Sv: Höhäck.

vad har ni i botten? är det lastpallar eller direkt på marken? jag behöver 3st mindre foderhäckar till mina då de går i olika hagar och bara får hö i hagen på morgonen och ibland vid 3 tiden (de har gräs). men nu så ska min 27åriga gamle ponny gå med min stora häst i en lite större hage i vinter.

min stora häst och den gamla ponnyn tycker inte så mycket om varandra men de går bra sålänge det finns mat och de håller varandras avstånd. kan man bygga en liten hö hage till ponnyn som den stora inte kan gå in i? hur kan man göra det, den gamla är rädd för trådar så det får bli i ngt trä.
 
Sv: Höhäck.

Lastpallar har jag, men hur får jag tag på pallkragar?
Det verkar ju vara superbra och enkelt.

Hör med åkerier i din närhet, typ främst de som kör distributionsbilar. Du kanske har någon stor handelsträdgård i närheten också, industrier etc. Brukar inte vara svårt att komma över ett gäng kragar.
 
Sv: Höhäck.

Jag har köpt pallkragar, begagnade, av ett företag som får varor i dem.
Har pall i botten.

Men även jag har haft problem med metallhakarna. Trots att våra är väl ihopsatta av skruvade metallband, kan hästarna på något vis böja ut dem :confused:

Har använt mina pallkragar i drygt 3 år till 10 hästar, och fått skador på tre :mad:

De hemmasnickrade i tråden verkar mer ofarliga.
 
Sv: Höhäck.

Vi har ingen botten i våra vilket gör att de är mkt lättare att flytta (Det blir ju upptrampat runt dem).

När hästarna gick på fri tillgång fick man ha koll på det som hamnade i botten och göra "rent hus" emellanåt.
Nu när våra får flera tilldelade mål/dag är det inget problem (jag har fjording och han dammsuger botten på minsta strå)


Jag funderar på din häst och ponny. Är de väldigt olika stora? I så fall kanske du kan bygga någon typ av creep-feeding. Du kan dela av hagen och göra en port som är tillräckligt stor för ponnyn, men inte för hästen att gå igenom. Detta förutsätter ju dock är det är rätt stor skillnad i storlek på dem, och att din storhäst förstår från början att h*n inte kommer in där.
Kanske inte så roligt att komma hem och hitta sin häst gåendes med en port hängandes över manken...
 
Sv: Höhäck.

Jag och min älskade, händiga sambo :love: gjorde en (enligt mig) jättefin höhäck med plåttak - och det blev inte farligt dyrt. Men då hade jag å andra sidan lite material hemma att ta av. Hade jag köpt allting och till råga på allt gjort allt i tryckimpregnerat hade det nog blivit lite dyrare, men...

Hur som helst. Bottenstommen och golvet är impregnerat, resten är oimpregnerat virke jag hade hemma. Taket är som sagt i plåt och det hade vi också några överblivna bitar av. Lite metallbeslag behövde köpas, liksom spik, skruv och plåtspik samt två gångjärn och två haspar/låsbeslag eller vad de heter för att kunna öppna och stänga en sida för att få in en hel rundbal.

 
Sv: Höhäck.

nja, hon är inte så vaktig. Hungrig men brukar sträcka sig till att vandra över till den hög hon vill ha med ett elakt grin när hon blir iväg schasad från sin hög. Det är relativt lugnt i hagen vid fodring men det är ett evigt traskande mellan högarna bara.

Skulle tycka det vore skönt att få bort maten från marken och även låta dem få stå still och få lite matro:d. Sedan vet man ju inte riktigt vad man får in för hästar på sikt. Min dam har gått med sådana som vaktat rejält, det var en hel del sparkar som delades ut då:(Om vi fixar en sådan så kommer vi fylla på den ordentligt så att det inte uppstår någon tävlan om ransoner.

/Söderböna
 
Sv: Höhäck.

Vilken fin! En sån skulle jag också vilja ha sen när våra ska gå på fri tillgång. Nu har jag bara en pall med två pallkragar på, och det funkar bra.

Och vad söt hästen var som låg i höhäcken längre upp i tråden! :D
 
Sv: Höhäck.

Då kanske hon är som märren som min går ihop med. Hon kan fösa iväg honom, men så går han och ställer sig på andra sidan och då är det ingen fajt mer utan de kan stå och äta ihop utan tjafs och bråk.

Har man fri tillgång så slipper man ju de där hästarna som är sura pga hunger också.
Våra foderbingar har fungerat bra i det syftet att hästarna inte kan gödsla i maten, vilket de gjort tidigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Höhäck.

Vi har ingen botten i våra vilket gör att de är mkt lättare att flytta (Det blir ju upptrampat runt dem).

När hästarna gick på fri tillgång fick man ha koll på det som hamnade i botten och göra "rent hus" emellanåt.
Nu när våra får flera tilldelade mål/dag är det inget problem (jag har fjording och han dammsuger botten på minsta strå)


Jag funderar på din häst och ponny. Är de väldigt olika stora? I så fall kanske du kan bygga någon typ av creep-feeding. Du kan dela av hagen och göra en port som är tillräckligt stor för ponnyn, men inte för hästen att gå igenom. Detta förutsätter ju dock är det är rätt stor skillnad i storlek på dem, och att din storhäst förstår från början att h*n inte kommer in där.
Kanske inte så roligt att komma hem och hitta sin häst gåendes med en port hängandes över manken...

hi hi! nej det är ju inte så roligt^^ men det är också väldigt stor skildnad mellan hästarna i storlek^^ den gamle är 110 och den stora är 167, så om jag gör porten/ingången som en dörr öppning men ca 150 i höjd och hänga dit en träbit på 140 höjd, som gubben kan ducka under men inte den stora så går det kanske :D
ska fråga pappa om han kan snickra ihop ngt till mig:bump: om jag gör det själv så kommer allting att luta och blåsa omkull.:angel:
:idea:ja!! jag kan göra porten flyttbar så att ja kan flytta hö-hagen beroende på vilken hage de är i:rofl: man kan kanske bygga det som hinderstöd och sätta ett grövre rep runtom. ideerna bara flyger fram nu minsan!!
 
Sv: Höhäck.

Tänk på att det inte får bli en fara för hästarna om det mot förmodan skulle ramla omkull.
Marken i en hage brukar ju ha en förmåga att inte vara alldeles plan och anordningen måste ju kunna stå emot lite mer än bara en vänskaplig knuff.
 
Sv: Höhäck.

hmm.... vi har en liten träd dunge där stora hästen inte kan gå in pga tät växande träd, jag kan rama in några träd med plankor och ha höet där. får rådfråga föräldrarna när vi kan bygga detta, hagen de ska gå i är inte klar än. ska trycka ner några stolpar innan det blir hårt marken. snor grannens lastare så går det lätt som en plätt:) tur att det regnar så här mycket fortfarande så att marken är mjuk^^.
 
Sv: Höhäck.

Jag har fått tag på pallkragar nu, lägger ut en bild sen när de är färdiga.
 
Sv: Höhäck.

kl

Vill bara tipsa om hur jag har löst problemet.

De hästar som går själva har jag skruvat ihop två stora plastbackar ovan på varandra, och sedan sågat ut ett ovalt hål i botten på den övre (putsade till kanterna med sandpapper). Perfekt, höet stannar kvar där i och de får äta från rätt höjd. Inget spill!

Till de som går flera stycken, har en större balja. Där tog jag en sådandär vit 1000 liters plasttunna, som har galler/bur runt sig och brukar stå fast monterat på en pall. Jag tog ut själva tunnan, sågade av toppen, (putsade till kanterna med sandpapper) och så vips har man en kanonbra jätte höbalja. (viktigt att kolla så det inte varit någon farlig kemikalie i innan). Inget spill från denna heller. Plus att man får plats med med relativt stora rundbalar i den.
 
Sv: Höhäck.

Hur är de att rengöra?
*tänker på hur hästens vattenhink såg ut efter att ha tillbringat en natt tillsammans med min tossiga häst*

Och hur reagerar plasten om tex en häst får upp hoven över kanten? Är kanten tillräckligt mjuk och ger vika eller skär den in i benet då?
Jag tycker att idén verkar bra, men funderar på hur mkt jobb det blir i förlängningen.

Knapplån
Bilder från den 17e på våra hästar och vår binge. Nu har vi en rätt stor del halm i också så det är därför det ser skräpigt ut på utsidan.
 
Sv: Höhäck.

Menar du den stora varianten då va?

Där finns ju en tappkran i botten på dem från början, så jag har bara tagit in den i spolspiltan och skurat när det behövts. Dock är det snabbare att bara välta den och hälla ut vattnet. Den blir dock inte speciellt skitig tycker jag, men det beror ju somsagt på kusarna lite.

Var också rädd att de skulle ta upp benen i den, men det är det ingen som gjort än faktiskt, den är ju rätt hög. Slipade kanterna så de belv runda och mjuka. Men själva baljan är rätt mjuk så den ger sig liksom om man drar i den. Man annars kan man ju klä kanterna också om man vill, på det sättet som de gjort med dehär foderringarna som finns att köpa.
 
Sv: Höhäck.

såhär blev det, det är en lastpall med 3st pallkragar som jag har satt gavlar på så de inte kan välta den.


CIMG2032.jpg


CIMG2033.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Höhäck.

Jag har studerat min häst när han äter inna och där tar han en tuss i munnen, stoppar mulen i vattenhinken och så rör han om/kokar kaffe. Så gissa hur hinken ser ut!

Vi har dessutom som papprör med frigolitfodring i för att vattnet inte ska frysa så fort (alltså isolering) och i min häst box hänger det istappar från den + att hinken är fastfrusen i ringenvarje morgon!
I hagen sköter han sig bättre (antagligen för långt bort till vattenhinken) men jag tänkte mest på regn och så.
 
Sv: Höhäck.

Jag har två stora hästar och en shettis. Unghästen kan vara lite jobbig på shettisen så jag har gjort en liten fålla till henne där hon kan springa in när han är som värst. Jag tog ena hörnet av hagen och satte ut stolp som en fyrkant och sen drog jag eltråd från endast från översta tråden ut på stolparna. Jag visade henne med mat en gång sen har hon använt den flitigt.
Här kommer en länk till bild, man ser fållan i bakgrunden.

http://www.ylvablom.se/P2317874
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 072
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag ska bygga några boxar i min ladugård, men har fastnat i ansökan om förpröving. Dels är jag frustrerad över att jag behöver ansöka om...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 723
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 030
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp