Höjd pensionsålder - jobbigt eller rimligt? (utbruten från Vad gör vi? Del CXCV)

Jag förstår inte vad du argumenterar emot? Jag tycker att pensionsåldern ska höjas så att vi kan ha ett fungerande pensionssystem, vilket är som allra viktigast för att människor som sliter hårt ska kunna överleva när de går i pension. De privilegierade har ofta en slant undansatt redan och fixar att jobba längre än pensionsåldern så för dem är åldern inte riktigt lika avgörande.

Att motverka åldersdiskriminering på arbetsmarknaden är ännu en sak man borde kunna arbeta med för att förändra, för att få ner arbetslösheten, att underlätta att utbilda sig är ett annat sätt.

Om man inte kan byta jobb eller utbilda sig, varför då gå ut i arbetslöshet om man har ett jobb?

Jag har svårt att se hur människor som slitit hårt hela sitt arbetsliv ska vilja spendera ännu fler år av sitt kvarvarande liv till att fortsätta slita hårt. Jag skulle nog tro att privilegierade som har råd går förmodligen gärna tidigare i pension än vad än vad många andra mindre privilegierade någonsin kommer ha möjlighet till.

Om man inte kan byta jobb eller utbilda sig, då håller man fast vid det jobb man har för alternativet är arbetslöshet! Men det innebär också att den lågutbildade kommer förmodligen inte så lätt ifrån sitt förmodade tunga jobb. Sen finns det de som satsar, går utbildning på ett par år och försöker få jobb utan att få napp på grund av.. ah just... ålder.


Jag diskuterar pensionssystemet, ska inte det förändras för att det finns människor som inte kan byta jobb eller utbilda sig och håller fast vid ett tungt och slitigt jobb? Att inte förändra pensionssystemet stjälper ju dem när de går i pension då de inte lär ha någon krona i försörjning om det fortsätter så här. Varför inte hjälpa människor hela vägen istället? Höja pensionsåldern och se till att människor rent faktiskt KAN arbeta?

Men är ännu fler år av slit rätt väg? Med argumentet att vi alla lever längre och är friskare? Gäller detta även lågutbildade inom tyngre arbeten? Dessa vad jag kallar tunga arbeten kan även innebära väldigt högt tempo och pressade tider beroende på vilka yrkesgrupper vi talar om. För intressant nog så räcker det med en googling för att få fram artiklar om att lågutbildade kvinnor lever kortare liv, en annan artikel om att den förväntade livslängden för arbetare sjunker, ojämlik hälsa etc. Tycker detta luktar klassproblem på långt håll. Är man pigg och vill jobba mer så kan inte jag hitta något som hindrar en person att fortsätta jobba i stället för att pensionera sig. Men man behöver för den skull inte stänga dörren och göra vägen längre för de andra som kanske skulle behöva gå i pension vid 65 och ge plats åt yngre förmågor.
 
Jag tycker att det är helt vansinnigt. Det kanske inte är att bokstavligen jobba hela livet men definitivt majoriteten av den förväntade livslängden, vilket är svindlande när man tänker på det och på hur mycket som är betydligt mer värdefullt här i livet än att springa i kapitalismens hamsterhjul.

Och innan någon kastar sig över tangentbordet för att skriva en klatschig motreplik - jag har varken ork eller vilja att diskutera mer ingående. Det skulle spåra ur totalt om jag började skriva vad jag verkligen tycker om hur mycket samhället kretsar kring arbete. Men jag skriver det här ändå, för den lilla chans att någon annan som i tysthet tänker likadant ska känna sig mindre ensam.
Amen!🙏
 
Jag hade aldrig jobbat om jag inte behövt. Trivs på jobbet men ledighet slår allt.
Får spara på så jag kan gå många år tidigare om jag lever.

Pappa och mamma slutade jobba vid 64 resp 63 och de har njutit sen dess. Hemma och på resor.
Pappa har igång sitt HB hemma och lagar grejer åt folk i den takten han har lust.
Jag är så tacksam att de har levt som de har velat i 8 år.
 
Men är ännu fler år av slit rätt väg? Med argumentet att vi alla lever längre och är friskare? Gäller detta även lågutbildade inom tyngre arbeten? Dessa vad jag kallar tunga arbeten kan även innebära väldigt högt tempo och pressade tider beroende på vilka yrkesgrupper vi talar om. För intressant nog så räcker det med en googling för att få fram artiklar om att lågutbildade kvinnor lever kortare liv, en annan artikel om att den förväntade livslängden för arbetare sjunker, ojämlik hälsa etc. Tycker detta luktar klassproblem på långt håll. Är man pigg och vill jobba mer så kan inte jag hitta något som hindrar en person att fortsätta jobba i stället för att pensionera sig. Men man behöver för den skull inte stänga dörren och göra vägen längre för de andra som kanske skulle behöva gå i pension vid 65 och ge plats åt yngre förmågor.

Livslängden har ökat hos både män och kvinnor i alla inkomstklasser, inklusive de som enbart har förgymnasial utbildning. Men ökningen har varit minst hos de med lägst utbildningsnivå.

Ja, det finns klassproblem med att lågutbildade och låginkomsttagare har större problem med ohälsa och lever kortare tid. Men jag är övertygad om att klassproblemen skulle vara ännu tydligare om vi var tvungna att ta hand om vår pension själva i större utsträckning än nu.

Detta är ett problem många länder står inför. I Danmark flaggar de för att pensionsåldern i framtiden kan ligga på 74 år.
 
Ni som inte vill acceptera en höjd åldersgräns för pensionen, vill ni hellre ha en sänkt pension eller vad är er lösning för att finansiera att vi lever allt längre?
Jag har inget emot en höjd ålder i sig men jag anser att det måste medfölja åtgärder för just de som inte håller så pass länge.
Kanske ska alla yrken inte ha samma pensionsålder generellt? Kanske ska vissa kompenseras med en tidigare pension utan att förlora på det ekonomiskt? Kanske ska man efter en viss ålder ha rätt till sjukpension på 100% av lönen utan krav på omskolning om man inte håller?

Att bara höja åldern utan att lösa sånt här innan eller samtidigt är bara att kasta samhällets svaga under bussen och det är inte okej.
 
Ang att byta jobb och hålla på - jag har en anhörig som sliter ut sig till den grad att hen har fått hjärtfel av all stress. Hen söker andra jobb sen ett par år tillbaka, men vad händer? Hen får inget nytt jobb för att hen är överkvalificerad, och sitter således fast i stressträsket som kommer ta död på hen om det vill sig illa. Hen skulle behöva gå i pension igår, men har inte råd. Hen har redan omskolat sig en gång när kroppen gick sönder. Nu är hen 60+.

Det är inte bara lågutbildade i skitjobb som sliter ut sig och inte tar sig ur det. Det finns alla sorter, även om det nog inte är den här varianten som är vanligast förekommande.
 
Jag har inget emot en höjd ålder i sig men jag anser att det måste medfölja åtgärder för just de som inte håller så pass länge.
Kanske ska alla yrken inte ha samma pensionsålder generellt? Kanske ska vissa kompenseras med en tidigare pension utan att förlora på det ekonomiskt? Kanske ska man efter en viss ålder ha rätt till sjukpension på 100% av lönen utan krav på omskolning om man inte håller?

Att bara höja åldern utan att lösa sånt här innan eller samtidigt är bara att kasta samhällets svaga under bussen och det är inte okej.

Jovisst är det inte enda saken som behövs, men man kan ju göra fler saker? Och personligen tycker jag att det är mycket viktigare att diskutera och vidta åtgärder för att arbete inte ska vara helt söndergörande än att hålla nere pensionsåldern.

Tvärtom, att ha färre personer i arbete, som ska utföra mer arbete (eftersom vi blir äldre och mer sjukdomsbehandlingar finns) till lägre kostnad (eftersom pengarna måste räcka till mer) - kan det bli något annat resultat än MER stress...?

Jag tror det skulle bli väldigt svårt att definiera olika yrkenoch anställningar på ett tillräckligt likartat och objektivt sätt för att kunna använda det som grund för rätt till pension. Stor risk för väldigt orättvisa kategorier, samt att kategoriserandet inte alls tar hänsyn till att vi som människor är väldigt olika och har olika livsöden vilket påverkar hur arbetet påverkar oss. Se bara hur svårt det är att hitta relevanta lönejämförelser, och ska definitionerna kunna användas som grund för rätt till pension måste de vara mycket mer rättssäkra än så. Jag förstår tanken, men tror inte att det skulle vara genomförbart.
 
Jovisst är det inte enda saken som behövs, men man kan ju göra fler saker? Och personligen tycker jag att det är mycket viktigare att diskutera och vidta åtgärder för att arbete inte ska vara helt söndergörande än att hålla nere pensionsåldern.

Jag tror det skulle bli väldigt svårt att definiera olika yrkenoch anställningar på ett tillräckligt likartat och objektivt sätt för att kunna använda det som grund för rätt till pension. Stor risk för väldigt orättvisa kategorier, samt att kategoriserandet inte alls tar hänsyn till att vi som människor är väldigt olika och har olika livsöden vilket påverkar hur arbetet påverkar oss. Se bara hur svårt det är att hitta relevanta lönejämförelser, och ska definitionerna kunna användas som grund för rätt till pension måste de vara mycket mer rättssäkra än så. Jag förstår tanken, men tror inte att det skulle vara genomförbart.
Det är det jag menar, man kan göra flera saker. Nu gör man ju bara en sak och skiter i de som drabbas negativt av den saken. Det är det jag har problem med.

Jag spitballar bara, jag vet inte exakt vad som blir bäst, bara att nånting måste göras. Exempelvis kan man ju kolla försäkringskassans statistik över sjukskrivningar i olika yrken för att se vilka yrken som tenderar att behöva en lägre pensionsålder generellt om man vill gå den vägen? Eller så inför man bara rätt till sjukpension med bibehållen lön så man kan pensionsspara som om man hade lön, just för att man inte ska drabbas negativt för att jobbet haft sönder kroppen vid 64. Som exempel.

Självklart behöver man samtidigt se till att folk håller också, både fysiskt och psykiskt. Som du säger själv, man kan göra fler saker samtidigt.
 
Men det är ju redan så efter 60.
Nästan. Inte 100 % men antagligen i nivå med pensionen.
https://www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/nyheter/nya-regler-om-sjukersattning-for-aldre
Jättebra! Det hade jag missat. Jag var tvungen att googla och fattar det som att även åldersgränsen för sjukersättning för äldre höjs samtidigt som pensionsåldern dock, till 61 år och 11 månader då det gäller som tidigast 5 år före pensionsålder. Det kan jag tycka att man borde frysa på lämplig ålder istället då en höjd pensionsålder inte gör att utslitna Berta plötsligt håller lite längre.

Och det borde vara 100% kan jag tycka, för att pensionen inte ska bli lägre än om man jobbat hela vägen dit.

Men som fallskärm är det jättebra att det finns.
 
Har i Oregon (och i manga andra stater) kan manga grupper pensionera sig fran 50-ars alder, tillexempel polis, brand, och jag vet att det ar fler men inte vilka yrkes kategorier.

De som ger pensionars rabatt raknar som regel fran 55-ars alder och statlig pension betalas ut for alla andra fran 62-ars alder tidigast.

Vi har manga fran andra yrken som jobbar som skolbuss chaufforer, det finns piloter, larare, ingenjorer, universitets proffessorer, lakare, etc ... Vi har allt fran folk i 30-ars aldern till 80 som jobbar hos oss, men 50 och upp overvager eftersom det ar deltid.

Om man vill jobba ar det ett bra jobb, det ar deltid, vi behovs verkligen, det ar som regel bra barn och vi gor verkligen nytta.
 
Både min mamma och en moster gick i pension långt före 65 år. Mostern kunde gå vid 55 år och min mamma något år senare. En annan generation, klart, men ändå. Mostern hade ett kontorsjobb och "ville/kunde" inte lära sig all ny teknik så hon blev utköpt med ett stort avgångsvederlag. Min mamma var utsliten efter jobb inom långvården. Ryggen tog slut. Första ryggskottet kom tidigt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 219
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 688
Senast: vtok
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 560
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Känner att jag behöver få lite input på vår situation nu. Har ett barn som fyller 6 i sommar. Vi har samsovit sen start då det kändes...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: LiZH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp