Inka-90

Trådstartare
Nu när det är lera nästan överallt så skulle jag behöva något att lägga höt i för nu str hästarna i höt eftersom de inte vill stå i leran.

Vad använder ni?
Har ni gjort det själva eller köpt?

Jag vill ha en enkel lösning till 3 hästar, helst något som man kan göra själv.
eller inte allt för dyr.
 
Sv: Höhäck.

Man kan ta lastpallar och pallkragar som man ser till att de sitter fast ordentligt. Det blir som lådor att ha höet i.
 
Sv: Höhäck.

Vi har potatislådor, köpta hos den lokala lådfabriken för 250 kronor/st.

Har du någon potatisodlare i din närhet? De kanske har kasserade lådor att ge bort?
 
Sv: Höhäck.

Om hästarna äter på samma ställe alltid så man inte har behov att flytta runt. Så kan man använda cementrör i lagom storlek till behovet. En granne här har modell mindre vilket gör att till hennes tre hästar finns fyra rör som fylls på varje dag. Som gör att alla hästar kan äta i lugn och ro. En annan som har kor har stora rör så att det kan ställas hela balar i dem. Så det går att variera efter behovet.
 
Sv: Höhäck.

Min lösning på detta problem är att jag tog två stycken lastpallar m fyra höga pelare i hörnen. På det byggde jag runt plank (stabilt sådant) Satte sen på ett plåt tak över det. Tre av väggarna är fasta, medans en går att ta bort så det går att rulla in en bal. Balen rymms perfekt där inne.
Mycket billigt att bygga, hade turen att hitta allt virke hemma. Sen behöver man ju inte heller bygga en sån här stor en om man inte ska få plats med en stor hö/ensilagebal :)
En bild på min fina byggnation :)

6923_146959128394_660608394_2622232_5992906_n.jpg
 
Sv: Höhäck.

Vi har runda plastkar (som även används som vattenkar) som vi satt fast i bildäck som vi lägger höet i. Fungerar rätt bra.
 
Sv: Höhäck.

Detta snickrade jag och min bror ihop, materialet är gamla plankor från lastpallar och från en gammal sängmadrass. Nätet är hönät som jag gjort om, sen spikade vi upp allt mellan två träd. :D Kanske inte så snyggt, men billigt och fungerar skitbra!
IMG_0047.jpg
 
Sv: Höhäck.

Eftersom vi vill att hästarna ska äta på marken så gjorde vi två stycken platta i trä med kanter på. Den ena har fungerat toppen, den andra blev tyvärr för liten. Sen hehe, har hästarna valt att ha sönder kanterna, trotts att vi var så himla noga.

Nu ska vi ikväll faktiskt iväg och titta på cementrör att ställa ut. Vi vill inte ha för höga så vi får se hur det blir. Vi kommer lägga grus i botten för dränering och för att det inte ska bli lerigt, även runt om.
 
Sv: Höhäck.

Nu hade jag inte någon jättebra bild men vi har såna här


Dock har ju den har sötnosen hittat ett annat användningsområde.

I år har vi dock skaffat nya till våran hage då de vi hade inte var i något vidare bra skick längre.
Inte så avancerat att sätta ihop själv om man vet hur hammare och spik fungerar.
 
Sv: Höhäck.

Hur funkar en sådan om man har en eller ett par hästar som är "vaktiga" om sin mat? Vi lägger ut ett antal högar i hagen så att det alltid ska finnas någon hög åt alla att äta ifrån, men tycker att det blir ett evigt vandrande mellan högarna. Säg att man har 3-4 hästar i en hage.

/Söderböna
 
Sv: Höhäck.

Ring till närmaste entreprenadföretag.
Beställ ett par lass singel.
Ställ foderhäcken mitt på den uppgrusade ytan.
Har du tre hästar, gör en stor trekantig foderhäck.
Förläng gärna spetsarna så får den elake knalla längre
 
Sv: Höhäck.

Vi använder oss av lastpallar med pallkragar runt. Lätt att stapla upp till den höjd man vill ha, och sen kan man ju välja om man vill ha liten eller stor (halv- eller vanlig pall).
 
Sv: Höhäck.

Lastpallar har jag, men hur får jag tag på pallkragar?
Det verkar ju vara superbra och enkelt.
 
Sv: Höhäck.

Vi har två hästar och ger dem höet ute i stora plasttunnor (de som man har vatten i). Vi delar upp höet i fyra tunnor och de behöver inte bråka om maten. Naturligtvis välter de tunnorna men till våren skall vi lägga cement i botten på tunnorna så står de stadigt sen. Tunnorna finns att köpa på Silvan, jag tror att 3 st kostade 199 kr.
 
Sv: Höhäck.

För nuvarande har vi tvä hästar tillsammans.
Om vi delade i högar skulle min gladeligen låta kompisen äta ur samma hög, men den andra hästen skulle antagligen ha fullt sjå att springa emellan högarna och vakta dem för alla högar är hennes. (Så har hon iaf fungerat tidigare, innan min häst kom in i bilden)

Nu är hon vaktande jut när man fodrar, kan hytta med en bakhov åt min häst just vid fodringstillfället, och jag har sett henne ge honom ett tjuvnyp över "hörnet" på foderbingen, men hon är nöjd när hon fått ta de första tuggorna.


Innan min häst började gå tillsammans med den här märren så har de varit tre i hagen. Ena valacken tyckte då att alla sidor var hans, men ärligt talat så orkade han inte gå runt runt runt o vakta hela tiden. Då stod de dessutom på fri tillgång så situationen blev en helt annan än om man ger flera mål/dag.

Märren i fråga har från första början varit väldigt foderelak. Det har inte spelat någon roll hur långt bort man fodrat de andra hästarna för de ska minsann ha stryk för att de överhuvudtaget vågar titta åt hennes mat (och ALLA strån har varit hennes) men uppenbarligen fungerar den iaf för våra två.

Förra året när de var tre så kunde det se ut såhär när de stod och åt.
(hittade bilderna jag sökte från början på sambons pixbox)

Jag skulle gissa på att det beror på hur vaktig din häst är. Våran binge är så stor att det är svårt för en häst att stå på ena sidan och nå över att bita en som står på andra sidan och äter.
 
Sv: Höhäck.

VILKEN SÖTING :love:

Ja visst är hon?!:love:
Jag vet inte hur många gånger vi var och motade bort henne ur bingen. Ingen av de andra hästarna kunde ju äta när hon låg där.:p

Nu fyller hon snart två år och hon är fortfarande lika söt, men jag har inte sett henne sova i maten något mer.
 
Sv: Höhäck.

Jag är lite osäker på var man kan hitta pallkragar billigt, men det brukar finnas i större växthus typ Plantagen. Det problemet vi haft med pallkragar och lastpallar är att hhästarna puffar bort kragarna från pallen, oh eftersom kragarna har vassa metallkanter blev jag orolig att de skulle göra illa sig. Så ett tips är att i så fall klura ut hur man kan fästa samman dem på ett bra sätt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 720
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 029
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp