Bukefalos 28 år!

Spansk skritt, hur går jag vidare?

Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Jag knackar lite med ett dressyrspö på hans knän. Först så lyfte han bara lite och fick en godis. Sedan har jag väntat tills han lyft högre. Petat på knät, han lyfter (för lågt) petat igen och han lyfter högre och får godis. Nu räcker det att jag pekar på vilket ben och han lyfter högt. Kan lägga ut bild senare på hurpass han lyfter om du vill?
Har hela tiden vart noga med att han ska lyfta lika bra med båda benen (vara liksidig). Så nu till det stora problemet - hur ska jag koppla ihop benlyften med skritt?

Jag tränar inte direkt målmedvetet just nu utan det blir ett par lyft då och då (några ggr i veckan). Första gångerna tog jag ut honom på stallplan och lekte ca 5 minuter med olika stretchövningar och benlyft blandat ett par ggr i veckan.
 
Senast ändrad:
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Hej! Ja jag vill jättegärna se benlyftsbilder!
Jag testade att peta på benen samtidigt som jag ledde över lite högre bommar, för att få lite ihopkoppling av skritt och benlyft, men det tyckte jag var lite för svårt. Jag tror det blir lite mycket moment där för både mig och hästen.... försöka hålla i grimskaftet samtidigt som man själv inte ska snubbla raklång över bommarna och sen peta på benen vid rätt tillfälle och hinna berömma. Så den metoden rekommenderar jag väl inte, om man inte har väldigt bra simultanförmåga då förståss... :)
Någon annan som behärskar konsten kanske har någon idé om hur vi ska gå vidare för att koppla ihop det?
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Här kommer några halvbra bilder. Hästen ville helst ut i hagen och kameran är värdelös när det är mörkt ute, blixten tar en halv vecka att ladda så det blev inga dunderbilder. Ska försöka få bättre bilder idag eller imorgon...

Här är benet på väg upp...

2005-11-13048.jpg


Och så här kan det se ut när han har slängt det framåt och är på väg ner...

2005-11-13028.jpg
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Ja nånting åt det hållet som din häst gör lyckades vi med igår! Men nu börjar hon tycka att det är så kul att hon nästan förekommer mig! Jag behöver i princip bara ställa mig vid sidan om henne med min käpp så börjar hon veva lite smått med benen... bara jag inte gör nåt dumt nu och lär henne stå och kasta fram benen i tid och otid... hm...
Vilken fin och blank häst du har!! Det är nästan så man känner pressen att man borde hem och rykta! ;)
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Var noga med att ALDRIG ALDRIG belöna hästen om den börja vifta med benen utan att du har gett kommando, då blir det lätt en ovana! Du ska inte bestraffa den heller, bara ignorera den. Lär in ett tydligt kommando och håll dig konsekvent till det, själv kör jag med "tass".
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

jo jag har verkligen varit jättenoga med det, men hon verkar ändå tycka det är så kul så hon börjar "steppa" direkt jag kommer i närheten! Jag kanske får lägga träningen på is ett tag så jag inte framkallar nåt beteende jag inte vill dras med i framtiden... *suck* :smirk:
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Jag säger bestämt NEJ om han lyfter o-ombett och sätter han inte ner så så tar jag lite i grimskaftet.

Tass är ett jättebra kommando :D

Och blank... japp, det ryktas upp mot en timme om dagen. 10 skrapor på varje sida á minst 25 tag :D
Å andra sidan är det inte svårt att hålla en häst som står på boxvila ren :D
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Tack för ditt inlägg. Inspirerade mig att börja tänka spansk skritt med min häst. Provade för första gången igår att få hästen att lyfta sina båda framben men framför allt ett och hon hajade direkt,...med hjälp av lite godis förståss. Jättekul! Vi tar ett ben i taget till att börja med och tänk hur glad man kan bli för så lite=).
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Ett bra tips när man lär hästar viffta med benen är att alltid ge eftergift/belöning så fort den tänker lyfta, ALDRIG senare, tex när den redan lyft.
Det man till alla pris vill undvika är en häst som dubbellyfter vilket är lätt om man belönar när hästen redan lyft benet.

Så fort man får en reaktion/tanke att hästen tänker lyfta så sluta med all inverkan och vänd ryggen åt hästen och strunta i den i kanske 30 sekunder.
Strunta i att den kanske inte fullföljer lyftet, det är tanken som räknas. När du fått ett par tankar så har du en häst som vet att när den tänkt det du vill så får den vara i fred, det är inte lönt att fjäska mer för du ser det ändå inte. Från tanke till handling är steget väldigt kort.

En annan viktig sak är att peta på frambenets framsida, mitt på skenbenet är bra, aldrig på sidan eller baksidan. Alltid stå bredvid hästen, aldrig framför, man vill ju "öppna" upp vägen för benet.

Hästar går av naturen alltid emot tryck innan den lärt sig annat. Petar du på benets framsida lyfter den benet ditåt, kanske inte spontant de allra första gångerna men efter ett par gånger gör den det.

Jag lär in en sida i taget och när det sitter så säger jag för högerben 1 varje gång jag toucherar och 2 varje gång jag toucherar vänsterbenet.
Tanken bakom det är att till slut byta ut toucherandet mot muntligt kommando.
Lättare att räkna än pet anär man sen ska få den att gå framåt och viffta med benet.

Observera att det jag nyss skrivit är iaktagelser jag nyss gjort då jag inspirerad av denna tråd bestämde mig för att lära mina minshettisar spansk skritt.Jag kom fram till att ovanstående var mest effektivt.
Efter att ha prövat på den första så kunde jag vara mer specifik på den andra och då tog det 10 gånger på ben 1 att få den att gå och lyfta på komando ett och 4 gånger på ben 2. (uppdelat med tankepauser emellan givetvis).
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Det där med 1 och 2 var bra :bow: , jag har haft lite problem med det. Eftersom jag har använt "tass" till båda benen, vet ju hästen inte vilket ben den ska lyfta, så det kan bli höger även om jag står på vänster sida och vice versa. Jag har i.o.f.s. bara övat stillastående ännu, men han lyfter riktigt bra nu, har till och med fått till "slängen" framåt :) .
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

För att få med bakdelen måste man även lära hästen att lyfta bakfötterna på samma sätt som frambenen.

Ett enkelt sätt är att ta tag lite i grimman samtidigt som du toucherar bakbenet, för att få hästen att ta ett steg framåt.

När hästen lärt sig att ta ett steg farmåt ber du den först lyfta bakbenet fram under sig och sedan därefter samma sidas framben. Tada!! Spansk skritt.

Om man gör tvärtom får hästen sänkt rygg, dvs ber om lyft framben innan bakbenet.

Öva på!
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

Tack för alla tips! Kan meddela att det går framåt i träningen! Nu gör hon riktigt fina frambenslyft, men inte ihopkopplat med skritt än då.. :) Vi skyndar långsamt! Hon tycker det är jättekul iaf att sprattla med benen!
 
Sv: Spansk skritt, hur går jag vidare?

*knapp*

Nu har jag skrivit ut det mesta i denna tråden och skall ha med mig det till stallet så jag har det framför näsan när jag tränar med fluffen. Här skall det läras spansk skritt och och bugningar..
 

Liknande trådar

Dressyr sorry, det är långt... Jag har en inriden 4-åring som jag håller på att sätta igång och har lite frågor kring detta som jag hoppas kunna...
Svar
2
· Visningar
883
Senast: Ridaranka
·
F
Träning Hejsan! Nu vill jag lära min häst spansk skritt, är det något som vet hur man går tillväga?? Har lärt honnom att ta upp benet när man...
Svar
1
· Visningar
802
Senast: Immer
·
T
Träning Började lite med ntt i somras bara på kul.:p Det har gått jätte bra, men när vi försöker med spansk skritt går det mindre bra. Hans...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: suberdoo
·
M
Träning Hej Först lite bakgrunds info: Jag har fått hem ett sto, 11 år, 170 hög. Hon har inte gjort så mycket i sitt liv, hon har bara gått...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 304
Senast: Rolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp