Bukefalos 28 år!

Höga benlyft/spansk skritt

A

Arbogamarre

Jag har fått hem en häst på foder som jag haft en gång förut och som är en helt underbar häst som älskar att lära sig nya saker och att arbeta!
Nu hade han lärt sig att lyfta frambenen (en i taget) högt och gå något steg framåt, och han lyfter gärna benen efter ridning för att visa att han kan och gnäggar lite hummande som han gör när han är glad eller sugen på något gott eller tycker att han är duktig!
Nu hörde jag någonstans att man inte ska öva spanskskritt om inte hästen är i väligt god form.
Ni som kan detta med dessa rörelser, kan det skada honom?
Jag ser ju att han liksom sätter sig lite på baken om man så säger och tar kraft bakifrån, men är det skadligt?
Han är inte i jätte bra form dock i god grundform...
Hur kan jag träna upp honom så detta går bra? Och hur går man vidare efteråt?
Tacksam för svar då jag inte vill skada min älskling :)
 
Det är väl inte det att det tar skada av att göra spansk skritt utan att vara i form utan snarare att de ofta använder detta sätt för att komma ur alla möjliga saker sedan.

Alltså man ber dem om något jobbigt eller kanske något som är nytt för dem och de börjar veva med frambena, vilket oftat inte slutar väl.

Sen om man väl lär dem spansk skritt utan krav på att bakdelen är under dem så får man det bra mycket jobbigare att lära om det senare än att lära in det korrekt från början.
 

Liknande trådar

Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 477
Senast: MattiZ
·
Hästvård Jag misstänker att det här kan bli långt och mest vill jag skriva av mig och få alla bitar sammanfattade på ett ställe. Alla tankar och...
Svar
5
· Visningar
1 719
Senast: Jerseyite
·
S
Ridning Hej! Finns det några här som har lärt sina hästar spansk skritt och som har lite tips om hur jag ska gå vidare i utbildningen av min...
2
Svar
32
· Visningar
3 364
Senast: IrpaSnirpa
·
W
Hästvård Nu ger jag snart upp, pållan blir inte bättre. Hoppas ni har några tips eller nya tankebanor som kanske kan hjälpa mig. Jag ska försöka...
2
Svar
22
· Visningar
2 261
Senast: Wizzla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp