Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Jo, jag vet som sagt att den allmänna pensionen är nödvändig. Det är därför inbetalningarna(hur många som arbetar och hur länge) måste matcha uttaget.

Vilken verksamhet skulle bedrivas enbart av 68-åringar? Det finns väl få verksamheter som enbart drivs av 65-åringar idag?

Ungdomsarbetslöshet, eller arbetslöshet överlag, är en intressant fråga. Hittills har man inte sett några tydliga tecken på påverkan efter de förändringar som redan gjorts, men det återstår att se hur det blir i framtiden.
Nejvisst, det där med 68-åringarna var en retorisk överdrift. Men med höjd pensionsålder kommer ju åldern på arbetskraften att öka.
 
Hur ska jag njuta av livet då jag jobbar och sen går hem och typ dör innan det är dags att jobba igen? Helgerna går åt till att komma till en nivå så jag orkar plåga mig igenom nästa vecka och nästa.
Nej jag har inga barn. Varför ska jag utsätta någon oskyldig själ för det meningslösa liv vi är intvingade i? Vi har ju bara ett existensberättigande som arbetsmaskiner för att skapa värden åt andra.

Du måste ha hört mina tankar som jag hade igårkväll. De gick i liknande termer...
 
Ska vi ha en pensionsålder som totalt kör över den grupp som inte redan är privilegierad på arbetsmarknaden?

Ang byte av jobb känns det fruktansvärt tondövt inför det faktum att många inte kan byta jobb. Många är inte tillräckligt attraktiva på arbetsmarknaden, och många i vuxen ålder har inte råd att sätta sig i skolbänken igen. Det handlar inte om val. Att kunna välja, varesig valet är bra eller dåligt, är ett privilegium i sig - som många av miljarder olika orsaker tyvärr saknar.
Pensionsåldern sätts ju mellan de här två och med hänsyn till att den måste höjas för att vi ska ha kvar pensionssystemet, vilket då framför allt gagnar de som inte pensionssparar privat och inte har råd att göra det heller. De som inte kan byta jobb, plugga som vuxna osv. Vi måste ju ha ett pensionssystem för de som inte kan jobba som pensionärer, men det går ju inte att ha kvar det systemet som vi har i dag om man vill att folk ska överleva på det.

Så är det inte redan satt med de svagare i åtanke ändå? Eftersom de privilegierade ändå klarar sig, kan jobba "tills de dör" och har sparade pengar att leva på sedan.
 
Jag ska gå i pension när jag är 69 om jag förstått mina beräkningar rätt. Kommer inte att hända. Tänkte 62 eller så tror jag med eventuellt hobbyjobbande med sånt som jag tycker är kul ett bra tag till 🙂

Varför är för att jag jobbar i snitt 50 h i veckan och vill kunna vara ledig innan jag dör 😬
Jag har flera i omgivningen som kombinerar pension med lite jobb, även om de jobbade ända till 65. Och det verkar bannemej idealiskt. De går in på timmar i sina gamla jobb (förskola, äldrevård, taxi osv), jobbar när de har lust eller vill ha lite extrapengar och säger nej när det inte passar. Jag hade också gärna gjort det men det finns faktorer som sätter stopp för det.
 
Du slipper ju jobba heltid och får pengar ändå för den tid du inte jobbar.
Du slipper? (riktat då från dig till @Enya ) Tala för dig själv . Alla vill inte slippa.

Och har man bara halv arbetsförmåga så har man, och är i sin fulla rätt till ekonomisk hjälp så det är ingen som får pengar ändå bara sådär, du får ju själv en massa hjälp i ditt liv av skattepengar och hade själv inte klarar dig utan det.

KL
Jag håller med @Enya , jag gillar också att jobba, sen blir det en jäkla massa skatt , men det är ju också bra så samhällets omsorg, vård och ekonomisk hjälp kan hållas igång.
 
Nejvisst, det där med 68-åringarna var en retorisk överdrift. Men med höjd pensionsålder kommer ju åldern på arbetskraften att öka.

Om snittåldern på befolkningen ökar, vilket är grunden till problemet, kommer snittåldern på arbetskraften också att öka, ja. Men det handlar om en gradvis förskjutning där det blir något vanligare att stöta på äldre personer i arbetslivet. Det kommer inte att bli någon drastisk förändring.
 
Ja, du tillhör nog en minoritet. Om man jobbar några år efter gymnasiet och sen utbildar sig så blir det ju inte heller mer än 45-50 års arbete. Om ens det.

Enligt andra inlägg i tråden så har vi fler friska år efter pensionen.

På mitt jobb är det mig veterligen inga som är sjukskrivna pga utslitna kroppar. Delvis fysiskt jobb.
Lösningen är inte att låta folk gå sönder och sen låta dessa gå i pension. Lösningen är att se till att det finns hjälpmedel så att folk inte går sönder.
Det är givetvis lösningen. Och ändå är vi inte där trots årtionden av samma tjat från dessa yrkesgrupper och fackförbund som försöker få till förbättringar. Två i vården står redan generationer inför att deras pensionsålder inte är möjlig fysiskt/psykiskt men att gå tidigare inte är ekonomiskt möjligt.
Jag är 51 år och har jobbat sen jag var 18. Sommarjobbat sen jag var 14.
Min pension vid 68 ligger omkring existensminimum och det är inte ovanligt för de som jobbar inom tex vården.

Jag förstår inte hur man ska lösa det så att de som redan är slitna, vi som ska jobba till 68 i vården och inte har råd att gå tidigare. Vi är så många. Och nästan ingen säger att de ens orkar till 65. Försäkringskassan som den ser ut idag och med de ersättningsnivåer som är, är inget hopp alls.

Det är verkligen en jättejobbig känsla att inse att man har ett yrke som man kanske inte kommer ”nå i mål” på.
 
Nejvisst, det där med 68-åringarna var en retorisk överdrift. Men med höjd pensionsålder kommer ju åldern på arbetskraften att öka.

Har hört en spännande historia ifrån pensionärseliten på mitt jobb när de jobbade extra. Den ena pensionären halvblind, praktiskt taget döv med diabetes. Den andra som funderade på varför produktionen stannade av och fick akut försöka få liv i gubben då han 2 ggr under samma kväll höll på att falla in i koma. Ena gubben var då närmare 70 och den som höll på att kola vippen var närmare 80 år... Det finns fler historier från min arbetsplats angående den gamle gubben och tillbud som har hållit på att hända pga det allmänna tillståndet som brukar kunna tillkomma ålderdomen. Numera så vill inte den yngre åldringen jobba och den äldre får inte det för alla andras säkerhet.
 
Jag förstår inte frågan.

Det jag skrev handlar inte om vid vilken ålder man har rätt att ta ut pension, utan om det naiva alt ultraliberala i tanken om det fria valet, tanken att alla har valet att utbilda sig och att om de inte gör det så har de valt det.
Det finns alltid människor som inte kan utbilda sig och inte kan byta jobb. Det finns människor med funktionsnedsättningar som varken klarar det ena eller det andra och inte har mycket val. Trots allt är det väl ändå inte större delen av befolkningen som har det så. Jag tänker att man ska försöka utgå från att en större grupp av Sveriges befolkning kan byta jobb och kan utbilda sig och uppmuntra till att göra det, visa på möjligheter och fortsätta se till så att det faktiskt inte är helt omöjligt att genomföra.

Det betyder inte att man ska blunda för de som inte kan, men det blir svårt att sätta en pensionsålder efter en grupp som inte är i majoritet. Det finns förbättringar där att hämta för den gruppen, även om vår regering vill göra det sämre nu igen, men det är ju trots allt inte en pensionsfråga.

Jag förstår inte riktigt argumentet. Om man inte kan vill, har förmåga att byta jobb eller utbilda sig och bara tar det jobb som finns och sedan jobbar där, hur kommer vi tillrätta med det förutom de möjligheter vi har i dag att studera vidare? Ganska generösa möjligheter om man jämför med en del andra länder dessutom. Vi har ett samhällsnät som kan fånga upp, det behöver stärkas, men ska det påverka pensionsåldern?

(Jag har alltid velat bli rättsläkare och lokförare. Man kan väl säga att det inte är något som jag kan välja tyvärr)
 
Det är nog svårt att kunna ringa in alla fysiskt påfrestande arbeten men för vissa yrkesgrupper i offentlig sektor (som undersköterskor) borde det inte vara så administrativt svårt att vissa yrkesgrupper får en tidigare pension än andra.

Jag skulle vara 100% för att människor som säg jobbat minst 20år som undersköterska/vårdbiträde har rätt till full pension ex 5år tidigare än alla andra i samhället. Kan tycka att om folk börjar prata om att det är orättvist så är de missunnsamma och att ex denna yrkesgrupp är väl värd detta även om jag själv får jobba flera år längre.
 
Det är nog svårt att kunna ringa in alla fysiskt påfrestande arbeten men för vissa yrkesgrupper i offentlig sektor (som undersköterskor) borde det inte vara så administrativt svårt att vissa yrkesgrupper får en tidigare pension än andra.

Jag skulle vara 100% för att människor som säg jobbat minst 20år som undersköterska/vårdbiträde har rätt till full pension ex 5år tidigare än alla andra i samhället. Kan tycka att om folk börjar prata om att det är orättvist så är de missunnsamma och att ex denna yrkesgrupp är väl värd detta även om jag själv får jobba flera år längre.
Undersköterskor och vårdbiträden är de som har högst antal sjukskrivningar av alla yrken och ligger i toppen för utbrändhet.
 
Du slipper? (riktat då från dig till @Enya ) Tala för dig själv . Alla vill inte slippa.

Och har man bara halv arbetsförmåga så har man, och är i sin fulla rätt till ekonomisk hjälp så det är ingen som får pengar ändå bara sådär, du får ju själv en massa hjälp i ditt liv av skattepengar och hade själv inte klarar dig utan det.

KL
Jag håller med @Enya , jag gillar också att jobba, sen blir det en jäkla massa skatt , men det är ju också bra så samhällets omsorg, vård och ekonomisk hjälp kan hållas igång.
Visst blir det en del i skatt, både på lönen och sjukersättningen :D Men precis som du där har jag inget emot det faktiskt. Det går ju till samhället och till en själv. Till de svaga, till barnen, till sjuka osv. Det är ett bra system ändå.
 
Om snittåldern på befolkningen ökar, vilket är grunden till problemet, kommer snittåldern på arbetskraften också att öka, ja. Men det handlar om en gradvis förskjutning där det blir något vanligare att stöta på äldre personer i arbetslivet. Det kommer inte att bli någon drastisk förändring.
Javisst, så är det säkert om man håller sig till torra fakta. Men det jag mer funderar kring är att de flesta inte har samma arbetskapacitet som 65-68-åringar som när de var 35. Och då menar jag inte bara fysiskt utan minst lika mycket intellektuellt. Och blir de här med den mindre kapaciteten tillräckligt många så kommer arbetet/produktiviteten sannolikt minska.

Jag minns precis hur jag såg på de gamla stötarna i min bransch, och hur det var att själv till slut höra till dem. Se hur de yngre såg på oss med i bästa fall överseende, i sämsta fall med förakt. Och hur förändringsbenägenheten minskade hos oss som var äldre och hur det tog längre tid för oss att ta till oss ny teknik, t ex.

Det här skriver jag dock inte om som nåt slags traumatisk personlig historia, det var inte traumatiskt alls, jag ser det som ofrånkomligt. Och det gäller inte bara mig och min bransch, jag är helt övertygad om att det gäller generellt. Och då har jag inte ens nämnt alla de som inte pallar fysiskt tunga jobb. Du kan ha hur mycket hjälpmedel som helst, helt klart är ju att folk fortfarande går sönder pga jobbet. Och det vore väl ingen vidare vinst om det man tjänar in till pensionssystemet i stället gör att kostnaderna för sjukskrivning och sjukersättning går genom taket.
 
Det finns alltid människor som inte kan utbilda sig och inte kan byta jobb. Det finns människor med funktionsnedsättningar som varken klarar det ena eller det andra och inte har mycket val. Trots allt är det väl ändå inte större delen av befolkningen som har det så. Jag tänker att man ska försöka utgå från att en större grupp av Sveriges befolkning kan byta jobb och kan utbilda sig och uppmuntra till att göra det, visa på möjligheter och fortsätta se till så att det faktiskt inte är helt omöjligt att genomföra.

Det betyder inte att man ska blunda för de som inte kan, men det blir svårt att sätta en pensionsålder efter en grupp som inte är i majoritet. Det finns förbättringar där att hämta för den gruppen, även om vår regering vill göra det sämre nu igen, men det är ju trots allt inte en pensionsfråga.

Jag förstår inte riktigt argumentet. Om man inte kan vill, har förmåga att byta jobb eller utbilda sig och bara tar det jobb som finns och sedan jobbar där, hur kommer vi tillrätta med det förutom de möjligheter vi har i dag att studera vidare? Ganska generösa möjligheter om man jämför med en del andra länder dessutom. Vi har ett samhällsnät som kan fånga upp, det behöver stärkas, men ska det påverka pensionsåldern?

(Jag har alltid velat bli rättsläkare och lokförare. Man kan väl säga att det inte är något som jag kan välja tyvärr)
Den mest påverkande faktorn bakom att unga väljer utbildning är föräldrarnas utbildningsgrad, har jag för mig. Så vi får väl hoppas då att det blir som du säger när den totala utbildningsgraden i samhället ökar (de som utbildat sig blir föräldrar vilket gör att deras barn också utbildar sig), då kan alltfler få en reell möjlighet att faktiskt välja.
 
Visst blir det en del i skatt, både på lönen och sjukersättningen :D Men precis som du där har jag inget emot det faktiskt. Det går ju till samhället och till en själv. Till de svaga, till barnen, till sjuka osv. Det är ett bra system ändå.
Javisst är det. Jag brukar i all enkelhet tänka när det kommer fram från en del att det är dåligt av samhället att man måste jobba så mkt och så länge och hur trist det är och ingen tid finns över till annat att tänk på allt bra som ingår, inte bara sjukförsäkring utan vägar, vård, en uppsjö av andra skyddsnät. Och man får lön och kan gå in i en butik och handla mat. Osv osv.
Jag ser alternativet som att bo i en grotta och gå ut och leta mat själv och hoppas hoppas man håller sig frisk och att det inte blir för kallt- inte så kul.
 
Den mest påverkande faktorn bakom att unga väljer utbildning är föräldrarnas utbildningsgrad, har jag för mig. Så vi får väl hoppas då att det blir som du säger när den totala utbildningsgraden i samhället ökar (de som utbildat sig blir föräldrar vilket gör att deras barn också utbildar sig), då kan alltfler få en reell möjlighet att faktiskt välja.
Jo det är ju så det är, men om jag förstått rätt verkar det vara fler som inte klarar gymnasiet än tidigare och alltså inte kommer in på utbildningar. Fler än tidigare som behöver jobb som inte kräver någon utbildning alls, knappt ens genomgånget gymnasium. Jag tror fler föräldrar har utbildat sig under de här åren, men skolsystemet har nog blivit tuffare så ungdomarna fixar inte det. Jag vet inte vad som ligger bakom att det är som det är dock. AF har i alla fall flaggat för att ungdomsarbetslösheten ökar och det beror inte på att ungdomarna är utbildade utan just pga att de inte ens har fixat gymnasiet och inte har de här "enkla" jobben att gå till som många gånger fanns förr.
 
Javisst är det. Jag brukar i all enkelhet tänka när det kommer fram från en del att det är dåligt av samhället att man måste jobba så mkt och så länge och hur trist det är och ingen tid finns över till annat att tänk på allt bra som ingår, inte bara sjukförsäkring utan vägar, vård, en uppsjö av andra skyddsnät. Och man får lön och kan gå in i en butik och handla mat. Osv osv.
Jag ser alternativet som att bo i en grotta och gå ut och leta mat själv och hoppas hoppas man håller sig frisk och att det inte blir för kallt- inte så kul.
Ja jag funderar ibland vad alternativet är. När folk säger att de inte vill jobba. Om det skulle vara frivilligt att jobba, hur skulle Sverige se ut då? De som inte vill jobba, hur ska de klara sig?
 
Jo det är ju så det är, men om jag förstått rätt verkar det vara fler som inte klarar gymnasiet än tidigare och alltså inte kommer in på utbildningar. Fler än tidigare som behöver jobb som inte kräver någon utbildning alls, knappt ens genomgånget gymnasium. Jag tror fler föräldrar har utbildat sig under de här åren, men skolsystemet har nog blivit tuffare så ungdomarna fixar inte det. Jag vet inte vad som ligger bakom att det är som det är dock. AF har i alla fall flaggat för att ungdomsarbetslösheten ökar och det beror inte på att ungdomarna är utbildade utan just pga att de inte ens har fixat gymnasiet och inte har de här "enkla" jobben att gå till som många gånger fanns förr.
Har de här ungdomarna också möjlighet att välja?
 
Javisst, så är det säkert om man håller sig till torra fakta. Men det jag mer funderar kring är att de flesta inte har samma arbetskapacitet som 65-68-åringar som när de var 35. Och då menar jag inte bara fysiskt utan minst lika mycket intellektuellt. Och blir de här med den mindre kapaciteten tillräckligt många så kommer arbetet/produktiviteten sannolikt minska.

Jag minns precis hur jag såg på de gamla stötarna i min bransch, och hur det var att själv till slut höra till dem. Se hur de yngre såg på oss med i bästa fall överseende, i sämsta fall med förakt. Och hur förändringsbenägenheten minskade hos oss som var äldre och hur det tog längre tid för oss att ta till oss ny teknik, t ex.

Det här skriver jag dock inte om som nåt slags traumatisk personlig historia, det var inte traumatiskt alls, jag ser det som ofrånkomligt. Och det gäller inte bara mig och min bransch, jag är helt övertygad om att det gäller generellt. Och då har jag inte ens nämnt alla de som inte pallar fysiskt tunga jobb. Du kan ha hur mycket hjälpmedel som helst, helt klart är ju att folk fortfarande går sönder pga jobbet. Och det vore väl ingen vidare vinst om det man tjänar in till pensionssystemet i stället gör att kostnaderna för sjukskrivning och sjukersättning går genom taket.

Jag tror absolut inte att det gäller generellt, definitivt inte intellektuellt. Några av de yrkesgrupper som har högst pensionsålder är läkare och universitets-/högskolelärare och det är nog av goda skäl. Att det kan krävas lite längre tid för att lära sig det nya datasystemet vägs upp av all kunskap och erfarenhet de hunnit tillgodogöra sig.
En anhörig till mig är 70+ och blir då och då ombedd att jobba ett tag på sin gamla arbetsplats när det krisar - hon vet hur allt funkar! Hon ställer gärna upp, hon tycker det är kul. Min tandläkare är också 70+ och jag fasar för den dag han går i pension.

Om jag inte längre klarar ett fysiskt tungt jobb, eller öht har problem med mitt arbete, oavsett om det är p g a någon krämpa eller för att jag fyllt 66 år, så har arbetsgivaren ett ansvar att göra anpassningar.
 
Har de här ungdomarna också möjlighet att välja?
Det beror väl på vad som är orsaken bakom? Om jag ser till mina tre ungdomar som inte klarade gymnasiet så jobba en sedan något år inom en delgren av utbildningen ha gick eftersom han inte klarade själva utbildningen. Han ångrar sig, men trivs ypperligt med sitt tunga jobb, jobbar så mycket han kan och älskar känslan av att jobba. Ångrar att han inte skötte skolan och har planer och driv inför framtiden.
Ungdom nummer två har gått två år arbetslös efter att ha slutat skolan med ett halvår kvar och bara glidit omoget omkring som de kan göra ibland med åsikten "äsch det oooooordnar sig". Vuxenlivet kom och slog honom i ansiktet och han började nu i april en ettårig yrkesutbildning till målare.
Ungdom nummer tre har inte gått gymnasiet alls utan försökt några gånger men tröttnat och mådde inte bra psykiskt i skolmiljön. Jobbar på pojkvännens mammas företag som packare, men frågan är ju vad hon vill göra sedan? Hon blir 18 i december.

Detta är mina barn, från en släkt där bara jag har utbildning och ingen annan. Ungdom nummer tre vet jag inte hur möjligheterna ser ut för ännu, hon är för ung för att kunna avläsa riktigt, men de två andra verkar ändå ha kunnat rädda upp situationen och välja något annat. Istället för att fortsätta som släkten och sitta och klaga resten av livet och vara bittra.

Men det beror ju på hur och vad som är orsak till varje enskild ungdoms situation och om någon uppmuntrar och berättar för dem vad de KAN göra, vilka val de har. Att allt inte är kört.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 203
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 556
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp