisken och det som försäkringen inte täcker.

Om ni inte har någon uppsägningstid utöver när kontraktet går ut så har ägaren ingen rätt att hämta hem hästen.
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

Tack för svaren!

Känner mig väldigt mycket säkrare på att jag har gjort rätt o tänker rätt!

Problemet har inte rätt ut sig ännu, tvärtom blivit större. Så nu har jag skickat all info till en jurist så får jag se vad som händer. Ägaren hävdar ialf att denne hämtar hästen senast sista juli.

Blir bara så arg över hur folk kan göra på detta sättet. HUR svårt hade det varit att vid kontraktskrivandet bara säga att, nä jag har ingen försäkring, det får du själv ordna.... :devil:

Aldrig mer foderhäst efter detta, så trött på alla oseriösa...:devil:
 
Sv: Råd o tips....fodervärdsproblem

Fattar inte.. Som ägare vill jag själv ha hästens försäkring. Just för att förvissa mig om att den verkligen betalas och inte upphör och skrället helt plötsligt blir oförsäkrad. Vilket kan ge tråkiga konsekvenser som ex. reservation om den varit sjuk och skadad och jag behöver försäkra in den igen. Eller dyrbara/långdragna behandlingar som man inte har råd med...

Detta har jättehög prio hos mig då jag lånar ut på foder.

Gira
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 104
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 840
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 158
Senast: Lobelia
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 419

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp