Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Scarry

Trådstartare
Denna vinter har varit ett långt, evigt pusslande med att försöka få tag på ett hö som håller någorlunda bra kvalité och värden, och jag tycker att vi ännu inte har hittat ett BRA hö.
Det första höet vi köpte in till stallet, höll man på att få en chock av då man fick se analysen! Med energi på 8 och protein på endast 13 så var det OMÖJLIGT att få det att gå ihop, så det blev kasserat. Den andra sorten var rätt bra i värden, men herregud så det dammade! Och med inhyrda hästar som är känsliga så blev det att också strunta i det.
Den tredje sorten låg rätt bra till i både protein och energi, men eftersom vi upptäckte rätt snart att vi fick slänga många balar som det hade gått mögel i så var det ajöss med det också. Nu har vi fodrat med ett ensilage som ligger lågt i energi = vi kan ge mer till hästarna att tugga på, men också lite för lite i protein, så det blir ett pusslande med olika kraftfoder och diverse för att få upp det, utan att energi nivån också springer iväg. Är det jag som är för petig och har för höga krav på den mat som jag ger till hästarna, eller är det också andra som tycker att det är nästintill omöjligt att hitta ett hö som faktiskt är BRA?
Tycker att många bönder man träffar på så förstår inte ens hur man läser en analys, utan de har bara fixat lite hö, tagit analys (utan att veta ett smack om det) och sen säljer det som bra hästhö...?? Börjar mer och mer anse att det skulle behöva någon sorts kurs för hur ett bra häst hö ska vara egentligen. Men tror också samtidigt i mitt stilla sinne, att många av dagens bönder bara skulle rynka på näsan och strunta i det, och bara fortsätta att säga "jojo, bra hö, grönt och fräscht, innehåller mycket bra värden" :D samtidigt som de går och fortsätter gnälla om att de inte får sitt hö sålt.
Vad tycker ni, har ni haft några problem med att hitta ett bra hö denna vinter? Eller hittade ni perfekt redan från början? Eller är det så att det är JAG det är fel på, att jag har allt för höga krav på det?
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Det ÄR svårt med hö. Det är svårt att hitta hö som håller bra hygienisk kvalitét och sedan är det svårt att hålla det så över vintern.

Just värdena har jag väl inte haft problem med då jag har en bra foderleverantör men det blir ändå ofta dammigt, mögligt (även om det inte syns) och det är så lätt att det blir problem med lagringen så jag fodrar med silage vintertid numera. På sommaren är hö't lättare att lagra av uppenbara orsaker.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

I mitt stall så köps inte hö in, bonden har eget. Han tar hö så att det räcker den varma tiden på sommar/höst. Sen har han massor med hösilage så att om en bal ser dålig ut kasseras den utan snack. Vi började för tidigt med hösilage förra hösten och värmen gjorde att vi hann bara fodra nån dag ca 200 kg så fick vi kassera resten.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Jag förstår verkligen inte varför bönderna ska lära sig att läsa höanalys? Det är väl upp till köparen att kolla analysen innan köp? (nu menar jag att bonden har tagit själva höanalysen och ni vill ev. köpa)
Sedan brukar bönderna härikring ge höet till sina kor om inte hästägare vill köpa det, så det blir slut i vilket fall som helst.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Jodå, jag har i alla fall väldiga problem med att hitta hö/hösilage som passar min lättfödde häst.

Många annonser har man hoppfullt öppnat där det i rubriken står "Analyserat hö/silage med bra värde.

Det man då kan utläsa är att proteinvärdet ofta ligger på en bra nivå medans energin är åt skogen för hög. Ofta saluförs även dessa foder som bra till "fånghästar".

Jag har lagt ner många timmars räknande för att få till något sånär hyfsade foderstater.

Självklart är det mycket svårt för bonden att alltid kunna hugga i exakt rätt ögonblick så att värderna blir "bra" men att påtala för dem hur man vill ha det kan inte skada.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Jodå, jag har i alla fall väldiga problem med att hitta hö/hösilage som passar min lättfödde häst.

Många annonser har man hoppfullt öppnat där det i rubriken står "Analyserat hö/silage med bra värde.

Det man då kan utläsa är att proteinvärdet ofta ligger på en bra nivå medans energin är åt skogen för hög. Ofta saluförs även dessa foder som bra till "fånghästar".

Jag har också lättfödda hästar och blev lagom nöjd en gång när jag fick byta ut en leverans pga mögel i nästan varje bal och leverantören tyckte han hade hittat en perfekt ersättare. "Det är visserligen lägre i protein än det du haft, men innehåller å andra sidan mycket mer energi så det väger ju upp!"

Detta är då en stor producent som riktar in sig på hästfoder och hjälper till med foderrådgivning...
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Jag förstår verkligen inte varför bönderna ska lära sig att läsa höanalys? Det är väl upp till köparen att kolla analysen innan köp? (nu menar jag att bonden har tagit själva höanalysen och ni vill ev. köpa)
Sedan brukar bönderna härikring ge höet till sina kor om inte hästägare vill köpa det, så det blir slut i vilket fall som helst.

Det är väl jättebra om bönderna lär sig läsa höanalys, i alla fall om de vill sälja hö till hästägare. Just proteinvärdena kan man ju t ex få upp genom att lägga på mer gödsel, och/eller blanda in mer lusern när man sår in vall.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Det är svårt och här är efterfrågan större än tillgången så inget överutbud så man som kund kan vara kräsen. Så när jag köper prioriteras den hygieniska kvaliteten och så vid behov kompletteras med i första hand lusern. Har min favorit-säljare som tidigare haft mjölkkor själv så där brukar både värdena och kvaliteten vara bra. Men han har ju inte alltid att sälja.

Senaste årena har eget hö gjorts och inte behövt köpa. Och det är vädret som styr NÄR man hugger, inte när det är som mest optimalt utifrån värdena att hugga. Gör torr hö småbalar så behöver bra väder flera dagar. Och så är det för dom flesta producenterna, det är vädret som styr när det blir skördat.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Nej du är inte ensam. Jag har stora problem med att hitta bra hösilage till mina lättfödda hästar. Har också samma erfarenhet som du att bönder vet inte ett skit vad bra hästhö är. Har också läst annonser om prima hästhö med bra värden och hoppats att jag äntligen ska hitta ett vettigt hösilage, när man sedan ser analysen blir man gråtfärdig, brukar vara kvoter på allt från 3-5. Ofta är energin skyhög och proteinet minimalt och ändå hävdar de att det är ett kanonhö!
Ofta fuskar de med plasten också (är ju dyr) så det blir mögel i balarna.
Många fattar inte heller varför man envisas med att vilja ha balar från samma stycke, de sår ju med samma fröblandning ;)
Brukar vara omöjligt att få dem att märka balarna så man kan få analysen att stämma, är som att prata med en vägg ibland.
Jag har ångest hela sommaren när jag letar hösilage att jag inte ska hitta bra vinterfoder, och innan min analys kommit och jag vet vad jag köpt.
Här finns inte många bönder som tar analys. Sedan verkar de påverkas mer av de lustiga hästägare som skriker i högan sky om det är högt proteinvärde för det är ju livsfarligt, har precis diskuterat detta med en bonde som sa att de som klagat på hans hö sagt att det var för mycket protein och att deras hästar blev lösa i magen av det. Han hade 7,7 MJ energi och 47 g smb protein på analysen!
Han skulle försöka slå senare nästa år för att få ner proteinet :cry:
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Huruvida bonden kan läsa en analys spelar väl ingen roll. Huvudsaken är ju att hen kan ta ett prov som verkligen speglar partiet så att hen inte tar allt från ett ställe.
Jag har en höbonde som jag håller hårt i. Han levererar bra hö med bra värden till bra pris. Förra året fick han inte in något hö med det innehållet jag vill ha men fixade ihop så att jag fick hela årsförbrukningen förutom tre rundbalar från förra årets skörd. Jag kompletterar med drygt 1 dl soja/häst och dag i år eftersom det var lite lågt i proteinet men annars är det helt okej även i socker vilket är nog så viktigt för mej som har en fånghäst.
Jag tar alltid analys själv eftersom ingen gör det häromkring.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Då är frågan vad är ett bra hästhö?
Det ni vill ge era lättfödda hästar?
Det jag vill ge mitt dräktiga sto och svårfödda unghäst här hemma?
Eller det som någon vill ge sin ridhäst i tävlingskondition?

Jag skulle vilja säga att det är omöjligt för bönderna att veta vad vi vill ha. Dels skiljer det efter vad vi har för hästar hemma sedan har vi dom där personliga preferenserna som verkligen kan göra att saker varierar...

Tror det enda i stort sett alla är överens om är att det ska vara bra hygienisk kvalitet, även om det tyvärr är folk som inte bryr sig i det heller.


Förstår faktiskt inte att alla har så svårt att få tag i det hö/hösilage dom vill ha. Är många år sedan jag haft problem med det, men man får ju vara beredd att betala för bra kvalitet om det är det man är ute efter.

/Camilla
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Håller med jag också, det är svårt att få till det ibland. Men det verkar som många haft lågt med protein i höet iår, även vi. Nån som har en aning om vad det kan bero på? Tror att vårt är skördat i slutet av juni så det är inte helt utväxt men ändå lågt smrp...

Men faktiskt blev jag riktigt glad när analysen kom! Smrp 44 (lite väl lågt men men..) och Mj 7.4. Då var det lätt att lägga på lusern för att få upp smrp och inte Mj :)
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

7.4 MJ/kg är alldeles för högt för en lättfödd häst. Proteinet är däremot bra. Jag är inte förtjust i varken potatisprotein eller soja så det är omöjligt att få till en foderstat som inte ger för mycket energi.

Ett bra grovfoder har värden som innebär att hästen kan äta minst 1.5 kg TS/100 kg utan att få för mycket. Det är mycket lättare att lägga till energi i krubban om grovfodret inte skulle räcka till.

Den höbonden jag handlar av för tillfället har olika fält för olika näringsönskningar.

Det finns inte, hur mycket man än är villig att betala, ett vettigt grovfoder att få tag på. Inte ens Horsegrass har grovfoder med vettiga värden för lättfödda hästar. Deras rekommenderade hösilage till dessa hästar och ponnies innehåller 9.5 MJ/kg och har en kvot på 5.5. Helt galet.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

7.4 MJ/kg är alldeles för högt för en lättfödd häst. Proteinet är däremot bra. Jag är inte förtjust i varken potatisprotein eller soja så det är omöjligt att få till en foderstat som inte ger för mycket energi.

Ett bra grovfoder har värden som innebär att hästen kan äta minst 1.5 kg TS/100 kg utan att få för mycket. Det är mycket lättare att lägga till energi i krubban om grovfodret inte skulle räcka till.

Den höbonden jag handlar av för tillfället har olika fält för olika näringsönskningar.

Det finns inte, hur mycket man än är villig att betala, ett vettigt grovfoder att få tag på. Inte ens Horsegrass har grovfoder med vettiga värden för lättfödda hästar. Deras rekommenderade hösilage till dessa hästar och ponnies innehåller 9.5 MJ/kg och har en kvot på 5.5. Helt galet.

Exakt! Är inte rädd att betala för "bra" värden, problemet är ju att ingen kan leverera dem. Allt över 6 MJ är för högt för mina hästar, då får jag inte ihop ts till dem. Då rullar de fram efter en vinter. Alla höanalyser jag sett i annonser har legat mellan 8-10 MJ och dåligt med protein. Hur får man ihop det när hästen max får ligga på 35MJ utan att han blir ett fetto? Ge halm säger de "smarta" jaha då höjs ju MJ ännu mer och kvoten sänks! Bonden jag köpt av de sista åren har låg energi på sina åkrar så det är bra, men kvaliteten är det si och så med, mycket jäst i balarna och han vägrar plocka prov på åkern innan pressning, jag bönar och ber att han ska ringa mej innan pressning så plockar jag själv prov, men det är för bökigt tycker han :cry:
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Håller med, vad som är bra hö beror ju helt på vem som skall äta det!

Häromkring är det också svårt att få tag på hö, det dyrkas mest säd och det gräs som finns blir oftast ensilage till kor. Så man kan inte direkt välja och vraka. Jag prioriterar bra hygienisk kvalite, så får jag ta de värden jag får typ. Han jag köper från brukar skörda vid midsommar vilket oftast innebär sådär näringsvärde (mkt fiber) men också att sockret är relativt lågt, vilket är superviktigt för mig eftersom min ena häst har cushings. Jag vill också gärna ge i princip fri tillgång så det gör inget om det inte är så näringsrikt.

Mao så är bra hö i mina ögon något helt annet än för någon som tex driver uppfödning av fullblod och vill ha så mkt energi och protein som möjligt.

Vore bra om bönderna hade analys ja, och då även sockeranalys! Men, jag skulle nog ändå inte våga lita på att de hade gjort en representativ analys...
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Men finns det någon hästägare om vill ha ett hö/hösilage men en kvot lägre än 6?
Förutsatt att det inte är extrema värden.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Men finns det någon hästägare om vill ha ett hö/hösilage men en kvot lägre än 6?
Förutsatt att det inte är extrema värden.

Fattar inte heller hur man kan vilja det, förmodligen för man inte har någon kunskap och inte vet hur kvoten ska vara. Många fattar inte skillnaden på energi och protein. Många tror att lättfödda hästar som lätt lägger på sig ska ha låg proteinnivå på höet för att inte bli feta och att energi bygger muskler :angel:
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Det är klart att det är olika vilka värden som man anser är bra. Eftersom min är extremt svårfödd (19 årigt fullblod som tränas minst 5 dagar/vecka) och tröttnar på att äta om det blir för stora mängder är 7.4 kanon. Jag kan öka på lusernet till lagom smrp utan att det blir fel med mj :)
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Fast kvoten har ju inget med hur mycket MJ din häst behöver, hade du haft en högre kvot på ditt hö hade du ju sluppit köpa luzern över huvudtaget.
 
Sv: Har jag för höga krav på hö? Hur är det med er andra?

Håller med att det är svårt att få tag i bra hö!

Hygieniskt har vi inte haft så mycket problem med (även om det är svårt) , men väl med värdena.

Just här där vi bor är det svårt att få¨bra värden i höet. Det blir liksom nästan alltid lite lite för sent slaget. Det är väldigt sällan det är perfekt väder före midsommar så de flesta slår kring midsommar eller senare och då har det redan gått över lite. Detta i kombination med att höet måste vändas många gånger gör att protein-nivån alltid varit extremt låg i allt hö.

I år lyckades jag köpa skulltorkat fint hö och jag blev nästan chockad av de "höga" proteinvärdena då det låg på 46! ;)
Annars har jag alltid fått komplettera med lucern.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 074
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
721
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 520
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
716
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp