Madde_padde

Trådstartare
funderade lite angående höglöpet.
Min tik ska paras nu detta löp, för att ta reda på om hon är i höglöp så fick jag rådet att låta henne ha kontakt med en annan hane lite då och då för att de hur hon reagerar. MEN jag har ingen så pass "säker" hane i min bekantskapskrets ingen jag litar på fullt ut förutom en kastrerad kille funkar även de?

Hur kan man annanrs se att dom är i höglöp?
Hand på rumpan vet jag men mer?
 
Sv: Höglöp

Nu ska jag inte vara "sån' ", men... Hur kan det komma sej att du vill para din tik när du inte ens vet hur du kontrollerar var i löpt hon är?

Har du den övriga kunskapen som krävs för att hålla tik OCH valpar friska, sunda och säkra under dräktighet, valpning, tillväxt och avvänjnng?

Parningen är ju ofta den enklaste delen av avelsarbetet ;) Mycket, mycket kan tillstöta på vägen till leveransklara valpar som blir både komplicerat OCH dyrt!!

Så till svaren på din fråga:
Kontroll av löp-cykeln görs enklast hos vet där man tar blodprov med några dagars mellanrum och mäter hormonnivåer. Det är säkert och enkelt!

Annars kan man göra de klassiska utstryken där man mäter hur "tjock" slemhinnan är. Detta tycker jag är mindre säkert än blodprov, men fortfarande väldigt vanligt!

/Swat
 
Sv: Höglöp

Tråkigt att folk genast skriver "uppläxningar".
Det kanske är så att trådskaparen i fråga har en foderhund, och det är uppfödaren som ska ta kullen.
Jag kan tyvärr inte hjälpa trådskaparen med sina funderingar dock.
/Amanda
 
Sv: Höglöp

För att när de plötsligt "blir på riktigt" med min egna hund så blev allt så väldigt stort.

Jag är långt ifrån fulllärd, men någon gång måste ju vara den första eller hur?
Läst allt jag kommit över, men att får höra andras erfarenhet ger givetvis mer. Allt står inte i böckerna tyvärr..

Hjälp och råd får jag efter vägen, och de finns alltid folk att ringa och fråga.
En hundbudget finns sedan läge, för även fast man inte tar valpar på sin tik så kan hundägandet bli dyrt endå :grin:

Satt och funderade och planerade och tänkte att när klockan är 9 en lördagmorgon, jag har en fråga som egentligen inte är jätte akut, och de då är tidigt att ringa och diskutera detta med någon kan jag lika gärna fråga er :)
 
Sv: Höglöp

Jag skulle hellre kolla hos veterinär än att "chansa" med en annan hund. Det kan gå fort och plötsligt står du där med en (inte riktigt men nästan) tjuvparad hund.

Har hunden haft ett par löp så kanske du vet själv ungefär hur många dagar det brukar gå? Om hanen du planerat para med finns i närheten är det ju enklare men måste du åka långt/hanen åka långt är det bättre att gå till vet. så du får klarare besked om när det kan tänkas bli.
 
Sv: Höglöp

tack för trevligt svar!

tyvärr har vi en bit och åka till hanen, men ska ringa upp vetrinärkliniken här igen får vi se. Var där med henne för att kolla igenom henne i våras och upplevde att dom inte hade speciellt stora avels kunskaper tyvärr...
Men strömsholm är ju inte allt för långt bort!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 919
Senast: tanten
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: Fazeem
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 345
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 822
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp