the_connemara

Trådstartare
Eller balja eller liknande. Använder ni någon form av förvaring av grovfodret i boxen för att inte få för mycket i bädden? Fungerar det?

Hur stor är förvaringen? På vilken höjd? Hur är den placerad? Färdigköpt eller hemmabygge? Lätt att tömma och rengöra?

Gärna bilder!
 
Sv: Höhäck

Jag har använt en höhäck i metallnät som satt i boghöjd för att hästen skulle kunna äta hyfsat naturligt med sänkt huvud. Det fungerade bra tycker jag.

Har även haft en vanlig, fyrkantig, svart plastbalja som varit lös och det har funkat rätt bra förutom att hästen flyttat runt den. Men de går ju att skruva fast i väggen på golvet med så. :)
 
Sv: Höhäck

Till min ponny har jag hönät i ett hörn av boxen. Nätet hänger lågt, bara runt 30cm över golvet. Under nätet har hon sedan en stor (75L) flexitub som samlar upp bööset som ramlar ned från nätet. Flexituben fungarar också då som hinder så att hon inte får upp fötterna i nätet Detta funkar perfekt för mitt matmonster som annars gärna drar runt höet över hela boxen. Hon äter ur nätet först, sedan mumsar hon i sig "smulorna" ur baljan :)

Halvblodet får sitt hö på golvet i ett hörn, han drar inte runt ngt alls.
 
Sv: Höhäck

Smart att skruva fast plastbaljan! Jag funderar lite på en typ av balja en liten bit ovanför bädden med ngn form av öppningsmöjlighet i botten. Jag vill oxå att de ska kunna äta lågt men vill inte ha ngn risk att de fastnar.


Eller äter hästarna alltid upp böset som blir i botten?
 
Sv: Höhäck

Jag har skurit bort botten och öppnat upp en flexitub och sen fäst kanterna i väggen i ett hörn. Den sitter lite högre än golvet så den blir i jämnhöjd med bädden. För att få bort boset så lyfter jag i framkanten och kan lätt kratta ut det.
 
Sv: Höhäck

Det är klart :D

Jag funderar på att ha halm i botten och höet överst, om pållen inte ska ha hö till hela natten (knappast troligt, ponny :angel:). Och då kan man ju behöva städa ur lite då o då iaf kanske.
 
Sv: Höhäck

min d-ponny äter ca 12 kg hö på natten på vintern, och han drog bara ut allt hö och åt inte upp det sen.
vi köpte såna där "höpåsar" som man fästen med ett band i gallret och med hål i.
funkar jättebra och han äter upp allt.
dock använder han inte hålen i säcken som det är meningen utan han kör ned hela huvudet ovanifrån, tar en tugga hö och drar upp den, slänger ned det på golvet, tills han har en hög där, då äter han upp det :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Hjälp, pysselsakerna tar över vårt hem! 😅 vi har en snart 4-åring som älskar att pyssla och det får hon så gärna göra men alla grejer är...
Svar
7
· Visningar
956
Senast: Badger
·
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Lexa
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
872
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp